• chesa
    Äldre 12 Jul 17:57
    22204 visningar
    18 svar
    18
    22204

    Hur ofta pumpa för att stimulera mjölkproduktionen?

    Ni som har använt bröstpump för att stimulera mjölkproduktionen hur har ni gjort? Hur ofta och hur länge har ni pumpat vid varje tillfälle? Har ni lyckats få igång produktionen?

    Jag lånade hem en bröstpump från sjukhuset idag och har testat en gång. Då var det två timmar sedan Rakel hade ammat. Jag fick bara ut någon ynka centiliter. Verkligen inte många droppar ur varje bröst. Funderar nu över hut ofta jag ska pumpa... Rakel måste ju ha ersättning eftersom jag inte har alls mycket mjölk, och hon har gått ner för mycket i vikt (men vänt nu). Jag ammar alltid innan jag ger henne flaskan men det kan ju gå 3-4 timmar mellan hennes måltider....

    Så snälla kom hem alla tips ni har för hur jag ska göra för att stimulera mjölkproduktionen... vill så gärna kunna amma mer och minska ersättningen! Nu måste jag ge ersättning var 3-4 timma och 80 ml åt gången (Rakel är 8 dagar gammal idag).

  • Svar på tråden Hur ofta pumpa för att stimulera mjölkproduktionen?
  • RoccoS­wede
    Äldre 12 Jul 18:00
    #1

    hej min sambo och jag har tvillingar 5 veckor gamla och ett råd är att äta mycket och sova då ökar den men inte stressa då lpser det sig lycka till min sambo ammar fullt men oumpar ur för vi hat två och ammar vanligt en eller fler gånger per dag så de får närheten med henne också

  • Knastr­oll82
    Äldre 12 Jul 18:05
    #2

    Jag pumpade c.a var tredje timma, en kvart på varje bröst under ett par dagar.
    Viktigt att du sitter bekvämt och inte spänner dig, samt drick gärna vatten samtidigt. Eller alkoholfri öl då hummle ska stimulera mjölkproduktionen. Även hallonbladste verkar stimulerande.
    Prova med olika sugtryck och hastigheter för att hitta det som passar dig bäst.
    Jag fick alltid ha hårdaste suget och största dragen för att utdrivningsreflexen skulle komma igång, medan min vän var tvungen att ha på det lägsta.

  • Äldre 12 Jul 18:06
    #3

    Testa att pumpa samtidigt som du ammar. Jag måste det, får inte igång utdrivningsreflexen annars.

  • Äldre 12 Jul 18:42
    #4

    Amma mycket tätare istället för att pumpa! Var 3-4 timme är för sällan att amma om du vill öka mjölkproduktionen. Amma är mycket efektivare än att pumpa för att öka mjölken

    Ge mindre och mindre ersättning så att din bebis vill amma tätare istället. Om du fortsätter att ge så pass mycket ersättning att hon bara vill amma var 3-4 timme så går det nog inte att öka mjölkproduktionen tyvärr. Utan att för att få mera mjölk i brösten så måste man amma tätare. 1-2 timmar mellan amningarna är vanligt.

    Försök oxå att inte ge ersättningen med flaska eftersom att det är en annan sugteknik som kan göra att amningen blir inefektiv på grund utav sämre sugteknik. Ge ersättningen med en drickkopp istället för att då så är det mindre risk för att amningen kan störas

    Om jag var du så skulle jag alltså inte pumpa utan att ge bröstet mycket tätare istället. Och inte ge ersättning efter varje amning utan bara när det är kris

  • LAV0LI­NA
    Äldre 13 Jul 08:33
    #5

    Jag fick igång produktionen genom enbart pumpning. "Ammade" bara på det sättet de första 6-7 veckorna eftersom dottern totalvägrade bröstet.
    Jag pumpade var tredje timma, en kvart-20 min varje gång. Jag masserade också brösten samtidigt, ganska hårt... Liksom som att man försöker klämma ut den allra sista droppen. Sitt bekvämt, försök att slappna av.

  • olands­token
    Äldre 13 Jul 09:02
    #6

    jag tror också att du bör amma oftare än var 3-4 timma. har läst varannan timma om man ska öka produktionen kan kan inte göra annat än att sitta och amma. ta båda brösten varje gång så ska du se att det kommer igång (stackars tuttar)

  • olands­token
    Äldre 13 Jul 09:05
    #7

    ps. när melker var 8 dagar så ammade jag nog 1 gång i timmen och på natten sov jag medan han låg med tutten i munnen, han sov mellan varven och då tog jag ut bröstet, men på 9 timmar i sängen så åt/snuttade han nog 7 timmar. han vände i vikt på 5 dagen. rekomenderar de på sjukhuset att du ska ge ersättning?

