Norks skogskatt=Allergifri?
Min sambo påstår att Norska skogskatter är allergifria, stämmer det?
Han är nämligen allergisk men vill gärna ha katt så vi funderar då på en sån...
Nån som vet?
Min sambo påstår att Norska skogskatter är allergifria, stämmer det?
Han är nämligen allergisk men vill gärna ha katt så vi funderar då på en sån...
Nån som vet?
Nej, det finns inga allergifria pälsdjur. Sen reagerar allergiker olika mycket på olika raser
Har svårt att tänka mig att just norsk skogskatt är så kallat "allergifria" de har väldigt mycket hår och det är dammet i pälsen och mjället man är allergisk mot som allergiker, och det blir en himla massa damm och mjäll i en sån kalufs, även om man borstar. Nakenkatter brukar väl fungera bäst för allergiker som jag fattat.
Nej, det är de inte, min kompis hade en och den var blev hennes dotter väldigt allergisk mot.
Nää. Han kanske menar Sibirisk katt? Den liknar ju en skogis.
Många allergiker "tål" den rasen, men såklart inte alla.
Sphynxar och rexkatter är andra katter som är mer allergivänliga än andra.
Hälsa på en uppfödare, vet ja :)
Tack för era svar!
Min man är oxå allergisk men han tål vissa katter bl.a norsk skogskatt. Det handlar inte om längden på päls. Många har teorier om att det är underhåret eller kattens saliv... jag har själv ingen aning.
Dessa "allergivänliga" katter är inte alltid att alla tål ändå. Och sen är det individuellt för varje djur hur mycket allergener den utsöndrar.
Mitt råd är åk och sniffa på den tilltänka kattungen och se om han tål den.
Jag är allergiker och jag kör ner näsan i pälsen och niffar. Sen märks det snabbt om den katten är en jag tål. För tål jag den inte rinner mina ögon o näsa, kliar o sticks jättesnabbt. Sen blir jag bomtät.
Men norsk är inte allergivänlig men långhårig ras är ju sibirisk mer allergivänlig.
Vi skall köpa Sphynx i helgen. Sen har vi två huskatter också. Jag tål dem inte till 100% men de ger inte stort utslag heller.