Han eller honkatt?
Vad föredrar ni? Har bara haft en hankatt, och vet bara att han var helt underbar i humöret. Vill gärna ha en honkatt denna gång, men har hört att de kan vara "skrikiga". Vad säger ni, för och emot?
Vad föredrar ni? Har bara haft en hankatt, och vet bara att han var helt underbar i humöret. Vill gärna ha en honkatt denna gång, men har hört att de kan vara "skrikiga". Vad säger ni, för och emot?
Det spelar ingen roll, de är inte så olika i temperament att man skulle kunna binda det till könet. Däremot är det billigare att kastrera en hankatt, så om ni inte tänker avla på katten så kan man ju tänka lite praktiskt. (Och jo, en okastrerad honkatt kan så klart vara skrikig när hon löper.)
En del tycker att honkatter har mera temperament, säger ifrån mer ordentligt än hankatter. Men jag tror nog som ming att det är högst individuellt.
jag föredrar helt klart hankattor.. och då självklart en kastrerad sån. Tycker dom e lungnare o mer stabila i sitt humör, mer famniga (oftast)
tycker bättre om hankatter. Har träffat och haft fler snälla trevliga,gosiga hankatter än hon katter. Dom har jag ofta uppfattat som lite tjuriga och oförutsägbara i humöret. Men jdet är ju jag det. Kan ju haft otur också.
Har haft katter så länge jag kan minnas och inte märkt nån skillnad på könen så länge dom är kastrerade. Billigare att kastrera en hankatt men istället större risk att hankatter får urinsten eller problem med njurarna. Min nuvarande hankatt har problem med urinsten (min förra med njurarna) och får sen många år tillbaka äta speciell mat som jag köper hos vet. Nu när vi bestämt oss för att köpa en till katt så ville jag ha en honkatt pga den ökade risken men tyvärr blev det ingen hona i kullen så det blir en liten kille igen.
Hankatt eftersom de inte löper.
Jag har själv tre honor och två hanar, tycker inte att könet spelar någon roll alls. Jag utgår självklart från att du tänker kastrera katten och då kommer skrikighet inte vara något problem.
Vi har tre birmatjejer och hade tidigare en birmahane oxå. Alla katterna är trevliga o mysiga. Uppfödningen spelar stor roll och sen vilken tid man väljer att lägga ner på sin katt.
Alla våra tre tjejer har olika personlighet men alla tre är underbara individer som är hur goa som helst. Även vår hane var hur mysig som helst.
Kan tillägga att vi har två fertila honor eftersom vi avlar och de är bara skrikiga när de löper. En okastrerad hane skriker lika mycket som en katta när han går in i sina perioder så kastrering på båda könen är att rekomendera om man inte avlar seriöst!
Jag har världens mystös här hemma, min syster har två mysiga honor och en mysig hane. Jag har varit med om en hankatt som var extremt vild och bitig.
Jag tror det är mycket individuellt och man baserar sina åsikter på det man själv varit med om. Men rent generellt kan man nog inte se några större skillnader än just de fysiska.
mina 2 hon katter är helt underbara, vill bara ha honor, dom e super keliga o älskar att mya. är helt vanliga bonnakatter. inte skrikiga eller något. är kastrerade.
har honkatt själv å hon är en riktig liten ögonsten, bondkatt. Tror det är svårt generellt att säga att hon eller hankatter är si eller så, tror att det mesta är så individuellt. Katter brukar ju vara de som bestämmer oavsett om det är hon eller hankatt.
Tror det blir bra vilket som. när man väl hittar den katt man vill ha så kvittar det nog om det är hona eller hane i slutändan. Min katt valde mig. satte klorna i byxan, spann å släppte inte. 6 veckor gammal. så jag hade inget val
lycka till
För tillfället har vi sju katter i hushållet och två av dem är honor. Och vi föredrar helt klart hannar. Nu är ena honan kattunge med vå bröder och andra honan mamma, men redan innan Selphy blev gravid hade hon en tendens att ilskna till på de andra tre katterna fast de bara gick förbi henne.