• St Stephens Green

Man får väl inte ta vätskedrivande när man är gravid??

Har ju samlat på mig en massa vatten i kroppen, nu även i händerna, så de fungerar inte riktigt som de ska. Tappas saker och så. Svag i dem. Och så massa vatten i ben och fötter. Det finns väl inget vattendrivande man kan ta när man är gravid. Har bara 14 dagar kvar till bf, så det är väl bara att stå ut förstås.

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Man får väl inte ta vätskedrivande när man är gravid??
  • nettan75

Har för mig att man kan äta vattenmelon för att få bort lite överflödig vätska!!

• St Stephens Green

Jaså, är det vätskedrivande. Det visste jag inte. Det är ju värt att testa och gott är det ju också.

• Hanna36

nej, man får inte ta det. det driver ut alla vätska i kroppen, även fostervattnet, så det är inte bra.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Atamon

När det gäller händerna och att du tappar kraften i dom osv, är det så att dom domnar också? Många (inkl. jag själv) har fått karpateltunnelsyndrom under graviditeten pga nerverna i händerna blir blockerade. Då finns det hjälp att få med bl a skenor och övningar för händerna som ökar blodcirkulationen. Ta upp det med MVC så kan hon hjälpa dig vidare till arbetsterapeut som brukar vara knuten till alla vårdcentraler.
    Grönsaker och frukt som är vätskedrivande är bra förstås (tex gurka, melon, sparris, hallon) och vatten samt dra ner på saltet. Men som sagts tidigare, vätskedrivande mediciner skriver man inte ut till gravida, hälsokostpreparat med samma verkan är inte heller att rekommendera.

• St Stephens Green

Ja, det var som jag misstänkte, att man inte får ta något. Provar med grönsaker med mycket vatten i. Jag försöker att dricka mycket vatten, men man blir ju så fort mätt nu för tiden. Det får inte plats med någonting.

Svar på tråden Man får väl inte ta vätskedrivande när man är gravid??