• bumsis mamma

Till nyblivna föräldrar med barn som har särskilda behov.

Tänkte att vi som har lite äldre barn med funktionshinder kan hjälpa de nyblivna föräldrarna att få tips på tex rättigheter och dyl som gäller deras barn. Vår dotter har Downs syndrom och vi har följande hjälp och stöd. Vårdbidrag för mertid som vi lägger jämfört med andra barn,15 tim fri dagis enl paragraf 9. Fria blöjor från bvc.Hjälp från hab-logoped,hjälpmedel såsom cykel, stöd från handikappsomsorgen med avlösarservice.Ni andra kanse har annat som ni kan tipsa om. Hade vi inte hittat fl vid dotterns diagnos hade vi inte fått alla dessa tips från er andra som varit med ett tag. Så nu finns det säkert andra som behöver tipsen från oss.

• Svar på tråden Till nyblivna föräldrar med barn som har särskilda behov.
  • bumsis mamma

Kanske nån som har lust o göra en lista på hjälp man kan söka(är inte så bra på det )

• kattmatten

puttar upp lite

Någon som har mer info?

• HOCHM
    Mijjo skrev 2009-07-13 21:51:04 följande:
    fria blöjor från bvc? från vilken ålder?
    Olika från landsting till landsting, brukar vara mellan 3-4 år.
  • columbine

cykel får vi i västra götaland inte låna längre. Ang blöjor o kissskydd har vi fått special kalsonger som är jättebra, dom tål lite kiss i utan att hela byxorna blir nerkissade. Tvättas o tumlas som vanliga kalsonger o är i snygg boxer modell.

• bumsis mamma
    columbine skrev 2009-07-14 10:12:02 följande:
    cykel får vi i västra götaland inte låna längre. Ang blöjor o kissskydd har vi fått special kalsonger som är jättebra, dom tål lite kiss i utan att hela byxorna blir nerkissade. Tvättas o tumlas som vanliga kalsonger o är i snygg boxer modell.
    Vissa får låna studsmatta,bolltäcke o sånt
  • kattmatten
    columbine skrev 2009-07-14 10:12:02 följande:
    Vi får "låna" cykel till en kostnad av 500:- och sen har den stått oanvänd på dagis...
    Så nu ska den hem.

Vi har också fått såna trosor och har precis börjat övergå till dessa så smått.
    Madrasskydd till sängen och blöjor - men absolut inte de blöjor som passat bäst, så de får vi köpa själva för 13 st/95:-
    De ladstinget gillar åker in i rumpan och så vaknar barnet i blöt säng kl 4...

Tidigare har vi fått ortopediska skor men nu kom nån politiker på att man kan spara pengar på att bara ge ds-barn inlägg. Dessutom behöver barn med ds numera inga sjukresor, anser de.
  • anne h
    kattmatten skrev 2009-07-14 12:01:00 följande:
    Vi får "låna" cykel till en kostnad av 500:- och sen har den stått oanvänd på dagis...Så nu ska den hem.Vi har också fått såna trosor och har precis börjat övergå till dessa så smått.Madrasskydd till sängen och blöjor - men absolut inte de blöjor som passat bäst, så de får vi köpa själva för 13 st/95:- De ladstinget gillar åker in i rumpan och så vaknar barnet i blöt säng kl 4...Tidigare har vi fått ortopediska skor men nu kom nån politiker på att man kan spara pengar på att bara ge ds-barn inlägg. Dessutom behöver barn med ds numera inga sjukresor, anser de.
    Här kostar det 640 kr (engångskostnad) att låna cykel, helt ok tycker jag med tanke på vad de kostar att köpa. (tror denna vi har nu ligger på 12.000 kr)

Blöjor; vilket märke/modell har ni fått/vilken passar bäst?

Trosor/kalsonger med sugande skikt; dem kissas det flitigt i här, det är ju en blöja.. tycker en viss unge. Så dem har jag lagt åt sidan helt och hållet.

Ortopediska skor; de som behöver det ska väl ha det oavsett diagnos? Har inget med diagnos att göra, det är fötter/leder som avgör behovet. (vi har ju gått ännu längre; skippat skorna och inläggen, kör med ortoser i stället..)

Varför får ni inte sjukresor? Vad motiverar de det med?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • kattmatten

anne h skrev 2009-07-14 12:38:53 följande:

Här kostar det 640 kr (engångskostnad) att låna cykel, helt ok tycker jag med tanke på vad de kostar att köpa. (tror denna vi har nu ligger på 12.000 kr)Blöjor; vilket märke/modell har ni fått/vilken passar bäst?Trosor/kalsonger med sugande skikt; dem kissas det flitigt i här, det är ju en blöja.. tycker en viss unge. Så dem har jag lagt åt sidan helt och hållet.Ortopediska skor; de som behöver det ska väl ha det oavsett diagnos? Har inget med diagnos att göra, det är fötter/leder som avgör behovet. (vi har ju gått ännu längre; skippat skorna och inläggen, kör med ortoser i stället..)Varför får ni inte sjukresor? Vad motiverar de det med?
    Jag tycker också att 500 är ok. Det är dagis jag är lite less på som inte ens tar den ur förrådet. =)

Vi har fått nån blöja som verkar utan märke. Vi kan få dispens på Libero Night Comfort som också åker på sniskan.
    Vi köper själva Huggies Dry Nites som lustigt nog kommunen köper in, men inte landstinget.

Det är ganska många barn som helt plötsligt inte behövde skor, om man säger så.
    Sjukresor behöver inte barn med ds rent allmänt enligt vårt landsting.
    Alla har fått indraget som har ds. (som jag känner ska jag kanske tillägga)

Vårt landsting har sedan flera år tillbaka ett stort underskott eftersom man hellre prioroterar antalet landstingsråd än sjukvård.
Svar på tråden Till nyblivna föräldrar med barn som har särskilda behov.