• Sanda

Drar de ut döda tänder?

Min son på 3,5 år slog i tanden på asfalten på dagis för 3 veckor sedan, han blödde massor och vi var hos tandläkaren, de gjorde röntgen och den såg hel ut, var på återbesök efter en vecka och det såg fortfarande bra ut. Men nu idag så ser jag att den blivit helt grå så den är väl död nu då antar jag? Vad händer nu? Någon som varit där?`Drar de ut den eller får den vara kvar?
    Vi åker på semester imorgon men får försöka få tag på tandläkaren imorgon bitti innan vi åker, om dom drar ut den är det isåfall bråttom eller kan han vänta till efter semestern? (4 dagar)

• Svar på tråden Drar de ut döda tänder?
  • viseversa

Jag tror inte det är något akut. Min lillebror slog i sina mjölktänder när han var liten så dom hängde löst. alla växte fast igen men en dog tyvärr. Men dom drog inte ut den då om jag inte minns helt fel. Men det var hans permanenta tände =(. Tror faktiskt inte det är akut alls. Mjölktänder tappar man ju iallafall. kanske kommer han tappa den tidigare.

• Sanda

jag googlade lite och läste att det kan bli en infektion bakom en död tand och då kan den skada tanden bakom, därför är det viktigt att ta ut döda tänder, men att tanden oxå kan få typ ett blåmärke efter ett slag som försvinner sen, men tror inte det är fallet här eftersom han slog i den för 3 veckor sen! Vi får ringa till tandis imorgon helt enkelt. Men 4 dagar borde de kunna vänta så han slipper ha ont på sin semester!

• FruLundin

Min son (3 år) ramlade och slog i sin ena framtand i höstas, och den blev blå/grå efter ca 3 veckor. Jag kontaktade tandl och vi var inne och röntgade den. De kunde se en förändring på den permanenta tanden under (men vet ej vad med säkerhet förrän han tappar mjölktanden) men de var ej oroliga för mjölktanden utan förklarade att det blivit som ett blåmärke inne i den (blodkärlen som finns inne i tanden). Den hade också blivit lite lite lös. Detta kunde antingen förbli så tills han tappar tanden naturligt eller kunde det "läka" ut och bli som vanligt igen. Nu - lite mer än ett halvår efteråt har hans tand blivit ljus och fin igen av sig själv.
    Tandl påpekade dock att det var viktigt att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag också ifall det visar sig ha blivit en skada på den permanenta tanden.

• Sanda

vad roligt att höra! Då hoppas vi det blir så här med! Han var hos tandläkaren igår, hon påstod iof att den var död men vi får ju se! Dom drog inte ut den utan vi fick ha koll på infektioner.

Vi har anmält både till olyckfallsförsäkringen och den han har genom förskolan.

• FruLundin

De sa till oss också att ha koll på tanden ifall den blev mörkare för då skulle vi höra av oss till tandl igen.
    Jag kollade den varje dag men paranoid som man lätt blir :) så tyckte jag att den blev mörkare. Men det var nog bara inbillning eftersom man blev så fixerad vid det och föreställde sig det värsta - att behöva dra ut tanden. Men men nu har den som sagt blivit ljus igen så det var ju skönt.

Dock trillade sonen igen någon månad senare och slog bort en flisa av den andra framtanden...men det är en helt annan historia. Suck - vad ska man göra med dessa små orädda busungar med mycket spring i benen :).

Lycka till med din son och hoppas det löser sig till det bästa för honom med.

• RuNdOmMaGeN

Jag slog en tand när jag var liten så den dog och blev mörk. Den fick sitta kvar och när jag tappade den kom den nya tanden fram och den hade klarat sig fint, syns ingenting nu.

• Sanda

låter som bra solskenshistorier! Vi får hoppas på det bästa här med då! Vi är ett gäng som umgås som har barn i samma ålder och av dom så är det 3 av 5 som ramlat och slagit i framtänderna så det dött eller ramlat ut, lite lustigt egentligen. och AJ vad ont det måste göra!

• TvåTrollungar

Precis sådär blev det för min lillasyster, den blev grå/svart och det var bara att leva med till hon blev 6 år och tappade den automatiskt!

• Alisa

Vad skönt att höra alla positiva historier! Dottern föll för några veckor sedan och slog i tanden som nu blivit mörk på baksidan. Vi ska boka tid hos tandläkare och dessutom anmäla skadan till försäkringsbolaget.

• Annsofie82
    Alisa skrev 2011-04-30 08:50:21 följande:
    Vad skönt att höra alla positiva historier! Dottern föll för några veckor sedan och slog i tanden som nu blivit mörk på baksidan. Vi ska boka tid hos tandläkare och dessutom anmäla skadan till försäkringsbolaget.
    Min son slog ut halva sin framtand (på barnakuten ironiskt nog...) . Tandläkaren ville låta den sitta så länge som möjligt pga att benet där dem andra tänderna också sitter fortfarande växer. Och det finns risk för trånboddhet. Men dem tog ut den ändå ett halvår senare just pga att den blev mörk.

Först nu när han fyllt 8 fick hans nya tand se ljuset =) Den har varit på gång länge och man har kunnat se den bakom tandköttet. Men i och med att han tuggat på gommen i så många år så var det alldeles hårt för den att komma fram. Känner knappt igen han med med två fram tänder =)
  • Sanda

Vad kul! Ts här!
    Nu är sonen över 5 år och hans tänder blev jättegråa och väldigt lösa men de växte fast igen och blev nästan helt vita igen, tandläkare sa att det var som blåmärken som läker. Nu är det väl dags snart att tappa på naturlig väg, för än så länge sitter de kvar!

• Lindreas

Oj, en jättegammal tråd! Men jag kan berätta att jag slog i mina permanenta framtänder när jag cyklade omkull när jag var tio år gammal. Tanden blev grå, och var så under flera år, men det lustiga är att det har gått tillbaka igen. Tanden var "död" och den skulle egentligen rotfyllas, men på något märkligt vis så behövdes det inte sen i alla fall, eftersom den klarade sig. Nu är den lika gulvit som alla andra tänder.

Svar på tråden Drar de ut döda tänder?