• Mirris

Bältros!!

Jaha.. nu har jag åkt på bältros! Jamen det var ju jättekul.. trodde bara att det var äldre människor som fick det! Men inte då.. när man får/har fått barn så är tydligen inte imunförsvaret på topp.. o då blossade det upp på mig. Svider som eld på ryggen!!!
    O stackars Alex.. han har fått lite mystiska prickar (bakom örat o på bröstet) .. säkert har jag smittat honom med vattkoppor.. Kraken han är ju bara 8 veckor :(

Nåja inte mycket o göra åt! Än så länge mår han iallfall inte dåligt.. hoppas på att det är nåra andra prickar...
    Några här som har erfarenhet av vattkoppor så tidigt??

Och i morrn skulle jag ju på fest hos min bror o hans sambo, men det tycket inte infektionsmottagningen.. hon (sambon) är gravid i 8 de månaden så det var inte så lämpligt!

Så var det med det!
    Nu ska jag ta min 4:de tablett.. *suck* hur sk ajag kunna komma ihåg o ta medicin 5 gånger om dan.. jag som hade värsta problemet att komma ihåg Järn o Foltabletterna när jag var gravid :)

Ha det gott alla!

• Svar på tråden Bältros!!
  • Mamma4

Krya på dig!!!

--------------------------------------------------------------------------------
    Bältros är en virusorsakad, oftast halvsidig nervinflammation orsakad av samma virus som ger vattkoppor. Bara den som tidigare har haft vattkoppor kan drabbas eftersom det är vattkoppsvirus som stannar kvar i kroppen, vilande och gömt i nervfibrer som sedan börja föröka sig, vanligen när vårt immunförsvar svackar av någon anledning. Bältros drabbar ofta äldre med nedsatt allmäntillstånd i samband med svår sjukdom, t ex cancer. Bältros ger svåra smärtor i den drabbade nervens utbredningsområde där det också bildas en mängd små blåsor i huden. Det är ovanligt att yngre människor får bältros, men ju högre upp i åldrarna man kommer, desto vanligare är sjukdomen. I praktiken innebär det att nästan hälften av alla 80-åringar har haft sjukdomen.
    Bältros smittar vanligen inte så att en person som har haft vattkoppor får bältros.
    En person med bältros kan smitta en person som inte haft vattkoppor. Den personen
    får då vattkoppor i stället för bältros.

• skidan

Krya på dig och stanna hemma från festen. Min kompis blev smittad på en 30årsfest av 2 småbarn med vattkoppor. Mamman viste att de var sjuka men ville inte missa festen. Min kompis fick vattkoppor och blev hur dålig som helst. Fick stanna hemma från jobbet i 5v.

Hoppas lillpojken slipper bli sjuk.

• höstsjö

Det låter inte kul!
    Jag fick bältros när jag var 19! Sjuksyrran på vårdcentralen trodde knappt att det var sant. Men, det ger värre utslag ju äldre man är, har jag för mig.

Krya på dig o lillen!

• Mirris

Jo klart jag stannar hemma.. inte vill jag smitta ner nån med det här!! Roligare kan man ju ha det.
    Fast vi träffades hemma hos mamma o pappa förra helgen.. och då hade jag det här redan.. fast jag inte visste det. Trodde bara jag fått några bett på ryggen!
    Men då satt vi mest ute, så hon verkar ha klarat sig!
    Alex har fått lite prickar, men verkar inte må dåligt iallafall..
    Igårkväll så skrattade han för första gången (tror jag iallfall).. han har ju lett med hela ansiktet i några veckor.. men igår så skrattade han.. o då började jag o grina :=) det var ju så gulligt.
    Nu ska jag ta o börja storstäda här.. tänkte röja ur klädgarderoben.. har funderingar på o försöka få in datorn där såsmåningom!

ha en bra lördag alla!!

Svar på tråden Bältros!!