Vid vilken ålder kan man helt gå över till mat?
Det vill säga utan att behöva varken amma eller ge bröstmjölksersättning? Självklart under förutsättningen att man redan vant in bebisen via smakportioner etc i början.
Det vill säga utan att behöva varken amma eller ge bröstmjölksersättning? Självklart under förutsättningen att man redan vant in bebisen via smakportioner etc i början.
Tror inte att det finns något riktigt bra svar på den frågan. Barn är så olika och är redo för vanlig mat olika fort. Rent teoretiskt borde ju barnet kunna leva på enbart vanlig mat då det kan ta sin första smakportion, dvs kan föra fastare föda bakåt i munnen, svälja och inte bli heltokig i magen så att allt kommer ut....oavsett vilken väg.
Ok, fler som har åsikter?
När gick ni helt över till vanlig mat?
jag ger ingen ersättnings längre.. (ammar inte) .. utan de blir välling på morgonen, gröt ,lunch,mellanmål,gröt,välling :) Tog bort ersättningen när han blev 6 månader.
Rekommendatonen är ju att amma/ge ersättning åtminstone hela det första året, men visst, det är många barn som får sluta redan innan dess om barnet äter bra och inte visar intresse för amningen/ersättningen och barn är ju till viss del olika och här i Sverige är det ju inte livsviktigt, bara lite nyttigare att fortsätta än att sluta.
Gud, vilken mening jag fick ihop Men det går nog att förstå även om det blir lite jobbigare att läsa
Mitt tips är att låta barnet visa vägen, jag slutade amma när han var tre månader, då började han få smakporttioner och flaska.. vid ett år vägrade han ta flaskan då hade han bara fått morgon o kväll, så sedan dess har han ätit mat.
Barns magar ska funka lika bra som en vuxens från 3 månader, vilket innebär att dem klarar sig bra på bara mat och ingen natt mat.
min pojk äter "ren" mat och har gjort det sen 5-6 mån..men han får fortfarande ersättning till mellanmål en gång om dagen..samt en smörgås till de..Tycker de e skönt att få i han den vätskan varje dag speciellt om de e riktigt varmt en sommardag!
Ok, så även om jag vill trappa ned på eller helt sluta amma snart så behöver jag alltså då introducera bröstmjölksersättning? Han är inte van med detta och jag tänkte att jag därför skulle slippa vänja honom vid det nu när han börjat äta vanlig mat.
Är det speciella näringsämnen och dyl som finns i bröstmjölksersättningen som de alltså behöver tills de är ca 1 år?
Jag gjorde som slv rekommenderar... Det bara blev så! Smakisar vid 6 mån och amma tills nästan 12 mån.
TS:är din bebis 6 månader? Då skulle jag inte börja med ersättning om jag skulle sluta amma. Min första började med välling då, honom slutade jag amma då... man behöver ju inte välling heller, men det är smidigt, om barnet vaknar på natten, är sjuk och inte vill äta mat...
Jag slutade amma, när sonen var 7 månader. Då fick han bara mat, gröt & välling.
min son är snart 5 månader och äter enbart mat, ingen ersättning eller välling! det funkar kanon.
Vid 6 månader slutade vi med ersättningen, har gett välling 1-2 ggr/dygn sedan dess. I övrigt gröt och mat.
Egentligen skulle det funkat utan välling också men det är en mer för att det varit praktiskt måste jag erkänna.
När min son var dryga 5 månader åt han bara vanlig mat, välling morgon och kväll,, ingen amning längre.
Min pojk är nu 5,5 månad och äter bara mat,gröt och välling och har gjort det sen ett tag tillbaka. Det går jätte bra för honom.
Vår tjej är 7 månader och äter gröt, mat och ammas. Jag tänker inte ge henne ersättning om hon slutar att dia, utan då får hon gå över till mat. Hon gillar inte välling, annars hade vi tänkt ge henne det till kvällen.