• Anonym (Orolig)

Mobil/vandrande njure!!

Är det någon som har eller känner till någon med sk vandrande njure? Alltså när njuren lossnat från sitt ursprungliga läge och sjunker ner i buken ffa när man står upp?
    Jag fick för en vecka sedan ont i höger sida/mage/rygg. Upptäckte samtidigt en stor knöl i magen på höger sida, strax under revbenen. Uppsökte läkare och fick göra ett ultraljud. De konstaterade att det var min högra njure jag kände och att den har lossnat och alltså är mobil... Jag blev givetvis lättad och läkarna som jag träffade sa att det inte var helt ovanligt och ofarligt.
    Nu har jag iaf ganska ont både i sidan och det strålar bak i ryggen.
    Någon som känner igen? Skall det vara så här eller kan man göra något?
    Så tacksam för svar!

• Svar på tråden Mobil/vandrande njure!!
  • Anonym (Orolig)

Ingen?

• Äventyr

Hej,
    Nej, jag känner inte till detta. Men det verkar som om njurar kan vara lite var som helst. Min ena njure sitter strax under revbenen och känns tydligt från både framsidan och baksidan. Den andra sitter långt nere i bäckenet och känns inte alls. Så har dom alltid varit, och det gör att blodkärl och sånt går annorlunda också.

• Äventyr

Varför är du orolig, förresten?

• Anonym (Orolig)
    Äventyr skrev 2009-07-12 22:15:23 följande:
    Hej, Nej, jag känner inte till detta. Men det verkar som om njurar kan vara lite var som helst. Min ena njure sitter strax under revbenen och känns tydligt från både framsidan och baksidan. Den andra sitter långt nere i bäckenet och känns inte alls. Så har dom alltid varit, och det gör att blodkärl och sånt går annorlunda också.
    Ok, så du är född med dina njurar på det viset? Läkaren sa till mig att normala njurar inte skall kunna palperas (alltså kännas utifrån), men att om njuren är rörlig så kan man det.
    Jag känner mig orolig över att jag har ont och att tillståndet ändå verkar vara relativt ovanligt. Har också förstått att det många gånger måste fixas till kirurgiskt.
    Tack för ditt svar!
  • Äventyr

Hej, riktigt så sa de inte till mig. Till mig sa de att är man smal om midjan så blir det
    lätt så att man kan känna njuren.

Jag har gått igenom lite annat, t.ex. cancer, så därför skulle en annorlunda placering av njuren inte oroa mig. Hoppas du kan prata med läkaren igen så att du känner dig tryggare!

• Tilia

Jag har en vandrande högernjure! Det är det många som har, vet jag. I synnerhet höger, av någon anledning. Ingenting att oroa sig för!

• Babybalo
    Tilia skrev 2009-07-17 23:35:05 följande:
    Jag har en vandrande högernjure! Det är det många som har, vet jag. I synnerhet höger, av någon anledning. Ingenting att oroa sig för!
    Tack för svaret! Har varit på semester och därför inte sett ditt svar förrän nu... Hur upptäcktes din vandrande njure? Har du några symptom?
  • Zahira

Hej, jag är också intresserad av att veta om någon har haft med sjukvården om detta. Detta verkar vara så sällsynt att de flesta läkare inte har en aning.....

Svar på tråden Mobil/vandrande njure!!