• essy81

måbärshäck

vill ha lite tips hur jag ska få tät häck, vi planterade häcken i Maj och den har växt nu ett par cm upptill men den är gles ner till.
    Hur ska jag göra får att få den tät?
    Är det för tidigt att börja klippa häcken nu?

• Svar på tråden måbärshäck
  • ALJO

Jag tycker att du skall klippa ner den helt i vår om det inte gjordes vid planteringen. Om du gjorde det vid planteringen kan du klippa den nu ca 10 cm över förra beskärningen, så skall den klippas hela tiden sedan, klipp ner till 10 cm över förra klippningen hela tiden så blir den tät och fin.

• essy81

tack för svaret...
    men den är ganska hög nu ca 1m men väldigt gles är det inget jag kan göra nu?

• ALJO

Nej, det bästa är att vänta till mars och klipp ner den nästan helt (30 cm), sedan nästa år kan ni klippa den ett par gånger efter det igen. Det tar sin tid att få en fin häck, men tar man det lugnt och är inte rädd för att beskära den hårt så får man en fin tät häck. Måbär at ett mycket bra val oxå för att blir den ful som äldre kan man kapa ner den helt och den kommer igen tät och fin. Och den tål det mesta.

• Champis

Aljo) Nej inte klippa nu. Vattna gärna rikligt en gång i veckan. Jorden ska gärna vara lite lätt fuktig men inte genomdränkt. Första året är det bättre att se till att häcken har optimalt med vatten och förutsättningar att bli fin. År 2. I vår är det som Essy skrev dax för beskärning.

• kroppknopp

Vi planterade måbär för 4 år sedan. Den har växt sig lång och gänlig under vår och sommar och har mått bra av att bli nerklippt på hösten (snön kommer och tynger på grenarna). Sen har vi "släppt" upp den varje år ca 10 cm. På så sätt har den blivit tät och fin. Vi ska klippa ner den i höst också.

Första 2 åren hade vi droppslang så att den inte torkade ut. Sen har vi gödslat med hönsgödsel och även kogödsel.

Svar på tråden måbärshäck