• miliasmamma

Vem skrev gamla testamentet och nya?

Gamla och nya testamentet talar efter vad jag har förstått emot varandra, så därför undrar jag vem som skrev dessa och varför förändrades de tidigare orden så mycket?

Jag har försökt hitta lite info själv angående det och det jag har hittat säger att profeter skrev gamla testamentet och att nya sedan omskrevs efter att jesus hade funnits på jorden och att nya testamentet därför "avspeglar hans ord"? Stämmer det?

• Svar på tråden Vem skrev gamla testamentet och nya?
  • Zoe888

Oj, en förskräcklig massa människor har bidragit med att vara skribenter i Gt och Nt... Och något som är viktigt att veta är att ursprunget till alla dessa många böcker är en muntlig berättarkultur...så en massa människor har bidragit till att forma det som skrevs ner INNAN det skrevs ner och EFTER att delar av dem skrevs ner så lades diverse till av ANDRA skribenter. Eller grupper av skribenter...Och olika versioner av olika böcker florerade under lång tid.

De som nedtecknat tillhör olika tider och olika grupper med olika syn på saker och ting och olika intressen. Och den judiska skrifttolkningen var rätt så fri och kreativ i sina stycken. Och inte alla som skriver i Nt har judiskt ursprung utan annan kulturell/religiös bakgrund och omgivning (och/eller grupp man skriver till/för).

Du får tänka på att det är en grupp med böcker som spänner över en fasligt lång tid Och att det är svårt nog för en liten grupp människor som upplevt samma händelse vid samma tidpunkt att beskriva den likadant. Alla har sin unika synvinkel!

• Zoe888

P.s ALLT i Gt skrevs före Jesu livstid och ALLT i Nt efteråt.

• Mankapanka

Det finns hur mycket forskning som helst på det där. Huvudsakligen delar man in gamla testamentet i 4 huvudkällor, med delvis olika politiska mål och platser i samhället. Flera olika forskare har sedan sorterat upp dessa källor ytterligare men alla seriös forskning förefaller vara rörande överens om de fyra källorna.

Google på "Bible source theory".

• Mankapanka
    Sedek skrev 2009-07-21 21:37:27 följande:
    Men kan man inte bara svara att det var Gud?
    Jo, om man tror det är det säkert ett lämpligt svar. ;)
  • Mankapanka
    Fast är man vidare bibeltroende vore kanske ett lämpligare svar vara att det var Moses som skrev biblen på inrådan av G-d, eftersom detta är vad som beskrivs i biblen.
  • mowgli
    Vem är det?
  • Sara62
    Mankapanka skrev 2009-07-21 21:58:08 följande:
    Fast är man vidare bibeltroende vore kanske ett lämpligare svar vara att det var Moses som skrev biblen på inrådan av G-d, eftersom detta är vad som beskrivs i biblen.
    Nej, Moses skrev inte Toran. Han fick budorden på berget Sinai, men det är inte samma sak.
    Toran (Gamla Testamentet för de flesta av er) bevarades muntligt länge innan den skrevs ner.
  • mowgli
    Sara62 skrev 2009-07-22 07:46:00 följande:
    Nej, Moses skrev inte Toran. Han fick budorden på berget Sinai, men det är inte samma sak. Toran (Gamla Testamentet för de flesta av er) bevarades muntligt länge innan den skrevs ner.
    Moses är en påhittad figur som saknar historicitet. Han har alltså inte funnits, och kan därmed näppeligen beskyllas för att ha skrivit ned någon av de rövarhistorier som GT är ett pottpuri av.
  • thelifesaviour
    Nej, Moses skrev inte Toran. Han fick budorden på berget Sinai, men det är inte samma sak. Toran (Gamla Testamentet för de flesta av er) bevarades muntligt länge innan den skrevs ner.
    Moses inlägg i det hela är väl Toran, hela "Gamla testamentet" är ju ändå Tanak (tora, nevi'im, ketuvim). Vilket alltihopa bevarades muntligt innan det skrevs ner, precis som NT. Svaret är ju att det är ganska omöjligt att säga "vem" som skrev bibeln, en mycket redigerad bok där delar lagts till och tagits bort. Som troende kanske du svarar att Gud skrivit bibeln, men annars är det en svår fråga.
    all i can do is be me. who ever that is. /bob dylan
  • k girl
    Mankapanka skrev 2009-07-21 21:36:10 följande:
    Det finns hur mycket forskning som helst på det där. Huvudsakligen delar man in gamla testamentet i 4 huvudkällor, med delvis olika politiska mål och platser i samhället. Flera olika forskare har sedan sorterat upp dessa källor ytterligare men alla seriös forskning förefaller vara rörande överens om de fyra källorna.Google på "Bible source theory".
    Syftar du på fyrkällsteorin nu? För mig veterligen är det bara penteteuken (moseböckerna) som är uppdelade i fyra skrivna källor (Deuteronomium, Prästkodex, Elohisten och Jahveisten).

