• LaTjej

Sn'lla hjälp? Kan man ångra sin tjänstledighetsansökan?

Har ansökt om tjänstledighet from 1 augusti till 31 dec nu i år pga att jag ville plugga.

Men nu har jag blivit oplanerat gravid och känner att jag skulle vilja jobba upp fpn istället..... Får man ångra sig eller är det kört? Någon som vet? *S* Vet att det är kort varsel och räknar inte med att få komma tillbaks den 1e redan men måste jag vänta till den 1e jan innan jag kan börja jobba? :(

• Svar på tråden Sn'lla hjälp? Kan man ångra sin tjänstledighetsansökan?
  • fruis

Det beror ju på hur era avtal ser ut och hur schysst arbetsgivaren är. På mitt jobb har man rätt att bryta sin tjänstledighet efter en varseltid på en månad (dvs min ersättares uppsägningstid). Det kan ju också tänkas att arbetsgivaren säger ja direkt. Har de skaffat en vikare redan är de kanske lite grinigare än om de inte har gjort det.

• Strandängen

om du vill plugga så ska du veta att den tiden är överhoppningsbar, så FK räknar på din inkomst innan du började plugga.
    Har du fast månadslön på jobbet, eller kommer du kunna höja din SGI om du jobbar i höst?

• Billabong
    serenity82 skrev 2009-07-11 23:10:18 följande:
    om du vill plugga så ska du veta att den tiden är överhoppningsbar, så FK räknar på din inkomst innan du började plugga.Har du fast månadslön på jobbet, eller kommer du kunna höja din SGI om du jobbar i höst?
    Stämmer att tiden är överhoppningsbar - men som jag uppfattat det gäller det endast OM hon tar studiemedel via CSN, inte annars...?

"Fast månadslön" har inte ngn koppling till att ev. höja SGIn dock...
  • LaTjej
    serenity82 skrev 2009-07-11 23:10:18 följande:
    om du vill plugga så ska du veta att den tiden är överhoppningsbar, så FK räknar på din inkomst innan du började plugga. Har du fast månadslön på jobbet, eller kommer du kunna höja din SGI om du jobbar i höst?
    Va?? Är det så?`:o Det skulle ju vara perfekt!! Kanske ska ringa till försäkringskassan och höra mig för?

Jag har fasta timmar men jobbar oftast 10 timmar mer men min lön är aldrig samma varje månad tyvärr :). Är bara deltidare så.
  • LaTjej

Jag har tagit alla pengar jag kan få från csn med bidrag extra lån osv *S* :) men det var ju innan jag visste att jag var gravid :). Fick lite smått panik när det stod att fp räknas på inkomst om man jobbar minst 240 dagar innan bebbens ankomst. Då nästan måste jag jobba känner jag!

• LaTjej

woohoo jag hittade info nu!!! Fassen vad roligt! DÅ KAN JAG PLUGGA TROTS ALLT

• Billabong

Vad bra!

Då hade jag fel i att det var krav på att ta CSN under studietiden för att skydda SGIn, alltså?

• LaTjej

Det känns bra för mitt jobb är ganska tungt Så då kanske plugget kommer lägligt

• LaTjej

Om du har arbetat innan studierna har du möjlighet att få inkomstrelaterad föräldrapenning under studieuppehållet. Men om du inte har arbetat, utan blott har studiemedel som inkomst, så kan du bara få det så kallade grundbeloppet. Du kan inte få föräldrapenning eller grundbeloppet samtidigt som du studerar eller arbetar, utan bara när du vårdar barnet.
    Om du inte arbetat

Om du inte har arbetat, och följaktligen inte har en sjukpenninggrundande inkomst (SGI), så får du ersättning enligt grundbeloppet på 180 kronor per dag före skatt.

Saxade detta från www.lus.lu.se/index.php/foraldrar-och-barn

• Strandängen
    LaTjej skrev 2009-07-11 23:25:23 följande:
    woohoo jag hittade info nu!!! Fassen vad roligt! DÅ KAN JAG PLUGGA TROTS ALLT
    va skönt. =)
  • Billabong

Men du... börjar verkligen dina studier redan den 1 augusti...? För det står ju tydligt att det inte får vara ngt minsta glapp mellan jobb och studier? Detsamma gäller ju då även när studierna slutar...

• LaTjej

nej jag har semester nu. Min lagliga semester då.. Och dte hoppas jag att man får ha . Har mer semester att ta ut som jag kan ta mellan den 1e och 16 augusti om det skulle bli protester om det.

• LaTjej

Jag tog tjänstledigt mellan 1e augusti och den siste december mn skolan börjar den 17 :s det är kanske inte bra!

• LaTjej

Men jag får ju en full lön i augusti från jobbet?

• Billabong

Kolla upp ALLT kring detta med FK direkt på måndag morgon. Skriftligt helst, dvs via deras chat - och se till att konversationen mailas till dig. Om inte det fungerar, besök dem. I sista hand, ta det via telefon.
    Oerhört viktigt att det blir rätt!

Svar på tråden Sn'lla hjälp? Kan man ångra sin tjänstledighetsansökan?