• silhuett

Bibliska namn?

Vi vill väldigt gärna ha bibliska namn på våra barn! Dels för att många av dem är vackra, och "erkända", och dels för att vi är kristna och det känns därför bra för oss.

Vår äldsta son heter Isac, och blir detta en pojke kommer han antagligen heta Emmanuel.

Det är bara ett flicknamn som vi verkligen har problem med att hitta! Finns ju inte så många bra flicknamn i bibeln (eller?).
    Min man tycker Miriam, men det vill inte jag. Jag tycker Rebecka, men det vill inte han
    Vet ni några andra snygga, bibliska, flicknamn?

• Svar på tråden Bibliska namn?
  • Alle

Lilith är det väl inget fel på? Har för mig (har ingen bibel här på jobbet tyvärr) att även Marion är ett bibliskt namn,

• cinderella26

sara är ju ett bibliskt namn och det tycker jag e fint

• solrosen83

Rut och Ester är fina bibliska flicknamn...

• Longhaired

Ester! Berättelsen om henne går inte av för hackor.
    Hon räddar sitt folk genom sin skönhet (och riskerar sitt eget liv).

/L.

• silhuett

Ester är fint! Tyvärr heter en av våra goda vänners dotter det redan, så det blir lite dumt..

Sara är inte direkt vårt favoritnamn, inte Rut heller..

Lilith? Vem var det? Har faktiskt inte läst om nån i bibeln som heter det.

• Idun

Lillit kanske inte är namnet man väljer om man vill ha ett kristet namn. Finns många trådar om henne här på Fl, sök på hennes namn.

Andra bibliska flicknamn:
    Rakel, Lea, Maria, Magdalena

• Alle

Idun - ja, Lilith är kanske inte ett "bibliskt" namn men jag kopplar det namnet till Bibeln och skapelseberättelsen. Och jag tycker att det är vackert

• Longhaired

Ok, inte Ester men Deborah kanske! En av Bibels starkaste kvinnor. Den enda kvinna som blev domare i Israel. Hon regerade efter Mose och Joshua och innan kungarna -- Saul, David.... En riktig fighter!

/L.

• silhuett

Rakel tycker jag är fint på sätt och vis, men samtidigt påminner det mig om "jäkel" vilket inte är särskilt vackert

• silhuett

Longhaired:

Deborah är vackert. Har dock för mig att en flicka i församlingen vi går till heter det Och vår församling är inte så stor, alla känner alla där.. Det blir knasigt, med tanke på att det är ett lite mer ovanligt namn..
    Varför ska alla fina namn vara upptagna?

Svar på tråden Bibliska namn?