• Pensée

Fler med sommarlovslediga och uttråkade barn??

Min 5.5 åriga dotter är långledig från dagis ända till slutet av aug. Jag är hemma med lillebror och det är ju för hennes skull jag tagit henne ledigt så länge. Nu åmgrar jag mig nästan...... Hon är så uttråkad på att vara hemma trots att jag verkligen flänger rumt med barnen på något varje dag. Jag gör verkligen mitt bästa för att hon ska ha roligt, men det är ju inte helt enkelt när jag samtidigt är hemma med en 10 månaders som inte kräver någonting....

Hennes lekkamrater är iväg på semester så tyvärr har hon ingen direkt att leka med just nu. Jag har försökt förklara att det faktiskt inte kan hända något kul heeeela tiden, ibland får man ha lite tråkigt också.

Det känns stressigt att vakna på morgonen och vara tvungen att komma på något kul att göra under dagen, fantasin tryter snart!

Hur gör ni, fler i samma sits?

• Svar på tråden Fler med sommarlovslediga och uttråkade barn??
  • mandelblomma

det är nyttigt att ha lite tråkigt också!

• fruis

Vad händer om ni bara är hemma en dag och det enda ni gör är att gå ut i parken eller så?

Mina barn kan gnälla lite i början över att de saknar kompisar och så men efter en vecka hemma eller så har de varvat ner och har det lättare att ha ett lugnt tempo där det inte behöver hända saker varje minut. På förskolan kan det vara högt tempo och barnen blir uppe i varv och stressade (även om de har kul). Precis som vuxna som har semester tar det ett tag innan semesterlugnet lägger sig.

Så mitt råd är nästan att faktiskt vara bara hemma och ta det lugnt i en vecka eller så och se om rastlösheten lägger sig.

• cicci85

min 4-åring har oxå långledigt, från början på juni till mitten av augusti när även lillebror ska börja. Han pratar om dagis varje dag och tycker att det är såå tråkigt med sommarlov! Fina dagar är vi på stranden, värre när det är dåligt väder. Vi bor i skogen så det finns inga grannar att leka med och vi har inte så många vänner med barn i hans ålder... Men vi får leka myckt med honom och han har blivit bättre på att leka själv oxå.

• Bembu

Min 3åring är hemma från början av juni till början av september, när lilla syster börjar på dagis. Och precis som någon skrev så var det värst i början. Men nu har det blivit lugnare och hon accepterar att ha lite tråkigt då och då. Vi försöker ha två längre utflykter per vecka. Annars så leker hon en hel del själv nu. Med bland annat lego, docker, sina kökssaker osv med de som finns i hennes rum. Sen har jag mitt "speciella" skåp för extra tråkiga dagar (övriga året regniga dagar) med play doh, ett data spel, lite barnmusik cd:s och lite annat smått och gott som bara kommer fram vid enstaka tillfällen. Men kan i stället roa i flera timmar och det är så spännande när man får leka med saker ur skåpet :).

• mariemamma

Barn mår inte dåligt av att ha lite tråkigt. Det är bra för den egna utvecklingen. Släpp det dåliga samvetet.

Svar på tråden Fler med sommarlovslediga och uttråkade barn??