  • chesa
    Äldre 13 Jul 11:57
    #8
    Melly skrev 2009-07-12 18:42:59 följande:
    Amma mycket tätare istället för att pumpa! Var 3-4 timme är för sällan att amma om du vill öka mjölkproduktionen. Amma är mycket efektivare än att pumpa för att öka mjölken Ge mindre och mindre ersättning så att din bebis vill amma tätare istället. Om du fortsätter att ge så pass mycket ersättning att hon bara vill amma var 3-4 timme så går det nog inte att öka mjölkproduktionen tyvärr. Utan att för att få mera mjölk i brösten så måste man amma tätare. 1-2 timmar mellan amningarna är vanligt.Försök oxå att inte ge ersättningen med flaska eftersom att det är en annan sugteknik som kan göra att amningen blir inefektiv på grund utav sämre sugteknik. Ge ersättningen med en drickkopp istället för att då så är det mindre risk för att amningen kan störas Om jag var du så skulle jag alltså inte pumpa utan att ge bröstet mycket tätare istället. Och inte ge ersättning efter varje amning utan bara när det är kris
    Jag måste ge henne mycket ersättning för att hon ska gå upp i vikt. Hon väger fortfarande för lite....
  • chesa
    Äldre 13 Jul 12:01
    #9
    olandstoken skrev 2009-07-13 09:05:51 följande:
    ps. när melker var 8 dagar så ammade jag nog 1 gång i timmen och på natten sov jag medan han låg med tutten i munnen, han sov mellan varven och då tog jag ut bröstet, men på 9 timmar i sängen så åt/snuttade han nog 7 timmar. han vände i vikt på 5 dagen. rekomenderar de på sjukhuset att du ska ge ersättning?
    Ja på sjukhuset sa de att jag var tvungen att ge ersättning. Hon gick ner 500 gram de första tre dagarna... igår när hon var 8 dagar hade hon gått upp drygt 200 g men väger alltså fortfarande för lite.... Innan hon når sin födelsevikt får jag inte minska ersättningen utan öka den utifrån hur gammal hon är...

    Fram till i onsdags när jag började med ersättning så ammade jag hela tiden. Typ varje timme och hela nätterna, precis som du beskriver... Men nu kan jag inte amma så ofta eftersom Rakel inte är hungrig så ofta... Så nu ammar jag typ var tredje timme och pumpar en gång däremellan....
  • Äldre 13 Jul 16:42
    #10
    chesa skrev 2009-07-13 12:01:06 följande:
    Ja på sjukhuset sa de att jag var tvungen att ge ersättning. Hon gick ner 500 gram de första tre dagarna... igår när hon var 8 dagar hade hon gått upp drygt 200 g men väger alltså fortfarande för lite.... Innan hon når sin födelsevikt får jag inte minska ersättningen utan öka den utifrån hur gammal hon är... Fram till i onsdags när jag började med ersättning så ammade jag hela tiden. Typ varje timme och hela nätterna, precis som du beskriver... Men nu kan jag inte amma så ofta eftersom Rakel inte är hungrig så ofta... Så nu ammar jag typ var tredje timme och pumpar en gång däremellan....
    Lite konstiga råd ifrån sjukhuset är vad jag tycker Fattar att ersättning behövs men att jag tycker att dom borde säga åt dig att amma så tätt som möjligt och inte ge mer ersättning än det behövs. Om du bara ammar var 3 timma så blir det mycket svårt att öka mjölkproduktionen. Och om du ger ersättning efter varje amning så är det risk att hon börjar suga sämre på brösten när hon har fattat att det snart vankas ersättning i flaska som är lättare att få i sig ifrån

    Har du frågat på amningsmottagningen på sjukhuset? Dom brukar vara dom som kan mest om amning
  • olands­token
    Äldre 13 Jul 22:22
    #11
    chesa skrev 2009-07-13 12:01:06 följande:
    Ja på sjukhuset sa de att jag var tvungen att ge ersättning. Hon gick ner 500 gram de första tre dagarna... igår när hon var 8 dagar hade hon gått upp drygt 200 g men väger alltså fortfarande för lite.... Innan hon når sin födelsevikt får jag inte minska ersättningen utan öka den utifrån hur gammal hon är...Fram till i onsdags när jag började med ersättning så ammade jag hela tiden. Typ varje timme och hela nätterna, precis som du beskriver... Men nu kan jag inte amma så ofta eftersom Rakel inte är hungrig så ofta... Så nu ammar jag typ var tredje timme och pumpar en gång däremellan....
    snart är hon säkert uppe i födelsevikt och då är det bara att amma på (bara och bara). självklart ska du lyssna på råden från sjukhuset, men så mycket låter väldigt mycket. min kille fick utpumpad mjölk en dag och då åt han 110 ml bröstmjölk (12 veckor gammal) han äter ifs ganska ofta, år 2 timmar innan han fick flaska. med tanke på det låter 80 ml mycket. men se till att hon går upp först och "sätt igång" sen
  • Äldre 4 Jun 20:27
    #12

    Domperidone fungerar bra. Här kan du köpa utan recept (lätt att läkare samråd på nätet)  www.goodrxtabs.com

  • elyse
    Äldre 4 Jun 21:10
    #13

    Amma varannan timme och pumpa ur det som finns kvar i brösten efteråt.

  • Äldre 4 Jun 21:24
    #14

    Tänk på att det kan vara nödvändigt att låta pumpen härma bebisens första sug, kort och tätt, innan det rinner till ordentligt.

  • Äldre 4 Jun 21:42
    #15

    Oj, det var en gammal tråd! Tror det är svårt att få igång amningen nu för det barnet :P

  • elyse
    Äldre 4 Jun 21:49
    #16
    Guldbarb skrev 2016-06-04 21:42:13 följande:

    Oj, det var en gammal tråd! Tror det är svårt att få igång amningen nu för det barnet :P


    Haha! Ja, verkligen! Reflekterade inte ens över det...
  • Äldre 4 Jun 21:57
    #17

    Haha, oj!

  • Sun 30 May 2021 03:33
    #18
     
    Domperidone fungerar bra. Här kan du köpa domperidone utan recept (lätt att läkare samråd på nätet)  se.treated.com/illamaaende/domperidone
Svar på tråden Hur ofta pumpa för att stimulera mjölkproduktionen?