• Callina

Min omplaceringshund morrar åt oss i familjen

Jag ska ta hjälp av en expert nästa vecka men tar gärna råd från andra med kunskap och erfarenhet.

Jag har tagit över en bichon havanais sedan lite mer än 1 vecka tillbaka. Hon är 3 år. Redan från början skällde hon på mina barn och min sambo ÄVEN när hon hade sett dom flera gånger. Även om tex en av tonåringarna gick in i badrummet och öppnade dörren och gick ut så skällde hon. Vi tänkte att hon behövde lite tid att vänja sig vid huset som är rätt stort och alla rum överallt. Nu har hon också börjat morra, åt alla utom mig. Fast hon är samtidigt jättekelig och vill vara med överallt. Vad ska vi göra? Det funkar ju inte! Min 13-åriga son blir skitledsen och fattar inte vad han gjort. Förutom oss i familjen så morrar hon på mina barns kompisar som kommer hit vilket dom tycker är mycket obehagligt. Jag har en veckas semester kvar sen är det meningen att hon ska vara med mig på jobbet, men det kommer ju inte att gå om hon morrar åt folk.

Osäker hund = ja! Hon tycker att mycket är lite läskigt helt klart.

Vi har senaste dagarna jobbat mycket med övningar för att skapa band och förtroende men inget blir bättre.

Jag vet att det finns en risk att ta en vuxen hund. Men vi var och hälsade på henne flera gånger innan vi bestämde oss och vi hörde inte en enda morrning så jag tror det är sant som förra ägaren säger att hon inte känner igen att hon morrar.

Hur gör vi?

• Svar på tråden Min omplaceringshund morrar åt oss i familjen
  • Lillstrumpa79

Jag gissar att det ni kommer få öva på med tränaren blir dominans & konsekvens. Hon har tagit över dig, du "tillåter" det omedvetet vilket gör henne till ledare & din familj + övriga blir lägre stående flockmedlemmar.
    Du måste vara tydlig med att du bestämmer & att du inte accepterar beteendet..
    Tror det går enklare med en tränare som kan visa i specifika situationer.
    Lycka till, det fixar ni säkert

• köttbullelydnad

Vad händer om ni avleder hunden när hon morrar med något roligare, t ex "Sitt!" och så godis när hon gör det?
    Dominans är helt fel väg att gå med en osäker hund då det kan förvärra (min personliga uppfattning ), tvärtom skulle jag rekommendera att ni skulle träna på ett roligt ledarskap där förtroendet för er i familjen stärks

• Callina

Efter dominans och konsekvens så har hon blivit värre och det är svårt att avleda henne eftersom hon blir så uppe i varv. Läste att någon rekommenderade att man skulle klappa henne när hon morrade så att hon förstod att inget var farligt men det känns ju inte heller rätt. Det är svååårt :-/

• köttbullelydnad
    Callina skrev 2009-07-10 22:43:43 följande:
    Efter dominans och konsekvens så har hon blivit värre och det är svårt att avleda henne eftersom hon blir så uppe i varv. Läste att någon rekommenderade att man skulle klappa henne när hon morrade så att hon förstod att inget var farligt men det känns ju inte heller rätt. Det är svååårt :-/
    Klapp förstärker i det läget hela hundens reaktion, så sluta med det. Det ni kan göra är att ni helt enkelt bara lämnar hunden när hon börjar morra. Säg "Nej" och gå bort från henne. Mer ert kroppsspråk talar ni då om att hennes beteende inte är ok. Kommer hon fram och är trevlig sen så är det bara att klappa och berömma.
  • Lillstrumpa79

Fast jag menade inte att man ska vara hård & tuff! Bara tydlig & konsekvent. Många tycker synd om en osäker hund & förstärker därigenom beteendet..

• Callina

Ja jag tycker i alla fall att det är svårt eftersom jag själv tycker och tror att jag är tydlig i min ledarroll.

• gullenos

Du har haft hunden i ca en vecka... varför är den omplacerad från början? man kanske inte ska ha för stora krav till en början, den kanske är rädd för en massa nya människor som antagligen ska fram och klappa och ha sig. ge den lite tid att vänja sig istället.

• Callina

Denna hund har varit deprimerad hos sin ursprungliga ägare och har därför bott i två år hos en chihuahuauppfödare som inte har haft tillräckligt mycket tid för denna vovve, hon har nog knappt gått på promenader tex utan mest varit ute på tomten. Det är i alla fall den version vi fått och även den vi tror på eftersom vi inte märkte något av detta när vi hälsade på flera gånger.

