• Pysselgalningen

Snabbt hjälp ang. måla på tapet!

H U R hårt måste tapeten sitta nere vid golvlisterna?

Det är amatörtapetserat tidigare och dom har inte använt tillräckligt med klister så en del har jag redan tagit bort för det satt utpå listerna med. Men det är ett tjockt lager med papptapet (2-3 lager) som itne sitter helt i väggen direkt nere vid listen. Måste jag ta bort det med?
    Blir ju så pillrigt annars och fan så mycket jobbigare att spackla så det blir jämt
    Eller är risken stor att det krullar upp sig?

• Svar på tråden Snabbt hjälp ang. måla på tapet!
  • Vifsla

Ja det tror jag. När färgen kommer på löser den säkert upp limmet mer. Det kommer nog att bli bubbligt.

• Carr0n

Jag skulle ta bort det.. annars kan det bubbla och bli fult. Kan det iofs göra på hela väggen också om du tänkte måla direkt på tapeten.

• Pysselgalningen

hopp... bara börja pilla då

• Hedda89

Har råkat ut för samma sak nyligen. Och nej det behöver du inte.
    Att det blir bubbligt är för att färgen går in i tapeten. Det går bort sen. Maskera bara så att du inte tar med tapeten när du maskerar bort tejpen:P

• Pysselgalningen
    Hedda89 skrev 2009-07-11 20:02:26 följande:
    Har råkat ut för samma sak nyligen. Och nej det behöver du inte. Att det blir bubbligt är för att färgen går in i tapeten. Det går bort sen. Maskera bara så att du inte tar med tapeten när du maskerar bort tejpen:P
    Jo men finns det inte risk för att tapeten "rullar upp sig" eftersom den inte sitter direkt mot väggen?

LÄst just att man ska ju spackla så lite som möjligt för att det syns på strukturen sen när man målat
  • Hedda89
    Pysselgalningen skrev 2009-07-11 20:06:23 följande:
    Jo men finns det inte risk för att tapeten "rullar upp sig" eftersom den inte sitter direkt mot väggen?LÄst just att man ska ju spackla så lite som möjligt för att det syns på strukturen sen när man målat
    Nej det är sällan den rullar upp sig, har aldrig hänt mig iaf. Och jag målar om VÄLDIGT ofta. Spackla ska du inte göra i onödan, bästa är att använda silikon men det gör folk som dom vill. Jag menar om du ska täcka hål. :)
  • Carr0n
    Hedda89 skrev 2009-07-11 20:02:26 följande:
    Har råkat ut för samma sak nyligen. Och nej det behöver du inte.Att det blir bubbligt är för att färgen går in i tapeten. Det går bort sen. Maskera bara så att du inte tar med tapeten när du maskerar bort tejpen:P
    Det är inte säkert att det går bort.. det kan sjukna ihop när det torkar. Med det kan lika gärna bli bubblor kvar när det torkat.
    Likadant om man tapetserar ovanpå en befintlig tapet. Då kan limmer luckras upp och det blir bubblor. Ibland försvinner dom med, ibland inte.

Jag gör hellre mycket bra grundjobb och får det fint. Än att chansa och inte alls bli nöjd.
  • Hedda89
    Carr0n skrev 2009-07-11 20:08:01 följande:
    Det är inte säkert att det går bort.. det kan sjukna ihop när det torkar. Med det kan lika gärna bli bubblor kvar när det torkat.Likadant om man tapetserar ovanpå en befintlig tapet. Då kan limmer luckras upp och det blir bubblor. Ibland försvinner dom med, ibland inte.Jag gör hellre mycket bra grundjobb och får det fint. Än att chansa och inte alls bli nöjd.
    Det sjunkar in så klart, men det är bara att fylla på ju. Torkar ju fortare än spackel också. Och du slipper att slipa efteråt. Bubblor kan det bli så klart, beror på vad man använder för redskap också. Under alla mina omtapetersingar och ommålningar så har jag aldrig råkat ut för bubblor iaf.

Självklart ska man göra ett bra jobb från början. Pratar mer om effektivitet här. Inte att vara slarvig!!!
  • Pysselgalningen
    Hedda89 skrev 2009-07-11 20:07:32 följande:
    Nej det är sällan den rullar upp sig, har aldrig hänt mig iaf. Och jag målar om VÄLDIGT ofta. Spackla ska du inte göra i onödan, bästa är att använda silikon men det gör folk som dom vill. Jag menar om du ska täcka hål. :)
    Nä måste spackla skarvar å skit med tyvärr så det är likabra att spackla allt. Fick ju en del saker från hyresvärden så

Får väl testa att pilla lite på tapeten för att se hur dåligt den verkligen sitter!
  • Hedda89
    Pysselgalningen skrev 2009-07-11 20:15:22 följande:
    Nä måste spackla skarvar å skit med tyvärr så det är likabra att spackla allt. Fick ju en del saker från hyresvärden så Får väl testa att pilla lite på tapeten för att se hur dåligt den verkligen sitter!
    Okej, gör som du vill:)
    Hoppas det blir bra, ombyte förnöjer:)
    Lycka till!!
  • Carr0n

Min syster är målare/tapetserare och brukar tala om för mig hur jag ska göra. Även fast hon gjort det har man tagit genvägar och det gör jag inte om! Barnens tapet klarade att man målade på den, det har vi gjort flera gånger. Men det gjorde inte tapeten i vårat sovrum, där är det fortfarande bubblor.
    I vårat vardagsrum så började vi tapetsera, men såg att det blev bubblor. Så det var bara till att riva ner alla lager tapeter och börja spackla.

Du kan ju alltid prova att måla lite och se hur det ser ut när det torkat...

• Pysselgalningen

ska väl räcka om man penslar på vatten för att se om man behöver slita ner den va?!

Svar på tråden Snabbt hjälp ang. måla på tapet!