• tru

simning?

Om barnet flyter ca 10 sekunder på mage och 5 sekunder på rygg och kan vända sig till mage om hon håller i ett finger. Kan göra armtag och simma så i 3-4 armtag under vattnet utan flytdyna. Är det någon kunnig inom simning som vet om tjejen skulle kunna lära sig simma några simtag med både ben och armar om hon går en intensivkurs på två veckor nu i sommar?

• Svar på tråden simning?
  • Brunello

eftersom du skriver armtag så förutsätter jag att du pratar om bröstsim?

Ett barn som kan flyta kan lära sig crawla på den tiden så det är nog inget problem. Bröstsim är det absolut svåraste simsättet att lära sig och det finns egentligen ingen anledning att börja med det.

Så absolut 

• XLinneaX

Bröstsim är det svåraste? Det är det abslout mest praktiska för den som ska lära sig simma. Huvudet över vatten ytan, blicken fram. Bröstsim är svårare än crawl när det gäller att tävlingssimma.

Men jag tror allt att så pass kunnigt barn visst kan lära sig massor på en två veckors intensiv kurs. Så länge hon är lite envis, har viljan och kan ta emot instruktioner :)

• Brunello

koordinationsmässigt är bröstsim extremt mycket svårare än crawl, det är först i 6-årsåldern barnen är motoriskt mogna för bröstsim. Crawl kan du lära en 2-åring.

Eftersom barnet i TS simmar obehindrat under vattnet är det knappast ett problem att ha huvudet under ytan ett vattenovant barn som inte vill "få näsan blöt" får dock problem och då kan ju bröstsim vara enda alternativet. Rakt fram är inte heller ett problem. Simglasögon på och följ linjen i bassängbottnen

Eller för den saken, simma ryggcrawl.

Jag förstår inte alls varför så många (SLS)simskolor envisas med att lära ut bröstsim som första simsätt (eller jo, jag vet ju den officiella förklaringen om livräddande simsätt men ärligt - hur många 6-åringar kan du förvänta dig ska livrädda en annan person??). När barnet kan crawla, har fått bra vattenvana och lärt sig att andas rytmiskt i vattnet har det mycket lättare att lära sig bröstsim, då kan man dessutom lära dem rätt huvudpositin från början med ansiktet neråt så slipper de kämpa så med att ha benen i rätt simläge.

• Madicken

Chansen att barnet lär sig simma verkar ganska stor men det beror ju även på barnets intresse. Hur gammal är hon/han?

Brunello skrev 2009-07-12 23:02:56 följande:
    Jag förstår inte alls varför så många (SLS)simskolor envisas med att lära ut bröstsim som första simsätt (eller jo, jag vet ju den officiella förklaringen om livräddande simsätt men ärligt - hur många 6-åringar kan du förvänta dig ska livrädda en annan person??). När barnet kan crawla, har fått bra vattenvana och lärt sig att andas rytmiskt i vattnet har det mycket lättare att lära sig bröstsim, då kan man dessutom lära dem rätt huvudpositin från början med ansiktet neråt så slipper de kämpa så med att ha benen i rätt simläge.
    Håller absolut med dig. I många andra länder så lär sig barnen crawl och ryggsim först. Bröstsim kommer som tredje simsätt.
  • tru

Ja hon fyller 4 i december. Men när det gäller henne får man räkna bort åldern. hon har motorik som en äldre och även språko ch förmåga att ta instruktioner. De hon kan med simningen har hon lärt sig helt själv i en bebis pool som är ganska djup för att vara en bebispool. där hon kunde nuda med magen när hon kände de blev otäckt. sen i torsdags gick vi till en mellanstor bassäng och där tog jag bort flytdynan efter ett tag och frågade om hon ville simma under vattnet och då gjorde hon det. Jag vet i och för sig att hon har övat med sin pappa oxå och han berättade att hon kunde flyta i några sekunder för några månader sedan men det var en engångs händelse. så jag vet inte hur mycket han har lärt henne. hon gör även något liknande bentag men hon tar en sida i taget med benen inte samtidigt.

Jag tror denna simskola övar crawl från början. Men risken finns att hon blir rädd för de äldre barnen då de flesta är 5-6 år och äldre. det är även någon enstaka 4 åring med. och de är ju lite vilda av sig om man säger så vilket inte min dotter är.

angående livräddning var de ju en 6 årig flicka som räddade en äldre flicka ur vattnet för ett tag sedan genom att simma in med henne till land. så visst kan de vara bra att kunna om de har förmågan.

• tru

Första dagen av simmskolan och hon vägrade ens att gå i. Jag råkade säga åt henne att hon skulle lyssna på ledarna, varvid hon började skrika nej jag vill inte. och sa att hon var rädd för de vuxna i vattnet och ville inte ens gå in i samma rum som de andra. Men så gick alla in i ett rum och jag lyckades få henne nyfiken på vad de skulle säga och då gick hon med på att gå in, men hela hon skakade i kroppen och var rädd för alla barn och de vuxna. Men till slut doppade hon iallafall fötterna. och nu säger hon att hon ska hoppa i vattnet men inte från kanten utan från trappan. så vi får se hur det går imorgon.

• stephanie

din dotter låter begåvad.. kommer säkert gå jätte bra för henne nästa gång men är ni och de andra barnens föräldrar med hela tiden? när jag var simtränare så fick inte föräldrarna vara med och det gick alltid mycket enklare då

• tru

De andra föräldrarna måste gå ut, men jag och en till förälder får vara kvar då barnen inte vågar vara själva. Tredje dagen hoppade jag själv i vattnet. och i dag när vi gått en vecka deltog även min dotter. och på eftermiddagen började hon göra riktiga bensparkar samtidigt som hon simmade med armarna, dock hade hon simdyna på sig så det är antagligen lite lättare då. men eftersom hon kan flyta kan de väl inte vara allt för långt borta. de blir kanske som för en pojke som jag såg på badhuset för några dagar sedan. han lärde sig simma medans vi såg på och några minuter senare kunde han simma över hela bassängen flera längder . den lilla bassängen kanske är 10 meter.

Svar på tråden simning?