• Svar på tråden Bra konserver/torrvaror för camping utan uppvärmning...
  • Annaluskan

Hm... jag råkade skicka utan meddelande i! Hahahah! Ja vi ska då bo i tält två veckor typ och det ska vara mat som vi kan ha med oss och äta till lunch, mellis och kvällis. Frukost och middag har vi ordnat för oss. Jag vill ha specifika märken eller sorter och jag vill gärna veta ungefärligt pris...

• Mrs Winter
    Annaluskan skrev 2009-07-12 20:42:01 följande:
    Torrvaror utan uppvärming? Skall ni äta kall mat alltså?
  • Mrs Winter

Skall ni inte ha något triangia köke el dyligt med er?

• trötter22

man kan ju ta med nån yogurt för den håller ju iallafall i 2 dagar. ni kan ju köpa nån engångsgrill o grilla lite korv(kan även ätas kall) sen har de grillplatser inne på campingar o ska ni campa ute i skogen så kan ni ju göra egen brasa o grilla korv eller nån hamburgare tex.

• Annaluskan

Ja vi ska äta kall mat. Vi får varm frukost och middag så vi tänkte slippa trangiaköket så långt det går, även om det ska med. Elda får vi inte. Vi ska bo på medeltidslägret i Visby så...

• Örnie

Om ni får två lagade mål mat om dagen, så räcker det väl med smörgås. Typ bröd med konserverad böckling, med leverpastej på burk osv. Fast direkt medeltida mat är det väl inte.

• trötter22
    Annaluskan skrev 2009-07-12 20:55:35 följande:
    Jag glömde nämna ingen kylmöjlighet va? Hahaha.
    men man kan ju ha kylvaror iallafall 2 dagar utan kyl. vi brukar köra så när vi är ute.
  • h8him

Fruktkonserver, Bullens varmkorv, tonfisk, makrill är det jag spontant kommer på.

• Annaluskan

Tonfisk och makrill hade jag totalglömt. Mums! Tack! Bullens kom jag ihåg och fruktkonserverna. Även finns det ju salta biten och sånt som e hyfsat gott kallt. Hur är det med sån konservskinka... gåre äta?

• Mornie Alantie

Har ni uppvärmningsmöjlighet på morgonen?

När jag vandrar brukar jag äta blåbärssoppa med bröd till lunch. Eftersom jag inte vill krångla med trangiat till lunchen gör jag blåbärssoppa på morgonen, och packar in den ordentligt så är den lagom dricktemperatur vid lunchtid (termos funkar ju också om man har sån). Ännu enklare är kallvispad nyponsoppa, men jag tycker bättre om blåbär.

Jag har recept på ett gammalt svenskt bröd som håller sig i minst en vecka, du kan få det om du är intresserad. Annars funkar ju knäckebröd. Som pålägg brukar jag ha tartex (vegetarisk pastej på tub). Det håller bra utan kyla.

• Mrs Winter
    Annaluskan skrev 2009-07-12 21:17:49 följande:
    Tonfisk och makrill hade jag totalglömt. Mums! Tack! Bullens kom jag ihåg och fruktkonserverna. Även finns det ju salta biten och sånt som e hyfsat gott kallt. Hur är det med sån konservskinka... gåre äta?
    Jepp.
  • Annaluskan

Tartex har jag alltid viljat prova. Dags för det nu då. Såg att mjukosten inte är i kyldisken heller... så... det borde funka. Tills man öppnar den. Men vi e fem personer så vi borde göra av med en tub till lunch va...

Ja jag är mycket intresserad av receptet på brödet. Tänkte baka nåt å ta med men det brukar smaka peck inom några dagar...

• Mornie Alantie

Stompa

5 dl filmjölk
    1½ dl sirap
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    2 tsk fänkål
    2 tsk anis
    1½ liter rågsikt

Blanda allt, och knåda till en ganska fast deg. Dela i 16 bitar, och kavla ut till tunna kakor. Nagga med en gaffel. Grädda i 225 grader i ca 5 minuter, kakorna ska få lite färg. Lägg dem i en hög under en handduk när de svalnar, så håller de sig mjuka. Så snart de är kalla, lägg i plastpåsar och frys in. Ta fram precis innan avfärd.

Mjukost håller ett par dagar utan kyla även öppnad. Tartex håller längre, även om det står att den ska förvaras i kyla. Smör klarar sig också förvånansvärt länge i en ryggsäck. Då ska det vara riktigt smör dock, inte margarin.

• Mornie Alantie
    Annaluskan skrev 2009-07-12 22:02:36 följande:
    Ojjojj! Snacka om att jag ska baka stompa imorgon! Tack!

Det går åt en del. Jag brukar räkna två kakor var åt oss till lunch när vi vandrar. Då snålar vi på lunchen, för det är den som väger mest och vi vill inte bära mer än nödvändigt Ska man vara på samma ställe hela tiden kan man ju unna sig en extra kaka. De går ganska fort att göra i alla fall, eftersom de inte ska jäsa.
Svar på tråden Bra konserver/torrvaror för camping utan uppvärmning...