• Gahlin

Blöjtvång?

Hjälp!
    Min ettåring verkar ha något som kan liknas vid blöjtvång. Vid varje blöjbyte är det en kamp. Han vrider sig och skriker. Är det en vanlig kissblöja så brukar han få stå upp. Då blir det lugnare, men han knallar iväg och om jag då försöker få honom att stå stilla så kastar han sig på golvet och gråter igen.

Är det bajs i blöjan är det värre. Då måste han ju ligga ner så att man kan tvätta ren honom. Han försöker vrida sig, vilket gör att vi måste hålla fast honom. Han gråter och skriker som om vi gjorde illa honom. Han verkar inte så jättearg utan mest ledsen och nästan rädd.

Det är jättehemskt och vi vet inte vad vi ska göra. Byta blöja måste vi ju.

Jag vill ha massor av råd. Är det någon som känner igen problemet och kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Blöjtvång?
  • Mymlann

Linus var precis likadan för ett tag sen !

Det vi gjorde var att jag busade med honom medan jag gick till skötbordet. Blåste på magen, "kastade" upp honom osv.. Fortsatte blåsa under fötterna medans man tog av brallorna, kittlade i naveln osv... Efter ett tag så funkade det!Om det beror på det, eller att han har testat färdigt vet jag inte. Tror nog på det sistnämnda... Han har också olika leksaker på skötbordet som han kan pilla på medan jag byter.

Lycka till !

• JessieZ

Har/hade en likadan...det där går i perioder när det gäller min tös. Det är bara att byta...det tar inte så väldigt lång tid att byta en blöja. Förklara att man kan få ont i rumpan om man inte byter och att man inte kan gå omkring med kiss/bajs.

jessie

• GULDHJÄRTA

Instämmer med dem andras svar.
    Min dotter 1 år, avskyr att ligga på skötbordet, så vi leker, sjunger ger henne något intressant att titta på, typ spagettisleven, en tandkrämstubb eller vad som helst.

Nu brukar hon skratta på skötbordet, det är ju alltid något kul där.

• Xera

VI hade exakt lkikadant. Vi brukade oxå ge henne nåt att leka med så fungerade det bättre. Men som sagt det gick över.

• routimo46

jag  är  jukka  och  jag  är  lindrit  handikappade   och  jag  måste  ha  blöjor  på  mig  men  jag  protestrar  altiid  när  man  skall  byta  på  mig  jag  kniper  benena   fast  jag  särar  inte  på  benena  när  jag  blir  till  sakt  frågan  är  att  kan  man  vänta  en  liten  stund  med  blöjan  i  handen  hur  länge  kan  man  vänta  10  minuter  ellär  en  halvtimme

• Royalle

När mina barn haft de perioderna har jag bytt stående och bajs löpande i badkaret. Sen har jag även passat på att introducera pottan.

Svar på tråden Blöjtvång?