• LindaLampa

Min bebis har grön, lös avföring :-(

Min pojke på 3 månader har nu under en veckas tid haft lösa, gröna avföringar. På barnmedicin säger de att det kan bero på något som jag har ätit (jag helammar), eller att han har någon virusinfektion. Han visar inga andra symtom på att något skulle vara fel.
    Är det någon som känner igen detta? Gick det över , och isåfall när? Jag är väldigt tacksam för råd!

• Svar på tråden Min bebis har grön, lös avföring :-(
  • Lilla Puh78

Det kan bero på att din son inte får i sig den feta mjölken när han ammar. Min son hade så tidigare, så under en period ammade jag två gånger i rad på samma bröst. Först kommer ju den "lätta" mjölken som släcker törsten och sen kommer den feta som ger mer näring. Det går bara på ett par timmar efter att barnet fått i sig den feta mjölken innan bajset ändrar färg. Testa och se om det kan vara det. Att det är löst när du helammar är inget konstigt alls.

• Annelie1984

Min son som nu är 3,5 mån har också haft grön lite bubblig avförig och de sa på bvc att det kan bero på en förkylning eller liknande. Det gick över efter typ en vecka.

• pigglet

Jag tror de allra flesta (ammande?) barn har grön avföring i perioder. Har hört olika teorier om varför: förkylning, tunn mjölk, maten passerar för fort(nå´t med gallan)... min bvcsköterska sa att de helt enkelt inte vet varför.

Men det är varken ovanligt eller farligt. Och slutar av sig självt.

• LindaLampa

Ok, då avvaktar jag ett tag till och ser om det går över. Tack för era svar, nu känner jag mig lugnare!

• Trine

Min dotter hade grön, lös och slemmig avföring under nästan 3 månader (2-4 mån ålder). Vi provade det mesta; amma länge på samma bröst, utesluta mjölk (+allergitestning), utesluta annat i min kost - men ingenting hjälpte. Hon var heller aldrig sjuk eller hade någon infektion. De läkare vi träffade menade att man inte vet varför vissa barn har det så här, men att det inte är farligt så länge det inte tillkommer blod och/eller barnet går ned i vikt. Och hon gick upp rejält i vikt under hela tiden, så mjölken var inte tunn eller så (särskilt inte som hon ammar klart på ca fem minuter). Efter tre månader började hon plötsligt bajsa var fjärde dag istället för varje dag och samtidigt blev bajset gult, krämigt och fint igen. Läkarna menade också att det kan ha handlat om "inkörningsproblem" i barnets tarmsystem. Tilläggas ska att hon helammats hela tiden.

• olandstoken

min kille hade också grönt bajs som luktade snus på bvc sa de att det bara var en bacill eller nått virus. gick över på 2 veckor.

det där med att den feta mjölken kommer sist har jag hört är myt... det kommer blandat

Svar på tråden Min bebis har grön, lös avföring :-(