• goatess82

Vill inte ha ersättning längre!!

testade på kost och mat, men det var ingen som visste, så jag testar här:

Min son vill inte äta ersättning på dagarna längre, han bara spottar och fräser.

6:00 ersättning fungerar bra
    9-10 gröt, fungerar bra..
    13:00 erättning går knappt
    16:00 smakis, föröker ge honom en flaska efteråt, är ju inte så mycket mat, men han vägrar (gör likadant även om jag försöker ge flaska innan smakisen)
    18:00 försöker med erättning igen, vill inte ha.
    20:00 Gröt, fungerar bra
    21:00 ersättning, fungerar utmärkt

Även nattflaskan går ok, dricker iaf halva.

Ska jag sluta ge honom mat?? känns inte riktigt rätt när han älskar det, eller blir han mättare än man tror?
    Eller ska jag minska ersättningen, vilken flaska ska jag isf ta bort??

Han är 4 och halv månad, och han går upp som han ska, men det känns som det finns viktiga ämnen i ersättningen som han går miste om, eller får han dom via gröt och smakisar.

Pratade med BVC men dom är ju lika nollställda som vanligt=)

Kan det vara tänderna som är på väg och isf hur lång tid tar det innan dom kan komma upp??

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Vill inte ha ersättning längre!!
  • Catbride

Har inget bra svar, tyvärr. Men vore intressant att veta, min son har nämligen börjat bete sig på samma sätt. Ersättningen blir mindre å mindre intressant. Han är nu 5.5 månad.

• goatess82
    Catbride skrev 2009-07-10 22:47:58 följande:
    Har inget bra svar, tyvärr. Men vore intressant att veta, min son har nämligen börjat bete sig på samma sätt. Ersättningen blir mindre å mindre intressant. Han är nu 5.5 månad.
    Jaså vill jan inte heller, tuggar han också på flaskan och vänder bort huvudet??

bvc sa bara -"men kan du inte.. näe..han är så liten.. men..näe.. näe.. jag vet inte.. ring om en vecka om det inte blivit bättre"
    ???
    Hur ska man förhålla sig, skulle varit bra och veta vad man skulle kämpat mest med, mat eller ersättningen??
    fick som tips att ge banan och äpple som mellanmål..hmm??
    banan innehåller ju inte ens en fjutt utav allt nyttigt ersättning innehåller!
  • Lill G

Pröva att ha en annan temperatur på ersättningen. Min tjej ville inte helle äta för ett par veckor sen och då provade jag att ge henne kall ersättning och det gick bättre. Visserligen fick jag truga en del men till slut drack hon åtminstone halv portione. Nu värmer jagden igen, men inte så mycket, och hon dricker med god aptit.
    Jag tor du bara ska fortsätta att ge både flaska och smakisar, så länge han är glad och pigg behöver du nog inte vara orolig. Mat lär han sig att äta förr eller senare, alla barn gör visst det :)

• Catbride

Oliver kan ibland äta full flaska å ibland blir det bara max 50 ml. Bäst går det som morgonmål å kvällsmål (precis som för dig).
    Jag har börjat ge honom rejälare "mål" mat på dagarna - dvs inte bara smakisar, vi ökade på rätt fort. Samt full portion med gröt med lite katrinplommonoure. Han får gröt på kvällen (målet innan "god-natt-målet") och ibland även som förmiddagsmål om han inte vill ha ersättning. Jag gör gröten ngt tunn och försöker få i honom lite vätska efteråt (vatten eller plommon/äppeljuice som jag köpt). Det går väl sådär med vätskan, mest leker han med nappflaskan, men det går faktiskt liiite bättre om han får den i pip-mugg istället.

Har också testat å ge ersättningen lite kallare/varmare och det fungerar ibland. Men så länge sonen är glad å nöjd å går upp i vikt så oroar jag mig inte nämvärt. Han ligger över sin viktkurva så det finns lite att ta av

• goatess82

Tack för svaren!

Jo jag gav honom kall ersättning ett tag, och det drack han när det var så varmt ut, kanske är det som spökar, ska testa!
    Nattmålet måste iaf vara vamt för annars vaknar han till, men dom var ju inga problem.

Vatten är inga problem iaf, det är han galen i (knäppa unge *ler), så vätskan får han i sig, ger alltid en flaska i samband med maten.

Jo får se till och öka på maten ännu mer så det blir en riktigt måltid, brukar ni blanda olika smaker när det är måltid eller kör ni samma burk?? menar te.x potits och en morot/palsternacka.

Jo jag får sluta noja, han är ju bara 4mån men väger 8kilo och är nästan 70 cm lång så det går ju ingen nöd på honom direkt=)

• PialenaOskar

Oj då har han ju oxå lite att ta av =) härligt.
    Men jag förstår din oro. Min kille är precis likadan. Men han är 5,5 mån så lättare för oss att öka på maten iom. han har fått smakis sen han var fyra mån. Nu äter han ibland en hel liten burk (med kött i) till lunch gröt morgon och kväll. Ska börja med en middag runt fem-tiden oxå. Får se vad magen säger om det.

Jag har tricket att kolla på klockan när han sover under dagen... och ta upp honom i sömnen strax innan jag tror/tycker han har sovit färdigt. Då kan det ibland funka att ge honom en flaska. Men absolut inte alltid. Hela dagarna här går ut på att räkna ut hur jag ska få i honom en flaska. Mat äter han hyffsat bra men vill gärna ha ngt att pilla med under tiden. Då kan han gapa.

Annars har jag tyvärr inget tips. Tycker iaf inte du ska sluta med smakisarna Han verkar ju gilla dom. Bra att ta tillvara på nyfikenheten. Är han riktigt hungrig så han nästan ska svälta så får vi hoppas han fattar att han ska ta flaskan ;o) Det är ju bra att han gillar vatten så får han ju i sig vätska. Tiden går ju sååå snabbt så snart äter han mer mat och behöver inte ersättningen på samma vis =)

Hoppas det går bra!

• lajzabeth

Min son slutade oxså väldigt tidigt med välling( ca 4 månader) han bara totalvägrade. men jag gav honom gröt, smörgås och olika maträtter istället. Det funkade jätte bra
    Det visade sig när han var runt året att han var lakos och mjölkprotein intolerant så jag tror att han själv kände av att han fick ont i magen då han drack välling och då vägrade äta den.

• goatess82

Idag kom jag fram till en ny metod, mycket underlig men den fungerar, han tar flaskan i bilstolen??!!
    kanske är alldeles för nyfiken coh msåte se allt runt om och i stolen har han kanter coh ser bara mig och flaskan (försökte bädda in honom i flit men det hjälpte inte, inte mörkt lugnt rum hemmer, finns nått och blänga på överallt)
    Tror inte det är givande metod dock, nej jag testade och öka smakisen till en måltid och han åt en hel burk, och så åt han lite majskrokar, frukt och småflaskor ersättning till mellanmål, tror detta kan fungera, en matglad liten kille med smak för variation helt enkelt=)

Kan vara laktos, vart tillsagt att gå på laktosdiet när jag ammade, men dock har han inte visat några tecken på magknip, endast om han inte rapas färdigt.

Tack så jätte mycket för alla tips.

Svar på tråden Vill inte ha ersättning längre!!