• Tilda

åksjuketabletter???

Hej!
    Jag ska iväg på en sju timmar lång bussresa och undrar om någon har några bra åksjuketabletter att rekommendera, som man kan ta när man är gravid? Jag brukar bli åksjuk även i vanliga fall, fast har aldrig tagit några tabletter. Nu går jag ju omkring och mår illa hela dagarna så det känns inte alls roligt att sätta sig på bussen.

• Svar på tråden åksjuketabletter???
  • Fisen

Jag har blivit rekommenderad att äta Postafen mot mitt illamående och det är egentligen åksjuketabletter. Enligt min barnmorska ska de vara helt ok att äta när man är gravid. De funkar bra mot gravid-illamåendet för mig och jag antar att de även funkar mot åksjuka.

• Syster

T.Prostafen (innehåller substans meclozini) 25 mg finns receptfritt på apoteket att köpa mot illamående även under graviditet. Men du kan också ringa till din vårdcentral och be distriktssköterskan skriva ut ett recept till dig. Receptet är då gratis, och det blir några kronor billigare. Gå på högkostnads kortet.

"Meklozin kan utan risk användas i tidig graviditet, t.ex. vid graviditetsillamående. Ett av de mest undersökta antihistaminpreparatet vad gäller användning under graviditet är meklozin utan att några tecken på fosterskadande effekter kunnat upptäckas".

Länk: www.janusinfo.org/gravreg/

Sedan kan salta saker dämpa illamåendet. Som salt godis, rostat bröd etc. Lite tips bara och hoppas du blir lite hjälpt

Kram
    Hanna

• Tilda

tack så mycket för tipset! jag ska genast knata iväg till apoteket.

Svar på tråden åksjuketabletter???