• Mysaaan

Bara en vila på dagen?

Dottern 1 år har de senaste 2 dagarna hållt sej vaken längre på dagarna och sedan sovit 2,5-3 h efter lunch, har tidigare sovit 3-4 h per dag uppdelat på 2 gånger, men nu har det då blivit 1 vila. Nätterna har blivit längre nu också då hon sover 11 h i rad mot tidigare 10 h. Är det ok och vanligt att en 1 åring går över till 1 vila istället för 2, det är inget dom måste ha 2 vilor i den åldern? Det känns ju bättre att hon nu sover en längre vila och så då att det blir längre på natten, men det känns verkligen som en himla skillnad att hon är uppe så mycket längre, trodde hon skulle behöva sova 2 gånger per dag ett bra tag till!?? Men hon är ju pigg och verkar nöjd med det, så det är väl ok eller va tror ni?

• Svar på tråden Bara en vila på dagen?
  • hammoleket79

Helt okej. Själv slutade jag sova på dagen innan jag fyllde ett, och mitt äldsta barn sov inte på dagen från ettårsåldern om man inte väckte henne tidigt på morgonen.
    Inget av mina barn har sovit mer än en gång per dag sedan ett par månaders ålder. Sömnbehovet är olika för olika barn och olika åldrar. Är hon pigg och nöjd så mår hon bra, då behöver du inte oroa dig.

• Kaldorei

Sonen som snart blir 18 månader har sovit 1 gång om dagen ett par månader nu, smidigt att dem slår in sig på det själv sen innan dem börjar dagis, för där blir det ju bara 1 vila.

• Maira

Precis likadant har min ettåring gjort. Från att ha sovit middag två gånger per dag har det på senaste tiden blivit en längre lur efter lunch. Bara vissa dagar när han vaknat tidigt eller sovit dåligt på natten lägger vi honom två gånger istället. Det är nog vanligt att de börjar sova en gång på dagen, så ser t.ex. de flesta dagis sovrutiner ut.

• Mysaaan

Tack för era svar, skönt att höra hur andra har gjort..då fortsätter vi såhär sålänge hon är nöjd och mår bra

Svar på tråden Bara en vila på dagen?