• solrosen71

Synkronicitet- slumpen är ingen tillfällighet!

Läser just nu en bok som heter "Slumpen är ingen tillfällighet". Undrar om det finns någon/några på FL som är intresserade av att dela med sig av historier som känns osannolika men likväl har hänt! Eller berättelser om tur när den behövs som mest, världen är liten-händelser eller när man tänker på en person man inte sett på länge och så vips står han/hon framför en på Ica en timme senare. Det har hänt mig många gånger och här är några smakprov;

Efter en jobbig händelse i min familj, och jag var gravid, gick jag ute på stan, tänkte på min mormor (som gick bort för några år sedan) att jag hade behövt henne just då i den stunden. Jag stannade, grät och plötsligt kände jag ett lugn inom mig. Vänder mig om och står utanför en butik med en skylt med stora bokstäver med hennes efternamn på!

Åkte till Australien som 19åring, kände mig ensam. På första backpacker-hotellet jag kom till stod plötsligt en tjej jag jobbat med hemma i Sverige ett halvår tidigare, på andra sidan jordklotet... så glad jag blev! Världen är liten

Massor av gånger har jag tänkt på min mamma eller pappa och så har de ringt just i den sekunden, händer aldrig med andra människor, bara dem.

När jag var gravid fick vi dåligt resultat på KUB-test, min sambo skulle resa iväg samma dag vi fick beskedet. Hans nummer ligger inlagt både under hans namn och längre ner i listan som ICE (In case of emergency). På kvällen när allt kändes skit ändrade sig alla hans sms från avsändare med hans namn till avsändare ICE samtidigt som han skickade ett sms där det stod "Allt ordnar sig". skumt va! har aldrig hänt tidigare och moderkaksprovet efteråt var normalt.

Ja ni fattar....

• Svar på tråden Synkronicitet- slumpen är ingen tillfällighet!
  • mowgli

1. "..tänkte på min mormor.."

S. Vi tänker ofta på olika personer, och då ofta närstående, men vi kommer lättare ihåg de tillfällen när det blir sk sammanträffanden, som det du här anger. Fundera på hur många ggr du har tänkt på henne (eller ngn annan), och INGET sammanträffande har inträffat. Det blir en del, eller hur? Det här är alltså helt naturligt, och kan lätt förstås efter en grundkurs i statistik.

2. "Åkte till Australien..."

S. Heller inget konstigt. Själv har jag stött på gamla bekanta ett antal ggr på vitt skilda ställen i världen. En stor del av Sveriges befolkning befinner sig vid varje given tidpunkt utomlands nu för tiden.

3. "Massor av gånger har jag tänkt på min mamma eller pappa..."

S. Tja, det var du som sa det. Det händer flest ggr med dem därför att du helt enkelt tänker fler ggr på dem.

4. "Allt ordnar sig"

S. En helt naturlig kommentar i sammanhanget.

5. "Ja ni fattar...."

S. Jajamensan!

• solrosen71

Om du räknar på sannolikheten så är det ju fantastiskt att sådana här saker händer, när man som mest behöver det eller som minst anar det. Läs boken, jag lovar, även som skeptiker kommer du att bli inspirerad

• mowgli
    solrosen71 skrev 2009-07-16 22:11:08 följande:
    Om du räknar på sannolikheten så är det ju fantastiskt att sådana här saker händer, när man som mest behöver det eller som minst anar det. Läs boken, jag lovar, även som skeptiker kommer du att bli inspirerad
    Förstå mig rätt, jag vill inte ta ifrån dig värdet av dina upplevelser, men jag vill däremot informera dig om de bakomliggande faktorerna. Allt det som du beskrivit ovan är inte osannolika händelser, tvärtom så är de ytterst sannolika, och händer alla människor hela tiden. Dels, så kommer vi endast ihåg de sammanträffanden som handlar om viktiga skeenden/relationer/mm, och dels så har vi människor en benägenhet att skapa sammanhang/sammanträffanden/mening även när sådant inte finns, vilket tros bero på att vi överlever bättre med ett "samband" för mycket, än ett för lite. Dvs, ser vi inte sambandet när vi verkligen behöver det, kan det bli fatalt, men om vi ser ett när vi INTE behöver det, så är det ingen större skada skedd.

Mvh, Mowgli
  • SkåneP

Det du beskriver handlar mest om människans förmåga/vilja att se mönster i tillvaron och att tillskriva sällsamma händelser något mer än de är.

