• Kaya

Chevre (getost) i ugnen - blev den tillräckligt varm??!!

Typiskt mig att göra saker som jag sedan ska gå och gruva mig för! Under helgen lagade jag en maträtt som jag inte har gjort på länge - vegetariska "kåldolmar" fyllda med korngryn, grönsaker och chevreost. Jag tänkte det var ett smart sätt att få äta en god ost som man annars inte får äta när man är gravid... Kåldolmarna var inne i ugnen i 200 grader i 30 minuter men sen när jag åt så tyckte jag att chevre-osten ändå kändes liksom "okokt" eller ljummen eller vad man ska säga. Det var inte sådär självklart att den hade blivit rejält upphettad som när man t ex lägger mögelost på pizzan och man ser hur det riktigt bubblar i den...

Är det någon fara?????

Jag är i v. 37.

• Svar på tråden Chevre (getost) i ugnen - blev den tillräckligt varm??!!
  • Kaya

Johanna är du där??? *puff puff*

• Glittersoffan

Undrar också hur mycke man ska hetta upp osten för att vara "säker"...

• lata kocken Johanna

här är jag *räcker upp handen*

för att vara säker behöver den bara vara över 60 grader nån gång under tillagningen

och 200grader i 30 minuter borde räcka gott och väl

• mammacatta

vid sidan om: nu måste jag få yttra mig lite.
    det går ett rykte här att chevre _inte_ skulle vara farlig, men ändå har den vitmögel på utsidan; något som är omöjligt efter pastörisering.
    och så är det med det.

visst finns det getost därute som ÄR pastöriserad, men äkta chevre KAN inte vara det. (pga av möglet).

ja. nu fick jag det sagt åxå

• lata kocken Johanna

Mammacatta

det där med pastöriseringen och möglet har du fel om...

en vitmögelost ympas med möglet oavsett om den är pastöriserad eller inte - möglet finns inte naturligt i osten/mjölken - mögellagret och mögeltypen har absolut inte ett iota med hur mjölken är behandlad innan osten ystades....

däremot har du rätt i att originalet inte är pastöriserad - men däremot är nästan all chevre i sverige pastöriserad... (iallafall de jag har hittat i vanliga matbutiker och en del mer specialicerade)

(enligt sv livsmedelslagstiftning måste det framgå tydligt om en mjölkprodukt är opastöriserad - gäller även alla importerade varor)

• Kaya

Johanna - räddaren i nöden som vanligt... *pussar*

Vad du säger är alltså att den butikspackade honungschevre som jag köpte på ICA Maxi förmodligen VAR pastöriserad, eftersom det inte stod "opastöriserad" på etiketten? (Sån där plastfilm runt och en av butikens egna etiketter.) Vad bra i så fall!

• lata kocken Johanna

om det var en innehållsförteckning på och det bara stog mjölk - så var den pastöriserad

Svar på tråden Chevre (getost) i ugnen - blev den tillräckligt varm??!!