• Coca cola light

Vad är ditt bästa tips för att ditt barn inte ska "tappa" huvudet i bilstolen när h'n somnar

Vi har en Saab 95 och dottern sitter bakon passagerarsätet i en Akta Graco duoflex. Varje gång hon somnar "tappar" hon huvudet och det ser så fruktansvärt obekvämt ut. Vi har försökt att luta stolen mer men utan resultat. En sådan nackkudde fungerade två gånger men nu får hon panik när jag sätter den på henne (även om hon redan somnat) Finns det några andra knep att ta till? Inte kul att åka på semster i 50 mil om hon ska sova obekvämt.

• Svar på tråden Vad är ditt bästa tips för att ditt barn inte ska "tappa" huvudet i bilstolen när h'n somnar
  • ElinOlsson

Jag "fäster" huvudet med en filt som jag stoppar in på sidorna om huvudstödet. Jag har funderat på om man kan sy nåt bredare elastiskt band att trä om stolen och huvudet, men det finns bara i mitt huvud än så länge

• lia76

Det SER obekvämt ut men det är inte obekvämt
    De sover så gott så.
    Blir inte lika stel i nacken som vi vuxna blir som är så stela i kroppen
    Likaså kan det se obekvämt ut när benen blir för lång för bilstolen så de får sitta skräddare, men det är inte obekvämt och man skall inte byta stol bara för att benen får vika sej lite

Vi har också en Duoflex och dotterns huvud tippar också nedåt, men hon har inte klagat över att hon har ont sen när hon vaknar.
    Så det är ju ingen fara

• cicci85

Har oxå en duoflex och huvudet ramlar jämt ner även om den har max lutning, dålig stol! funderat på att sälja den och köpa en till britaxstol! Sätta fast huvudet med en filt har vi oxå provat, det funkar bra ett tag.

• sarismaris
    Jag tror inte heller att de lider av att sitta med huvet så, men jag tycker också att det ser fruktansvärt obekvämt ut. Men som sagt; de brukar ju inte klaga, utan sover gott med huvet hängade.
    Det jag tänker mer på är säkerheten! OM man skulle krocka eller bromsa in kraftigt, borde inte huvet ta mer stryk då om det hänger fram så?? För då borde ju inte skydden på sidorna hjälpa lika mycke, om huvet ändå hänger utanför...?
    Nån som vet??
    Towa 051125 & Ella 080413
  • knodden2005

Intressant tråd det här, vi har samma problem, hans huvud ramlar ju direkt om man svänger kraftigt eller bromsar kraftigt, man försöker ju givetvis att planera sin bilkörning så noga det går när han sover men ibland är man ju tvungen att tvärnita, det kan ju knappast vara bra för deras nacke, kanske är den sleepsafe-produkten en bra grej trots allt, inga fler tips? den kostar ju trots allt en hel del.

Innan hade vi en bakåtvänd britax exlipse plus stol som man kunde köra upp o ner i en slags skena så den kunde man ju ändra ställning, när han var vaken kunde man ha han i sittande ställning och när han sov så lade man han i liggande ställning på ett enkelt och bra sätt.

• Finesse

Som jag har förstått så är det en stol barn tappar huvudet i.. spelar ingen roll vilken bil man har.. Min svåger blev otroligt less på att hans son bara skrek när dom åkte bil så dom köpte en Britax Hi-way.. nu gillar han att åka bil och huvudet faller inte fram.

Kan tillägga att vi har en Saab 9-5 och även en Britax Hi-way och vår dotter har aldrig någonsin fallit fram med huvudet.

• Siggan

Har samma problem. Har en besafe izi kid och saab 9-5. Dottern somnar, men vaknar efter ca 30 min och gråter pga av ont i nacken. Har provat både sleepsafe och nackkudde, men dottern vagrar ha de på.

• hopsan85
    Siggan skrev 2009-07-17 14:51:57 följande:
    Har samma problem. Har en besafe izi kid och saab 9-5. Dottern somnar, men vaknar efter ca 30 min och gråter pga av ont i nacken. Har provat både sleepsafe och nackkudde, men dottern vagrar ha de på.
    har inte din izi kid sov läge??
    då borde ju inte huvudet ramla, de gjorde de inte för vår dotter när hon provade den!!
Svar på tråden Vad är ditt bästa tips för att ditt barn inte ska "tappa" huvudet i bilstolen när h'n somnar