• Sians

Test av blodsocker. Lite hjälp???

Jag undrar bara om jag skall ta blodsockret en timma efter att jag slutat äta eller en timma efter jag började äta? Kanske inte har så stor betydelse heller?

• Svar på tråden Test av blodsocker. Lite hjälp???
  • TereseA

slear nog ingen roll..har jag inte själv tänkt på..men nu när jag tänker efter så testar jag jag ätit färdigt..1,5 timme efter..

Akiim är mitt liv 071004
  • lia76

Hmmm förstår inte riktigt, men är det glukosnivån du menar som tas vid blodprov hos BM?
    För isåfall är det ju bra om du INTE ätit någonting alls innan de tprovet skall tas.
    För om du då visar högt blodsockervärde så vet du ju att det INTE beror på att du precis har ätit.
    Har du ätit innan du gör testet så vet du ju inte om det beror på att du precis har ätit eller om du har högt blodsockervärde annars fast du inte har ätit.

• TereseA
    lia76 skrev 2009-07-12 11:17:41 följande:
    Hmmm förstår inte riktigt, men är det glukosnivån du menar som tas vid blodprov hos BM? För isåfall är det ju bra om du INTE ätit någonting alls innan de tprovet skall tas. För om du då visar högt blodsockervärde så vet du ju att det INTE beror på att du precis har ätit. Har du ätit innan du gör testet så vet du ju inte om det beror på att du precis har ätit eller om du har högt blodsockervärde annars fast du inte har ätit.
    hon mena nog sådan testapparat..

ts:ska du inte testa först innan måltid och sedan efter?så gör nämligen jag.Jag har högt socker.
    Akiim är mitt liv 071004
  • beijer

hejsan...
    När jag var gravid så hade jag graviddiabetes och då testade jag innan jag åt och sen 1½-2 timmar efter jag hade ätit ..för att se om kroppen klarade av det jag åt....

• Epepepa

1,5 timma efter att du började äta

• lia76

"Dessutom kan man gärna mäta blodsockret före och 1,5–2 timmar efter varje måltid tre dagar i veckan.
    - Det ger en dygnskurva för blodsockret och hjälper till att bedöma om bas- och måltidsinsulinet är rätt avvägda.
    Om blodsockret har en tendens att sjunka på natten, är det bäst att försäkra sig om att det ligger på bra nivå, 8–10 mmol/l innan sängdags, är hennes råd."

"Lär dig hur blodsockret varierar under hela dagen
    Att endast ta blodsocker före måltiderna ger ingen information om vad som händer efter, dvs hur bra stämde dosen jag tog för måltidens storlek och för den aktivitet jag har efter. Därför kan det ibland vara en fördel att ta blodsocker före och ca 1.5 timma efter en eller ett par måltider och hoppa över blodsockertest vid de andra. Nästa gång kollar man upp vad som händer vid andra måltider. På så sätt får man en uppfattning om hur blodsockret varierar under hela dagen, även om alla prov inte är tagna under en och samma dag."

Källa: www.alltomdiabetes.se/website/content/living-with-diabetes/for-dig-med-typ-1/din_behandling/hur%20ofta%20bor%20man%20testa%20blodsocker.aspx

• Minifer

jag har fått diabetes nu under graviditeten, och jag blev tillsagt att testa en timma efter maten, vilket jag tolkat som en timme efter att jag slutat äta. Käkar man något sött till efterrrätt vill jag ju som "få med det"

• jeskre

Blodsockret är som högst 90-120 min efter att man börjat äta så varför du ska ta det 60 min efter förstår jag faktiskt inte.
    Sen är det ju som ngn skrev viktigt att ta det innan måltiden påbörjats oxå för att se hur kroppen tar hand om maten.

Jag har graviditets diabetes och sköter det med kosten- men 3 dagar i veckan tar jag blodsockerprov vid frukost,lunch,middag, kväll och på natten.

Svar på tråden Test av blodsocker. Lite hjälp???