• IdaN

Smittar bältros ?

Hej!

Min man har fått bältros och våra barn har inte haft vattenkoppor och nu undrar jag om vuxna smittar till barn? Till saken hör att våran dotter ska göra en hjärtoperation om ca 1½ vecka och på lappen står att om man har haft konakt med någon som har haft vattenkoppor så ska man höra av sig.

Så jag slänger ut frågan här o hoppas att ni har något bra svar att ge mig

Mvh Ida

• Svar på tråden Smittar bältros ?
  • Cinza

Från sjukvårdsrådgivningen:

Bältros kan ge vattkoppor

Om man har bältros kan man generellt inte smitta andra människor med bältros. Bältrosblåsorna kan däremot smitta och orsaka vattkoppor hos människor som aldrig har haft vattkoppor. Anledningen är att de två sjukdomarna orsakas av samma virus som kan spridas om blåsorna spricker.

När man har bältros bör man undvika att träffa personer med nedsatt immunförsvar som inte har haft vattkoppor. De kan bli allvarligt sjuka om de skulle få vattkoppor. Man bör även undvika att ha kontakt med gravida kvinnor som inte har haft vattkoppor. Det gäller särskilt sent under graviditeten eftersom det då finns risk att barnet har vattkoppor när det föds, vilket kan vara ett allvarligt tillstånd.

Det finns också fall där man kan smitta även någon som har haft vattkoppor, men det är ovanligt. Människor med påtagligt försvagat immunförsvar, till exempel på grund av cellgiftsbehandling eller hiv-infektion, kan smittas trots att de tidigare haft vattkoppor.

• Mälaröbo

Fick veta av smittskyddsläkare när min far var cancersjuk, och känslig för smitta, att man INTE får bältros av vattkoppor men att andra däremot kan få vattkoppor av bältros.
    Så jag skulle alltså höra av mig till sjukhuset och berätta att maken har bältros.

Svar på tråden Smittar bältros ?