Hur många stötte du på i Australien som du INTE hade någon tidigare relation till?

Det är just med sannolikehtkunskav man inte blir så begeistrad.

Vad är sannolikheten att slå 10 sexor i rad med tärning?

Har du bara 10 försök är den väldigt låg, men har du en miljon försök är den väldigt hög.
  • solrosen71

mowgli och SkåneP- har ni upplevt någon världen är liten-situation, tur när den behövs som mest eller liknande händelser? Oavsett om det är ödet, slump eller vad som helst? Berätta gärna om det, vore kul om ni delade med er!

Kan dela med mig av ett Einstein-citat;

"Det finns bara två sätt att leva sitt liv: Som om ingenting är ett mirakel, eller som om allting är ett mirakel."

• mowgli
    solrosen71 skrev 2009-07-17 22:47:01 följande:
    mowgli och SkåneP- har ni upplevt någon världen är liten-situation, tur när den behövs som mest eller liknande händelser? Oavsett om det är ödet, slump eller vad som helst? Berätta gärna om det, vore kul om ni delade med er! Kan dela med mig av ett Einstein-citat; "Det finns bara två sätt att leva sitt liv: Som om ingenting är ett mirakel, eller som om allting är ett mirakel."
    Var/när har Einstein sagt det, menar du?
  • solrosen71

Berätta gärna om dina möten med vänner på vitt skillda ställen i världen som du skrev om tidigare, hade du tänkt på dem innan? var det synkronicitet?

• mowgli
    solrosen71 skrev 2009-07-18 20:48:56 följande:
    Berätta gärna om dina möten med vänner på vitt skillda ställen i världen som du skrev om tidigare, hade du tänkt på dem innan? var det synkronicitet?
    Nej, det var inte synkronicitet, och det var det inte i dina exempel heller. Om du vill tro det, fine, men nu har du som sagt en statistisk/vetenskaplig förklaring att landa i om du vill. Trevligt att råkas, btw.
  • h8him
    mowgli skrev 2009-07-18 01:12:40 följande:
    Var/när har Einstein sagt det, menar du?
    Allmänt känt citat, när han sa det tror jag inte finns dokumenterat. Men söker du på Einstein + citat så kommer det garanterat upp.
  • mowgli
    h8him skrev 2009-07-19 09:20:59 följande:
    Allmänt känt citat, när han sa det tror jag inte finns dokumenterat. Men söker du på Einstein + citat så kommer det garanterat upp.
    Tre träffar, och ingen som refererar till källa.
  • MichaelKarnerfors

Det vore extremt osannolikt att aldrig råka ut för en osannolik händelse någon gång under hela sitt liv.

Säg att du 10 gånger per dag hamnar i situationer där en 1 på 10 000 händelse skulle kunna inträffa. Hur stor är sannolikheten att du på 10 år aldrig råkar ut för någon av dessa händelser?

Chans att det inträffar: 0.0001
    Chans att det inte inträffar = 1 - 0.0001 = 0.9999

Antal tillfällen då det skulle kunna inträffa 10 ggr per dag * 365 dagar per år * 10 år = 36500 gånger.

Chans att det aldrig inträffar: 0.9999 upphöjt till 36500 = 2% chans... det vill säga 98% sannolikhet att minst en sådan händelse inträffar på 10 år.

/Micke

• SkåneP

...eller som Terry Pratchett uttrycker i div Discworld böcker:

"one-in-a-million chances crop up nine times out of ten".

• ANOF
    Om du räknar på sannolikheten av varenda liten händelse i livet så är den lika liten. Hur stor var sannolikheten att jag skulle svara i den här tråden?
  • solrosen71

Läs boken! Den är intressant även för skeptiker

• Monaaa

Sannolikheten för att just du (vem det nu är jag tilltalar) och jag ö.h.t. skulle finnas är otroligt liten, ändå finns vi (eller hur?). Därför tycker jag att det är rätt fånigt att börja koppla ihop godtyckliga händelser med varandra och kalla dem för något det inte är.
    Vi människor har en tendens att se samband där de inte finns och att missa samband där det finns sådana.

• M C

Jag blir förvånad om jag INTE träffar någon jag känner när jag åker bort.
    Oavsett var.

Svar på tråden Synkronicitet- slumpen är ingen tillfällighet!