• soli80

ekonomutbildning

Jag har sökt en ekonomutbildning på distans. Jag har inte bestämt mig än om jag ska läsa utbildningen eller inte. 

Hur är ekonomutbildningen, är den rolig, svår, lätt? Hur mycket matematik innehåller utbildningen? Ni som har läst till eller läser till ekonom är ni nöjda med valet? Har ni fått jobb efter utbildningen och i så fall med vad?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-12 11:14
    Gäller treårig ekonomutbildning. huvudämne företagsekonomi 90 poäng. Sedan får jag välja någon av inriktningarna:

Ekonomistyrning
    ? Marknadsföring
    ? Organisation
  • Svar på tråden ekonomutbildning
  • Lilda

jag tror att du måste specificera dej gällande vilken utbildning om du vill ha svar:)

• Minimax

Läser till civilekonom och tycker att det är en rolig och bra utbildning. Jag tror att den kan variera från skola till skola, men den utbildning jag läser är ganska matteintensiv. Förutom obligatoriska kurser (statistik 15 hp och matteintrokurs 4,5 hp), är det en hel del matte i nationalekonomin, finansen, alla redovisningskurser osv som ingår i det obligatoriska basblocket. Sedan går det att välja inriktningar som är mindre mattetunga som management och marketing.

Fördelen med en ekonomutbildning är att den är ganska bred och man kan arbeta inom de flesta branscher med ganska många olika saker. Själv läser jag inriktningen Redovisning och finasiell styrning och tycker det är roligt och givande!

Lycka till!

• SaT

Minimax, får jag fråga vilken skola du läser?

• Minimax

Jag läser på Handels i Sthlm.

• Anova

Om ekonomutbildningen är rolig eller svår är svårt för mig att säga, alla är vi olika, jag tyckte att många av kurserna var givande och roliga, och inte så svåra. Sen beror det givetvis på vilka inriktning man väljer. Alla dessa inrikningar som du nämner ingår väl i FöretagsekonomiA och efter det kan du välja inrikning. Personligen tycker jag att ekonomistyrningen var roligast, men det är ju en smaksak.

Matten är inte särskild farlig (men det beror på om man gillar matte eller inte). Det är väl bara egentligen bara statistiken och inom finans som man stöter på lite tuffare matte (och i nationalekonomi, men det var väl inget alternativ?) Är man normalbegåvad så klarar man detta galant

Det jag tycker att man bör tänka på då det gäller ekonomyrket är att det utbildas otroligt mycket ekonomer varje år och på arbetsmarknaden är det ett stort överskott.

Jag är för tillfället arbetslös, jag läste inrikningen redovisning på kandidatnivå, finans på magisternivå.. Dessutom jag har läst upp till kandidat-/C-nivå i nationalekonomi.

• soli80

Jag har jobb som jag tar tjänstledigt från om jag beslutar mig för att läsa, så jag har ett jobb att falla tillbaka till om jag blir arbetslös, men jag hade tänkt mig att läget i landet kanske är på väg att ändras inom några år och att det finns fler jobb då jag är färdig...

Men men det kan man ju aldrig veta.
    Ang utbildningen så är det roligt om det är mycket matte tycker jag!! 
Svar på tråden ekonomutbildning