• sunshine82

Sitta i barnstol vid matbordet? hur tidigt? hjälp!

Hej

Jag undrar om någon vet vid vilken ålder man kan sätta barnet i en barnstol vid ex köksbordet då våran son älskar att vara med och blir ledsen om han får sitta i babysittern vid bordet när vi äter, det blir så jobbigt att ha honom i famnen när man äter hela tiden. Vi har nu köpt en barnstol på ikea, antilop heter den med en bricka på. Vi provade att sätta honom i den en jätte kort stund, bullade upp med stöd runt, han verkade tycka om det.

Våran son är 3 ½ mån gammal, han är ganska stabil i nacken. Så jag undrar om det är skadligt att ha honom i stolen kortare stunder, då vi äter? 10 min?
    Eller kan hans rygg ta skada?
    Jag ska även börja med smakisar vid 4 mån ålder o då hade det varit bra om han kunde sitta i stolen. Men vi vågar inte ha honom där om det skulle vara skadligt.

Någon som vet?

• Svar på tråden Sitta i barnstol vid matbordet? hur tidigt? hjälp!
  • ElinOlsson

Jag har haft mina barn i stol sen ca 4 månader och pallat upp med filtar/handdukar runt. Inga problem, de lär nog säga till om det blir obekvämt. De sittar ju i knät långa stunder.

• Tusentand

Våra barn har suttit med i barnstol när vi ätit från att dom varit 4 månader ungefär. Och antilopstolen är så praktisk tycker jag, vi hade den dyrare med sonen först, men sen skaffade vi antilopstolen till lillan och den är mycket smidigare tycker jag. Låt du din lille sitta där tills han säger till själv. =)

• Pruttiluskan

Jag hade min dotter i den tidigt, minns inte när exakt.
    Men så länge du har stöd runt om & barnet inte behöver sitta där hela dagen så... :) hehe

• fruZ

Vi har oxå sån stol. Dottern som gillar att vara med satt uppallad i den första gången vid ca 3 mån. Hon säger till när hon tröttnar...

• sunshine82

Tack för era svar, Så ni tror inte det är skadligt för ryggen eller så?

• sarismaris
    sunshine82 skrev 2009-07-12 14:14:47 följande:
    Börja med väldigt korta stunder! 10 minuter är nog att ta i, så länge har inte mina orkat sitta i början. Vi har börjat ha dom i matstol vid ca 4 mån. De säger ju ifrån om de inte orkar mer, så det är nog ingen fara för att det ska vara skadligt.
    Towa 051125 & Ella 080413
  • Olga i Parma

jag skulle nog inte ha honom i stolen så tidigt. Vår bebis är 4 månader och vi har köpt en stol med flera olika vinklar. Man kan ställa in så att han halvligger. Då brukar det fungera bra.
    Jag tror att det beror också på hur mycket bebisen väger och vilken belastning det blir på ryggraden. Vår är ganska stor och vår läkare avrådde oss från att sätta honom 90 graders vinkel.

• La Lola

Hedda äter smakisar (o fulla grötportioner) sittandes i matstol.
    Det har hon gjort sen hon var 3½ mån.
    Funkar jättebra.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • goatess82

Liam sitter också, han är 4 månader, har en exakt likadan stol, men han är väldigt stadig och kan redan sitta själv en stund på golvet, som alla säger låt honom sitta, han säger ifrån om han får ont, du kan ju låta honom ligga plant på golvet på en filt så han kan sträcka ryggen efteråt!

• Blåklockan79

Emma satt nog i sin antilop upppallad med filt redan när hon var 2 månader eller något sånt... Inga långa stunder i början, hon lät missnöjd efterett tag, om det var för att det var jobbigt, eller för att hon tröttnade eller om hon blev hungrig var svårt att veta, men min uppfattning är att alla barn säger ifrån om de inte tycker om hur de sitter/ligger.
    Hon satt där och lekte med sin pekbok och tittade på oss samtidigt, vilket gjorde att hon var jätteintresserad för mat tidigt och smakisarna vid 4 mån gick jättebra

• Pinje

Sonen var 3,5 månad när vi fick en barnstol i julklapp. Han började då sitta med direkt vid hela våra måltider. Efteråt funderade vi över varför vi inte fixat stol tidigare. Ett barn som får ont eller blir trött säger för det mesta ifrån. Testa och se om hon är glad och trivs, då är det bra!

• porslinsd0cka

mina barn har suttit med vid middagen, sedan de va ca 3 månader.. bara att palla upp med kuddar och så. Och om de har det obekvämt eller är less så säger de ju till! ;)

• Gravid2008

om han är stabil är det inga problem, är dock lite olika mellan stolarna.

stooken är större och svårare i början tycker jag. köpte en billig ikea stol som resestol och den satt hon kanon i vid3,5 månader.

• Hanna36
    sunshine82 skrev 2009-07-12 14:14:47 följande:
    de ska vara stabila i ryggen innan man börjar sätta dom i stol! Om man behöver palla upp dom är de inte redo!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Sitta i barnstol vid matbordet? hur tidigt? hjälp!