Vi har semester och är hemma med henne hela tiden och tycker att hon får mycket kärlek, övningar och trevlig promenader. Det känns som att hon trivs men det rimmar ju inte med morrningarna.

Vi har inte kastat oss över henne för att klappa och kela utan låtit henne komma till oss för att bli klappad, allt för att hon ska få sin lilla tid att lära känna oss och huset. Barnens kompisar får inte heller gå fram utan blir ombedda att låta hunden vara såvida hon inte kommer fram till dom självmant.

• Callina
    köttbullelydnad skrev 2009-07-10 22:45:49 följande:
    Klapp förstärker i det läget hela hundens reaktion, så sluta med det. Det ni kan göra är att ni helt enkelt bara lämnar hunden när hon börjar morra. Säg "Nej" och gå bort från henne. Mer ert kroppsspråk talar ni då om att hennes beteende inte är ok. Kommer hon fram och är trevlig sen så är det bara att klappa och berömma.
    Vi har inte börjat klappa vid morr, det kändes fel
    Vi har en stor hall, ca 4 meter lång och i slutet av denna mynnar resten av huset. Vi började med igår att när det ringer på dörren får hon inte springa till dörren utan bara fram till tröskeln mellan vardagsrum och hall. Detta för att hindra hoppandet och skällandet och morrandet framme vid dörren (dock börjar morrandet redan när hon hör att någon kommer) eftersom det är otrevligt och för att folk blir rädda. Men även om vi går ifrån henne vid tröskeln så fortsätter hon att morra. Tycker du ändå att det är något man ska fortsätta med? Att det hjälper? Jag har sett dina råd tidigare och uppfattar dig som en mycket kunnig hundperson
  • Callina
    gullenos skrev 2009-07-10 23:17:42 följande:
    Du har haft hunden i ca en vecka... varför är den omplacerad från början? man kanske inte ska ha för stora krav till en början, den kanske är rädd för en massa nya människor som antagligen ska fram och klappa och ha sig. ge den lite tid att vänja sig istället.
    Varför jag har lite krav är för att jag ska ha henne på jobbet from om en vecka och jag vill inte att hon ska bli hemskickad om hon morrar på mina kollegor. För om hon gör det kommer jag inte att få ha henne på jobbet helt enkelt.
  • Callina

Nu ska vi ut i skogen till vår stuga där vi kommer bo väldigt trångt i några dagar, bara vi i familjen och vovven, hoppas det kan hjälpa, kanske blir hon tryggare när vi bor så nära varandra några dagar allihopa.

• Kinya

Låter inte så genomtänkt att ta hem en omplaceringshund med problem och så snart ha så stora krav på den att den ska klara av att följa med på jobbet.

Om du vill ge hunden en chans att bli en trygg och trevlig hund så bör du ge henne betydligt mer tid än så. Du kan inte sätta en tidsgräns utan låta henne göra det.

Din hund behöver känna sig trygg och känna att ni i familjen (alla) är hennes ledare. Inte förrän då kommer hon kunna slappna av och lämna vaktandet åt er. m hon känner att hon inte litar på er (att ni inte har kontroll över situationen) så kommer hon göra sitt bästa för att ta kontrollen (dvs morra och vakta mot främlingar.

Hur ni ska få henne att bli trygg med er och ert ledarskap det kan en duktig hundtränare berätta mer detaljerat om.

Men gå mycket promenader alla i familjen tillsammans med hunden. Det tror jag är viktigt, speciellt om hon inte fått gå så mycket tidigare.

• köttbullelydnad
    Callina skrev 2009-07-10 23:30:19 följande:
    Vi har inte börjat klappa vid morr, det kändes fel Vi har en stor hall, ca 4 meter lång och i slutet av denna mynnar resten av huset. Vi började med igår att när det ringer på dörren får hon inte springa till dörren utan bara fram till tröskeln mellan vardagsrum och hall. Detta för att hindra hoppandet och skällandet och morrandet framme vid dörren (dock börjar morrandet redan när hon hör att någon kommer) eftersom det är otrevligt och för att folk blir rädda. Men även om vi går ifrån henne vid tröskeln så fortsätter hon att morra. Tycker du ändå att det är något man ska fortsätta med? Att det hjälper? Jag har sett dina råd tidigare och uppfattar dig som en mycket kunnig hundperson
    Personligen hade jag koprrigerat hunden med vatten om den inte slutar morra, om hunden hade svarat på den metoden så som man önskar (en del hundar bryr sig inte om de så får en hel dusch). Men känner ni er det minsta osäkra med hur ni ska göra - ta hjälp av instruktören i hemmet. Det är jätteviktigt att de inte bara står på planen och berättar hur ni ska gå till väga utan faktiskt även kommer hem till er och visar.
    Att fortsätta markera för hunden att den bara får komma fram till tröskeln när det kommer besök tycker jag absolut ni ska fortsätta med. Det är ju skönt att få komma hem till er, ta av sig ytterkläderna i lugn och ro och _sen_ kunna hälsa på hunden i lugn och ro.
  • Callina

