• MommysLittleMonster

Pekböcker

Hej!

Jag studerar bildpedagogik på Konstfack och ska göra en undersökning kring dagens pekböcker.

Vilken relevans har böckerna för vår tids barn?

I vilken skala påverkar dessa böcker våra barns språkliga utveckling?

Bör det finnas olika böcker för stads- alt. lantbarn?

Vilka olika sorters pekböcker finns därute, vilka olika teman?

Alla erfarenheter är välkomna!

Maila gärna mig på: angela.djurfelter@bredband.net eller svara här.

• Svar på tråden Pekböcker
  • AnnaZ

Men ojdå. Att ingen har svarat dig - eller du kanske har fått en massa mejl? För det är ju intressanta frågor du ställer tycker jag. Jag gör ett försök men det blir säkert långt och rörigt.

* Vilken relevans har böckerna för vår tids barn?
    Jag tycker att pekbokens styrka är att den "finns kvar", i motsats till en videofilm eller sång, att barnet kan styra tempot och se bilderna om och om igen.

* I vilken skala påverkar dessa böcker våra barns språkliga utveckling?
    Jag tror inte att _pekboken_ påverkar barnets språkliga utveckling alls. Det är det människan som barnet läser boken tillsammans med som gör! Pekboken ger föräldrarna (eller förskolefröken eller mormor ) ett verktyg att samtala med barnet om en bilds innehåll. Ofta är inte texten i boken det viktiga utan vad barnet uppfattar på bilden, vad barnet känner igen och vad det inte känner till ännu. Det skulle i princip gå lika bra med ett reklamblad från Ica eller Ikeakatalogen men pekboken strukturerar "läsandet" i och med att den lyfter fram och tydliggör bilden och samtalet kring bilden.

Nog kan det vara så att ett barn som har många pekböcker också har en snabbare och lättare språkutveckling men det behöver verkligen inte vara så. Jag tycker att det är självklart att det både är barnets förutsättningar och intressen och uppväxtmiljön, då ffa föräldrarnas inställning till språk och läsning som påverkar.

* Bör det finnas olika böcker för stads- alt. lantbarn?
    "Nej inte alls och jomenvisst." Jag tycker att olika barn ska kunna hitta olika böcker som speglar deras egen uppväxtmiljö, kultur och familjesituation men också kunna titta på/läsa om sådant som INTE finns i närmiljön och jag tror att detta blir viktigare ju större barnet blir.

* Vilka olika sorters pekböcker finns därute, vilka olika teman?
    Som jag upplevt det, tyvärr ett rätt begränsat utbud av fordonsböcker i mängder och djurböcker i mängder...
    En riktigt bra _första_ pekbok har fotografier av vardagliga föremål. Även fotografier av människor som gör olika enkla sysslor fungerar bra.
    En bra pekbok för ett litet barn ska fortfarande vara konkret och vardaglig men kan ha tecknade bilder. Alltså, jag tycker inte om krokodiler och påfåglar i pekböcker, hellre katter och skator! Och jag har lika svårt för alla pastelliga Disney och Bamsepekböcker...

Mina barn har varit rätt olika. Josef gillade egentligen inte böcker förrän han var runt två år. Nu, bara ett halvår senare läser han alla slags böcker med glupande aptit! Favoritböckerna just nu är alla slags fordonsböcker, vi läser om sopbilar, lastbilskranar, och ångvältar. Och gör vi det för att han tycker att det är _så_ intressant eller för att det helt enkelt är sådana böckerna vi har köpt, fått och lånat? Jag vet inte riktigt...

Noah, 10 månader, gillar redan böcker. Jag tror mycket för att han vill härma sin storebror. Noah blir jättearg om han inte får en egen bok i handen när jag och Josef läser! Noahs favoritbok just nu är en bok med stora bilder på olika bebisansikten.

* "Pekboksfavoriternas 10 i topp enligt Josef och Noah, mest Josef:"
    (utan inbördes ordning)
    "Alfons tycker om"
    "Knacka på"
    "Lite sjuk"
    "Kanin-låda"
    "Barnens konstbok"
    "Max kaka"
    "Bobos ordbok"
    "Lilla hjulboken"
    "Stora hjulboken"
    "Biltemakatalogen"

Hoppas det var till någon nytta.
    /Anna

• AnnaZ

Det var så lite. *puffar åt dig*
    Och du hade kanske fått fler svar om du skrivit en bättre rubrik typ: "Bildpedagogikstuderande efterlyser era åsikter om pekböcker!"

• Sebbes mamma

Vilken relevans har böckerna för vår tids barn?
    Jag anser att de har stor relevans för barnens fantasi, språkutveckling samt en lugn mysig stund i det annars stressiga samhället

I vilken skala påverkar dessa böcker våra barns språkliga utveckling?
    Som sagt så tror jag att det påverkar väldigt mycket, läste en undersökning härom dagen att man kunde se att barn vars föräldrar läst mycket för dem låg före i språkutvecklingen ända fram till fjärde klass!!

Bör det finnas olika böcker för stads- alt. lantbarn?
    Ja, på ett sätt är det väl roligare ifall barnen känner igen sig i böckerna, och det finns ju inget som hindrar att "lantis" barnet läser om stadsbarnet...

Vilka olika sorters pekböcker finns därute, vilka olika teman?
    Håller med föregående talare om att det finns hur mycket djurböcker som helst, fast min son som snart är 1 år älskar att titta på alla djur Han tycker oxå om de böckerna där han får vara aktiv och tex leta efter något/någon som är gömd/gömt. Det finns en bok som man i slutet ombes att krama den som läser för en och den boken kan inte läsas för många gånger Den boken är från "Go boken". Sebastain har oxå en pekbok om olika fordon, där man längst bak sätter hans eget fotografi, det är en klar hit.

De flesta böcker jag köpt i bokhandel är mattare bilder än de vi köpt från go boken, han gillar de färgglada lite glänsande bilderna bättre.

Personligen gillar jag inte de som liknar tecknat (disneys) utan tycker bättre om de

• AnnaZ

Rättelse *och liten puff! * Jag har ingenting emot Bamse han är oftast hel OK. Det var pastelliga Nalle Puh jag tänkte på men det kanske är Disney också?

Svar på tråden Pekböcker