• MidvinterAngel62

Bilbarnstol, 2.5 år och 17 kg.

Tips på bra bilbarnsol till min toka som börjar bli för stor för sin nuvarande stol..Hon kan inte sitta på kudde, måste ha mer stöd..

• Svar på tråden Bilbarnstol, 2.5 år och 17 kg.
  • FrkJenny

Ja, Brio Zento, Britax Twoway eller annan stol som är godkänd till 25 kilo bakåtvänt. Jag har inte helt koll på marknaden längre, men det finns ett par olika i alla fall att välja på.
    De är visserligen vändbara men dels rekommenderas de inte att användas framåt och dels kommer hon antagligen att ha vuxit ur den innan hon är gammal nog att vändas framåt om hon fortsätter växa i samma takt.

• pigglet

Jag tror britax har i alla fall 2 stora stolar som är godkända till 25 kg på alla platser i bilen. Twoway och multitec tror jag ska vara de stolar som är störst (längst i ryggen). Bakåtvända förstås!

Ta med bilen och dottern till en välsorterad affär och prova ut vad som passar er bil bäst. Men det ska vara en bakåtvänd stol förstås... minst till de fyller 4 år.

• cicci85

Jag skulle köpa en britax two-way, den är rymlig så den blir inte för trång. Den är till 25 kg på alla platser. Britax multgi-tech om du vill ha en bättre stol men den har jag inte använt.
    Nej, självklart kan hon inte sitta på kudde, det är hon ju på tok för liten för, du måste ju ha en ny bakåtvänd stol såklart!

Vilken stol har du nu?

• MidvinterAngel62
    cicci85 skrev 2009-07-12 22:10:09 följande:
    Jag skulle köpa en britax two-way, den är rymlig så den blir inte för trång. Den är till 25 kg på alla platser. Britax multgi-tech om du vill ha en bättre stol men den har jag inte använt.Nej, självklart kan hon inte sitta på kudde, det är hon ju på tok för liten för, du måste ju ha en ny bakåtvänd stol såklart!Vilken stol har du nu?
    Britax nånting..men huvudet ligger precis under uppekanten..ingen panik nu alltså men jag vill vara beredd..
  • MidvinterAngel62
    FrkJenny skrev 2009-07-12 22:03:20 följande:
    Ja, Brio Zento, Britax Twoway eller annan stol som är godkänd till 25 kilo bakåtvänt. Jag har inte helt koll på marknaden längre, men det finns ett par olika i alla fall att välja på.De är visserligen vändbara men dels rekommenderas de inte att användas framåt och dels kommer hon antagligen att ha vuxit ur den innan hon är gammal nog att vändas framåt om hon fortsätter växa i samma takt.
    Vet du vad som skiljer de 2 stolarna åt?
  • cicci85
    MidvinterAngel62 skrev 2009-07-12 22:23:29 följande:
    Britax nånting..men huvudet ligger precis under uppekanten..ingen panik nu alltså men jag vill vara beredd..
    det är först när öronen når kanten du behöver byta ju och om du har britax så är den ju till 25 kg iaf, om du inte har fixway... Varför börjar hon bli för stor, är stolen för trång?
    kolla på hemsidan så ser du skillnaden på twoway och multimech www.britax.se
  • pigglet

Stolen räknas inte som urvuxen förän öronen kommit upp till kanten. Så det kan ju vara kvar ett par år tills den faktiskt är för liten...

MidvinterAngel62 skrev 2009-07-12 22:23:29 följande:
  • Kodia

Britax Twoway är en rymlig stol, som dessutom brukar vara ganska billig. (eftersom den inte har massa finesser som ställbart viloläge osv.)

På bakåtvända stolar får inte örats överkant komma över kanten på stolen. (Det är på babyskydd som toppen på hjässan gäller)

• MidvinterAngel62
    cicci85 skrev 2009-07-12 22:28:59 följande:
    det är först när öronen når kanten du behöver byta ju och om du har britax så är den ju till 25 kg iaf, om du inte har fixway... Varför börjar hon bli för stor, är stolen för trång?kolla på hemsidan så ser du skillnaden på twoway och multimech www.britax.se
    Kan säkert vara en fixway...ska kolla imorgon...
  • cicci85
    MidvinterAngel62 skrev 2009-07-13 22:05:23 följande:
    Var idag och kollade på bilbarnstolar..two way och zenton var trånga.. Flera tips önskas...
    om two-way va för trång så finns väl ingen vidare? men jag förstår inte hur den kan va trång? min 4-åring sitetr jättebra i den, likåså min 9-åriga kusin, lite för långa ben bara
  • MidvinterAngel62
    cicci85 skrev 2009-07-14 06:34:29 följande:
    om two-way va för trång så finns väl ingen vidare? men jag förstår inte hur den kan va trång? min 4-åring sitetr jättebra i den, likåså min 9-åriga kusin, lite för långa ben bara
    VA, e de sant...tyckte den kändes tight vid axlarna..och huvudet var precis vid kanten, som nu..
Svar på tråden Bilbarnstol, 2.5 år och 17 kg.