Tänkte bara uppdatera med att berätta att allt går bättre och bättre. Jag har en blomspruta till hands när det behövs men det blir mer och mer sällan. I dag har jag använt den en gång på kontoret. Men det är otroligt vilka framsteg vi har gjort. Vi tog hem en hundtränare som var här några timmar och vi lärde oss massor, både vi och hunden. Det känns verkligen jättebra och positivt

• hmcc
    Lillstrumpa79 skrev 2009-07-10 22:39:09 följande:
    Jag gissar att det ni kommer få öva på med tränaren blir dominans & konsekvens. Hon har tagit över dig, du "tillåter" det omedvetet vilket gör henne till ledare & din familj + övriga blir lägre stående flockmedlemmar.Du måste vara tydlig med att du bestämmer & att du inte accepterar beteendet..Tror det går enklare med en tränare som kan visa i specifika situationer.Lycka till, det fixar ni säkert
    Får hoppas ni inte tar hem någon som försöker med såna metoder.

Det låter som en osäker jycke som behöver trygghet.
  • hmcc

Det är helt klart någon som måst titta på er innan det blir värre, att det aldrig morrat tidigare låter konstigt...fast det är inte alltid dom gamla ägarna är helt ärliga.

• nomina

När ja tog över min hund va hon ett år. De va jag o min pappa som hämtade henne. Jättekelig o go, inga problem mot nån av oss. Men så första kvällen så skulle mamma försöka gosa med henne, och som hon brukade göra med min gamla hund skulle hon försöka fjäska till sig en puss o grävde ner ansiktet mot hennes kropp.
    Då började hon morra och gläfsa ifrån, ja tog tag i hunden och röt nej.
    Sen dess har hon aldrig gjort ett sånt utfall mot någon!

Du måste visa att du inte accepterar att hon morrar åt er, även om hon är liten.
    Jag har en liten chihuahua o även dom kräver ju sitt! :)

Ang skällningen så har jag även haft de problemet, men vi har tränat bort det med att såfort hon skäller kasta något vid sidan om henne.
    Absolut inte på henne dock!
    De behöver inte låta, men bara något som gör att hon tappar bort sig och vad de va hon skällde på.

All lycka till! Väldigt fin ras förresten!

• Callina
    hmcc skrev 2009-07-28 22:22:52 följande:
    Det är helt klart någon som måst titta på er innan det blir värre, att det aldrig morrat tidigare låter konstigt...fast det är inte alltid dom gamla ägarna är helt ärliga.
    Men det blir ju inte värre, det har ju blivit MYCKET bättre berättar jag ju. Hon är världens gosigaste. Och som jag också skrev så har vi jobbat med förtroende vilket är den rätta vägen för denna hund. Inte dominans och konsekvens utan massa lugn och tålamod. Och det funkar, helt underbart.
  • Callina
    nomina skrev 2009-07-28 22:28:22 följande:
    När ja tog över min hund va hon ett år. De va jag o min pappa som hämtade henne. Jättekelig o go, inga problem mot nån av oss. Men så första kvällen så skulle mamma försöka gosa med henne, och som hon brukade göra med min gamla hund skulle hon försöka fjäska till sig en puss o grävde ner ansiktet mot hennes kropp. Då började hon morra och gläfsa ifrån, ja tog tag i hunden och röt nej.Sen dess har hon aldrig gjort ett sånt utfall mot någon!Du måste visa att du inte accepterar att hon morrar åt er, även om hon är liten. Jag har en liten chihuahua o även dom kräver ju sitt! :)Ang skällningen så har jag även haft de problemet, men vi har tränat bort det med att såfort hon skäller kasta något vid sidan om henne. Absolut inte på henne dock!De behöver inte låta, men bara något som gör att hon tappar bort sig och vad de va hon skällde på.All lycka till! Väldigt fin ras förresten!
    Tack, ja rasen är väldigt charmig Och som sagt, igår skällde hon en gång på jobbet och det här är ett kontor där folk går hela tiden så det anser jag vara ett jätteframsteg. Hon är förresten uppväxt med ett gäng chihuahuor
Svar på tråden Min omplaceringshund morrar åt oss i familjen