• Becka21

Dricka/juice till en 6 månaders?

Våran son blir 6 månader på torsdag o han äter gröt 2 ggr per dag o purè en gång om dagen.
    Han får vatten i sin nappflaska till det,men han är inte så jätte intresserad av vattnet..vi ger honom dessutom ca 40 ml katrimplomminjuice i nappflaskan varje dag när han äter(p.g.a att han är lite hård i magen i bland),när vi ger honom den juicen så dricker han mycket av det.
    Då till min fråga:
    Det finns ju såna här äpple dricka o allt vad det heter som ska vara osötade o som är speciellt till små bebisar från 4 månader..ska vi ta o ge honom sånt istället för vatten,eller är det onyttigt?
    Eftersom han inte dricker mer än kanske en klunk vatten så vill vi gärna ge honom sånt eftersom det är viktigt att han får i sig vätska till maten,men vi vet inte om det är bra att ge sån äppledricka o vad det finns för smaker..
    Hur skulle ni göra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricka/juice till en 6 månaders?
  • h04

Jag är så tveksam till allt som smakar sött! Traglar hellre med vatten ett tag!

• Monstermamman

Personligen tror jag att det är bra att vänta med saft så länge som möjligt. Det finns en stor risk för annars att barnet inte vill ha nånting annat.
    Varför inte ge ersättning att dricka?
    Eller smaksätt vatten genom att skiva tex gurka och låta ligga och dra en stund.

• Carro Å

Jag hade oxå problem med att får Nicholas att dricka vatten men jag fortsatte att erbjuda honom ofta och nu så dricker han jättebrqa med vatten,han e 8 månader nu.

• Becka21

Men de där dryckerna är ju osötade precis som alla fruktpurèer o sånt..är det verkligen så farligt då?
    Leo får ju fruktpurè varje dag som efterrätt..

• Alle

Även naturligt socker "triggar" smaken på söta saker och det släcker inte törst lika bra. Jag tycker att ni ska fortsätta traggla med vatten - det är den bästa törstsläckaren.
    Ersättning är ju Mat och tycker inte jag ska ges som dryck till maten.

• jummie

jag var lite tveksam till dessa drickor för att de verkar så starka o söta men Hugo ville baske mig inte ha vatten..så jag gjorde en kompromiss..jag blandade ut drickan som saft. Vattnet fick en liten sötare smak men det var inte mer än 25 ml per 130 ml dricka i vattnet!!

Det fungerade för oss o jag drog gradvis ner på drickan o nu dricker han vatten som aldrig förr!!

• Becka21

jummie:

Ett jättebra förslag..det ska vi nog testa
    Jag trodde faktiskt att det var så att man späder ut det som saft,men man ska alltså dricka det som det är egentligen eller??

Leo får ersättning morgon o kväll eftersom jag inte kan amma(har alltid fått ersättning sen han var 3 veckor),men jag ser det som mat o vill inte ge det som dricka till maten..försöker dessutom avveckla ersättning mer o mer nu för att han ska dricka välling istället o få "vanlig" mat.

• jummie

Alle o Becka: tackar tackar ibland blixtrar det till!! hehe

• anna7506

Var på besök hos min tandläkare för någon vecka sedan, när hon hörde att jag blivit mamma så avrådde hon mig att ge jucie och fruktdrycker då de innehåller fruktsocker som i sin tur ger barnen karies. Så bara för att det står utan tillsatt av socker på förpackningarna, så är det inte bra att ge till barn.

• luzorsus

man kan ge drickan som den är till barnet men själv blandar jag ut rätt kraftigt..........

• Monstermamman

Becka21
    Aha! Har själv en 6 månaders som jag ger ersättning till maten men det är enda gången hon får ersättning.
    På mornarna och kvällarna dricker hon välling och på nätterna ammar jag henne.
    Det är väl därför jag inte ser ersättning som "mat" utan som mjölk bara.

Annars så var ju tipset att blanda ut den där saften bra, så gjorde vi med sonen också när han började dricka saft.

• trolltjejen

Om dessa drickor är dåliga för tänderna, hur är det då med fruktpure'r?

Vi brukar ge vår flicka sådan där dryck ifall hon bara vill dricka lite. Det blir inte så mycket nu, utan var mer i somras när det var så varmt. Till maten får hon vatten. Jag tror absolut att vatten är det bästa för små barn, men jag visste inte att de där dryckerna var så dåliga för tänderna.

• Tessie2

Vi brukar ge barndryck som vi späder ut med vatten så den blir ganska svag.

• luzorsus

den här drickan är ej sockrad, sockerfri alltså, innehåller lika mycket naturligt socker som frukt..................

• h04

Becka.

Jo jag vet att dom är osötade men dom smakar ju jätte sött! Risken finns ju att han inte vill ha nåt annat efter ha gett dryck som smakar sött...

• Becka21

h04:

Jag vet inte hur de smakar för jag har aldrig smakat..har bara sett att det finns såna att köpa i affärerna o jag vet att en del kompisar till mig har haft det till sina barn.
    Men jag vet att kompisarnas barn har druckit vatten jättebra även fast de har fått fruktdryck!

Svar på tråden Dricka/juice till en 6 månaders?