Karaktären i Ketuvim är ju helt annorlunda. Där är delar skrivna på arameiska, till exempel, de enda delarna i GT som är skrivna på arameiska, och böckerna är skrivna under sisådär 300 år.

TS: Frågar du TRADITIONEN är traditionen den att gamla testamentet är skrivet av bland andra Moses, Salomon, David, Jeremia, Ezra med flera. Ur exegetisk (bibelvetenskaplig) synvinkel finns det flera källor, varav VISSA (inte alla, som Zoe hävdar) har traderats muntligt. Tanak/GT nedskrevs under flera hundra år och kanoniserades inte förrän ett par århundraden e. Kr.
  • k girl
    thelifesaviour skrev 2009-07-22 07:55:32 följande:
    Vilket alltihopa bevarades muntligt innan det skrevs ner, precis som NT.
    NT har inte "bevarats muntligt innan det skrevs ner". Texterna i NT skrevs under ett tidsspann på ungefär 50 år, från och med cirka 45 eKr (sisådär 12 år efter Jesu död). Det är ugnefär som att säga att Platons skrifter hade traderats innan de skrevs ner. Däremot har de förändrats med tiden, somligt har valts bort i kanoniseringsprocessen, gått förlorat i översättningar etc, men det är inte samma sak som att det har traderats.

Nya testamentet består bland annat av evangelierna och paulusbreven. Vad evangelierna anbelangar har de inte traderats muntligt. Däremot är en ledande teori inom exegetiken att det finns en gemensam källa för de synoptiska evangelierna (Matteus och Lukas) som kallas "Q". Evangelierna nedtecknades

Paulus var en historisk person och majoriteten av de brev som tillskrivs honom - dock inte alla - tros vara skrivna av honom under hans livstid.

Paulus var en historisk person och majoriteten av de brev som tillskrivs honom (inte alla) tros vara skrivna av honom under hans livstid.
    Vad evangelierna anbelangar, som visserligen skrevs efter paulibreven, tror man inom exegetiken att det finns en skriftlig källa - Q - som legat till grund för Matteus och Lukas.
  • k girl

Haha, så går det när man inte raderar sådant man har valt att formulera om. Usch vilket slarvskrivet inlägg, men budskapet går förhoppningsvis fram.

• Mankapanka
    Nej, Moses skrev inte Toran. Han fick budorden på berget Sinai, men det är inte samma sak.Toran (Gamla Testamentet för de flesta av er) bevarades muntligt länge innan den skrevs ner.
    Fast det finns mängder av judiska kommentatorer som gör gällande att Moses faktiskt mottog hela rasket på Sinai, skrev ned Torahn på berget och sedan förde resten vidare muntligt (inklusive hela den muntliga traditionen, som sedan kom att kodifieras i bl a Talmud)
    k girl skrev 2009-07-22 08:47:50 följande:
    Syftar du på fyrkällsteorin nu? För mig veterligen är det bara penteteuken (moseböckerna) som är uppdelade i fyra skrivna källor (Deuteronomium, Prästkodex, Elohisten och Jahveisten).
    Ja, det är ju alldeles riktigt. Det var jag som slarvade. Jag har dock för mig att det finns texter i ketuvim som också traditionellt tillskrivs någon av de fyra källorna, fast jag kanske bara minns fel.
  • k girl
    Mankapanka skrev 2009-07-22 10:07:08 följande:
    Jag har dock för mig att det finns texter i ketuvim som också traditionellt tillskrivs någon av de fyra källorna, fast jag kanske bara minns fel.
    Jag har för mig att man brukar tala om Elohisten och historieböckerna (från Nevim).
  • Sedek
    mowgli skrev 2009-07-22 07:42:31 följande:
    Vem är det?
    Han som skrev bibeln

Han som gjort allt som finns, tanken bakom slumpen, den stora foten i Monty Phyton.
  • mowgli
    Sedek skrev 2009-07-23 23:52:40 följande:
    Han som skrev bibeln Han som gjort allt som finns, tanken bakom slumpen, den stora foten i Monty Phyton.
    Och vad har du för belägg för det här, menar du?
  • Sedek
    mowgli skrev 2009-07-24 01:46:01 följande:
    Och vad har du för belägg för det här, menar du?
    Ja du, Bibeln kanske...? Att religionen överlevt i sin rena form sedan starten.

Hur tänker du om Gud då?
Svar på tråden Vem skrev gamla testamentet och nya?