• Sigrid

Pajdeg med kesella och ägg?

Jag har en kollega som pratat om att hon gör en pajdeg (matpaj) med kesella och ägg, och att den degen är så bra och att det är mindre fett i den än vanliga degar. Men jag får inte tag i henne nu under semestern och är så sugen på paj. Någon som vet pajdegsrecept med kesella och ägg?

• Svar på tråden Pajdeg med kesella och ägg?
  • mammamu och kråkan

Kolla på arla.se, vi hade nämligen receptet i vår arla receptbok innan den lyckades försvinna!

Riktigt god pajdeg!!

• Rilliana

Har en men den är utan ägg...

24 msk (4 dl) vetemjöl
    8 msk (120 g) Kesella
    16 tsk (80 g) margarin
    8 tsk vatten

Kavla ut, lägg i en form, nagga och förgräddda i 10-15 minuter

Älskar den pajdegen, den är verkligen supergod

• Sigrid

mammamu och kråkan skrev 2009-07-10 23:10:20 följande:

Kolla på arla.se, vi hade nämligen receptet i vår arla receptbok innan den lyckades försvinna! Riktigt god pajdeg!!
    Åh, jag hittade inget recept. Minns du hur det är?
  • Sigrid
    Rilliana skrev 2009-07-10 23:11:50 följande:
    Har en men den är utan ägg... 24 msk (4 dl) vetemjöl 8 msk (120 g) Kesella 16 tsk (80 g) margarin 8 tsk vatten Kavla ut, lägg i en form, nagga och förgräddda i 10-15 minuter Älskar den pajdegen, den är verkligen supergod
    Spännande, ska testa den också.
  • MBert

Vad det inte du som frågade om det tidigare i en annan tråd?
    eller vad det någon annan? Känner i alla fall igen frågan och det borde ju finnas fler svar någonstans.

Jag har provat en med kesella, men det var inget ägg i den och en tvärtom. Du kan ju få recepten och kanske kombinera ihop dem?:

50 g smör i kuber
    2 ½ dl vetemjöl
    ½ dl kruskakli
    1 burk kesella 10% (250g)
    1 krm salt

Sätt ugnen på 225 grader. Kör smör, mjöl och kruskali till smulor i matberedare. Blanda i kesella och salt. Kör snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form, ca 24 cm i diameter. Grädda pajskalet ca 10 minuter mitt i ugnen tills det fått lite färg.

3 dl vetemjöl
    (2 msk socker)
    125 g smör eller margarin
    1 ägg

Hacka samman mjöl, (socker) och matfett, gärna i en matberedare. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. Kavla eller tryck ut i en pajform. Förgrädda i 225 grader ca 10 min.

Letade och hittade ett recept på en nyttig och knaprig pajdeg som innehåller både kesellla och ägg:

2 dl dinkelmjöl (el. 1 dl dinkelmjöl och 1 dl havremjöl, gott!)
    2 msk linfrö/psylliumfrö
    ½ dl kesella lätt
    ½ dl flytande smör/rapsolja
    1 ägg
    oregano
    1 nypa salt

Blanda alla ingredienser i en bunke till en kletig deg. Ställ i kyl i ca 30 min. Tryck ut i en pajform, nagga med gaffel och grädda mitt i ugnen i 250 C i ca 10 min eller tills den har fått lite färg. Ta ut och fyll med valfri fyllning.

• Sigrid

Tack! Ska testa.

Ja, jag frågade om pajdeg med kesella i en annan tråd, men mindes sedan att min kollega sagt att hon hade i ägg i sin deg. Därav en ny tråd.

Svar på tråden Pajdeg med kesella och ägg?