• Lequisha

Dela säng med syskon, hur gjorde ni?

Är det någon av er med barn där syskonen delat säng?
    Vad tycker ni om idén, dumt eller tryggt för barnen att sova tillsammans? Är det bättre att ha dem i samma rum, men separata sängar och varför?

Vi har en 6 månaders och en 2 åring. Jag själv känner att jag gillar tanken på att de ger varandra nattlig trygghet. Speciellt som 2åringen alltid haft sömnproblem, men verkar sova bra tillsammans med lillebror.
    Så vi har börjat fundera lite hur vi ska göra, när det blir dags för dem att dela rum om ca 6 månader. Då är de allså 1 år och 2,5 år.
    Dela dubbelsäng, eller byta till två enkelsängar?

• Svar på tråden Dela säng med syskon, hur gjorde ni?
  • CMH

Jag har tyvärr ingen efaranhet av det, men jag tycker det låter som en bra idé! Dom är ju så små än och funkar det då båda sover jätte gott så tror jag det är superbra!
    Det kanske räcker att ha en 120-säng till dom?

• Melike

jag tycker att det låter jätte mysigt. speciellt om de trivs men det kommer nog bara hålla nåt år sen lär de trigga upp varandra o inte kunna somna typ vid 3-4 års ålder då kanske det blir dags me separata sängar :) jag skulle gjort det me mina små om inte den lilla busen tyckte om o dra i stora syrrans hår hela tiden :)

• Challe N

Mina är i och för sig lite äldre, 5½ och 3. De har varsitt rum med varsin säng,men sista tiden har de sovit i samma säng. De tycker det är mysigt att somna så,och tidigare var det mycket spring in till vår säng, det blev trångt och de väckte varandra. Men nu sover de hela natten tillsammans i en säng!

• trötter22

jag brukade gå in till min systers säng när jag var mindre kände en enorm trygghet. tycker det är en strålande ide du kommit på

• kaji78

vi har tre som delar säng nu är dom rätt stora (4, 5 och 6 år) men det är supersmidigt.

barnen trivs, har närheten till varandra och en person kan utan problem natta samtliga ungar med saga, sång o gos utan att det tar mer än 20 min.

tidgiare sov ytterligare ett barn i samma säng men hon är snart 12 nu och vill hellre vara för sig själv.

när jag hade en nyfödd, två som var snart två och en närhetstörstande 8 åring, var ensam hemma och sprang mellan olika sovrum som en skållad råtta hela nätterna för att natta till, krama, nappa, kissa, buffa och amma orkade jag till slut inte mer utan tog av benen på dubbelsängen o lade mig där med alla ungar. då fick vår familj till slut sova gott utan minsta ansträngning o ledsna barn någonstans. får jag fler barn ska de också få sova i familjesäng huller om buller tills de själva vill något annat. nyfödda kan dock vara smart att ha i snugglenest eller med hoprullade täcken runt så att de är lite skyddade, eller in mot väggen, förälder som skydd o syskon på andr sidan.

rekommenderas varmt!

• Lequisha

Vad kul att det verkar så positivt.

Ja, äldsta sonen har redan vår gamla 140 säng som vi oxå tog av benen på. Vi köpte en större säng till oss, istället för en liten till honom
    Har funkat jättebra och nu på dagarna sover de ibland tillsammans och de verkar trivas med det båda två.
    Så då kommer vi nog göra så, när det är dags att flytta lillen från oss på nätterna.

• Bonnie Tyler

En fråga bara... När det ena barnet är sjukt hur gör ni då? Får de fortfarande sova ihop eller delar ni på dem pga smittorisken?

• trötter22

Bonnie Tyler skrev 2009-07-13 10:41:46 följande:

En fråga bara... När det ena barnet är sjukt hur gör ni då? Får de fortfarande sova ihop eller delar ni på dem pga smittorisken?
    jag tycker att så länge ingen e magsjuk så ere nog lugnt. har bara ett barn men säger iallafall vad jag tycker
  • Lequisha
    trötter22 skrev 2009-07-13 19:01:26 följande:
    Bonnie Tyler skrev 2009-07-13 10:41:46 följande:
    jag tycker att så länge ingen e magsjuk så ere nog lugnt. har bara ett barn men säger iallafall vad jag tycker
    Skulle nog tro att det är ungefär så. Syskon ( småbarn ) går inte att hålla isär ändå. Det ska pussas hit och dit, hjälpa till med matning och allt vad det nu är. Så att sova tillsammans gör nog inte så mycket skillnad mot dagsljusets snorkladdiga pussar
  • Tinnys

Låter ju bra, men min 3 åring skulle rulla på 1.5 åringen hela natten...

Svar på tråden Dela säng med syskon, hur gjorde ni?