• cornelia2

Vad bjuda gravid vännina på?

Jag ska ha middag för några vänner ikväll, varav en tjej som är gravid i 4:e månaden. Problemet är att jag inte vet vad vi ska bjuda på. Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida om vad gravida bör och inte bör äta, men problemet är att min vän är så vansinnigt känslig när det kommer till mat. Hon vågar inte ens lukta på en parmaskinska uta att tro att det kommer att sluta i katastrof.
    Fisk är det inte att tala om och stark mat kommer inte på fråga.
    Jag börjar nu känna mig smått desperat mina gäster kommer om 7 timmar och jag vet inte vad jag ska bjuda på. Jag har frågat henne om olika rätter men hon har dissat alla mina middags förslag. Kvar återstår nu köttbullar och makaroner (vansinnigt exotiskt). Snälla ni kan ni hjäpa mig att komponera ihop en middag? För här är det total ide torka!

• Svar på tråden Vad bjuda gravid vännina på?
  • LinaåBullen

Potatisgratäng med fläskfile sallad och sås ?
    Helt ok allt ../Lina vecka 26

• guldplutt

Lasagne? Eller någon annan pasta med sås? (kanske inte ost i då, om hon är så nojig...) Eller tacos - en lite lustig variant som jag fått dille på under graviditeten Något med kyckling? Det är ju också så att sålänge det inte är ngt som är farligt och hon inte sagt att det är ngt särskilt som hon inte kan äta (jag tål tex inte lukten av rå lök) så kan ju inte hela världen anpassas efter henne... Ofta tycker jag att rätter som jag inte kan tänka mig när jag ska laga dem själv ändå smakar ganska så bra när jag får dem serverade av ngn annan eller på restaurant. Hon får väl äta det hon kan och vill om det inte passar, och ha trevligt ändå!

• stumpan5

Bakad potatis med skagenröra... slurp

• Celindan

det du inte skall ge gravid: rökt/gravad lax, insjöfisk, vacuumförpackad skinka el dyl...opastöriserade mejeriprodukter. annars fritt fram! inte levergryta heller!

• abby78

vet du om inget passar tycker jag hon kan ta med sig egen mat.. Kanske inte vad man säger till de som ska komma på middag men hon är gravid inget annat.. man måste ha perspektiv på det hela. Låt bli fisk och ostar som hon inte ska äta, sen lagar du det som du själv vill bjuda på.
    /v26

• snuttan2

jösses!!! man kan väll inte rätta sig efter henne hur mycket som helst förstår att du har ide torka! håller med gullplutts förslag TACO!!! mums (fast jag klarade inte av den råa löken i början urk!)
    När mina kompisar bjöd hem oss på mat i början av grav så ringde dom bara för att kolla om det var ngt som jag absolut inte klarade av....
    Låter som det är enklast att hon tar med sig ngt själv.

• Linnpinn

Hej,

Jag själv haft problemet att jag inte varit särskilt sugen på rött kött sedan jag blev gravid så jag rekommenderar kyckling! Flygande Jacob åt jag i lördags vilket var supergott. Annars kan man marinera filer och ungssteka och ha t.ex. en pastasallad och vitlöksbröd till.

/Linn

• Bellans mamma

Flygande jacob supergott och helt ok

• Celindan

Aj då, förslag ville du ha: Ta laxfiléer i portionsförpackningar (avlånga skinn-och benfria), skär ett snitt i mitten av varje filé, inte hela vägen ner till botten bara. Sen tar du någon god blåmögelost (ädel paladin eller blue alp förslagsvis) en burk crème fraiche och lite örtkryddor. blanda ihop och fördela i skårorna i laxen. Ugnen 225 grader ca 20 min, servera med kokt potatis o nån sallad.

Läste nyss att fisk "inte kom på frågan" - jag jobbar i en fiskbutik som säljer färsk fisk och har nyligen varit gravid själv, så jag VET att detta är helt ok! Fisk innehåller viktiga omega3-fetter och proteiner som är bra för kroppen, och man ska inte utesluta fisk ur kosten för att man är gravid, det är ännu sämre! Det gäller bara att veta vad man kan äta och inte. All odlad fisk (som ju den rosa laxen är, därav färgen) är helt OK.

Är hon fortfarande tveksam, köp lite potatissallad och en grillad kyckling till den gravida (och dra sedan en djup suck) och servera dina andra gäster laxen. Den är en 10-poängare, jag lovar!

Svar på tråden Vad bjuda gravid vännina på?