Vad det inte du som frågade om det tidigare i en annan tråd?
eller vad det någon annan? Känner i alla fall igen frågan och det borde ju finnas fler svar någonstans.
Jag har provat en med kesella, men det var inget ägg i den och en tvärtom. Du kan ju få recepten och kanske kombinera ihop dem?:
50 g smör i kuber
2 ½ dl vetemjöl
½ dl kruskakli
1 burk kesella 10% (250g)
1 krm salt
Sätt ugnen på 225 grader. Kör smör, mjöl och kruskali till smulor i matberedare. Blanda i kesella och salt. Kör snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form, ca 24 cm i diameter. Grädda pajskalet ca 10 minuter mitt i ugnen tills det fått lite färg.
3 dl vetemjöl
(2 msk socker)
125 g smör eller margarin
1 ägg
Hacka samman mjöl, (socker) och matfett, gärna i en matberedare. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. Kavla eller tryck ut i en pajform. Förgrädda i 225 grader ca 10 min.
Letade och hittade ett recept på en nyttig och knaprig pajdeg som innehåller både kesellla och ägg:
2 dl dinkelmjöl (el. 1 dl dinkelmjöl och 1 dl havremjöl, gott!)
2 msk linfrö/psylliumfrö
½ dl kesella lätt
½ dl flytande smör/rapsolja
1 ägg
oregano
1 nypa salt
Blanda alla ingredienser i en bunke till en kletig deg. Ställ i kyl i ca 30 min. Tryck ut i en pajform, nagga med gaffel och grädda mitt i ugnen i 250 C i ca 10 min eller tills den har fått lite färg. Ta ut och fyll med valfri fyllning.