• annaoedvin

Hur är det att bo i Blekinge?

Vi går och funderar här hemma på att göra något nytt innan vi tar steget och köper hus. En tanke som slagit oss är att flytta till Blekinge och bo där i ett par år. Hur är det där nere =) ? Är intresserad av allt som har med jobbmöjligheter (lärare och polis), förskolor, vart det är bäst att bo samt väder och vind att göra! Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur är det att bo i Blekinge?
  • Karl Fazer

Blir lite chockad, kan någon vilja flytta hit Vilken del? Blåsigt är det i Karlskrona iaf. Lärarjobb finns väl men polis vet jag inte. Men det går ju lätt att kolla på ams.se och polisen.se

Varför vill ni flytta just hit? Har ni någon anknytning hit?

• annaoedvin

Karl Fazer skrev 2009-07-12 22:26:57 följande:

Blir lite chockad, kan någon vilja flytta hit Vilken del? Blåsigt är det i Karlskrona iaf. Lärarjobb finns väl men polis vet jag inte. Men det går ju lätt att kolla på ams.se och polisen.se Varför vill ni flytta just hit? Har ni någon anknytning hit?
    Näpp, ingen anknytning alls =) ! Vi tänkte Skåne först men så kom vi på Blekinge. Blåser gör det här med. Jag gillar tanken på närhet till både hav och sjöar.. Är Skåne bättre kanske?
  • Mandragora

Det beror ju på var ni hamnar så att säga. Jag flydde från Blekinge till Skåne.

Var bor ni nu?

• Karl Fazer

Blekinge är ganska rött, politiskt. Många med låg utbildning. Lite som ett norrlandslän i söder kan man säga

• annaoedvin
    Mandragora skrev 2009-07-12 22:43:19 följande:
    Det beror ju på var ni hamnar så att säga. Jag flydde från Blekinge till Skåne. Var bor ni nu?
    Ok! Kan man med att fråga varför du flyttade? Vi bor i Dalsland nu, i ett liiiitet samhälle.

Karl Fazer skrev 2009-07-12 22:46:13 följande:
    Blekinge är ganska rött, politiskt. Många med låg utbildning. Lite som ett norrlandslän i söder kan man säga
    Jasså.. Här uppe är det blått, beror väl på bönderna ; ) . Vilket län i södra Sverige ska man bo i då? För norrut vill jag inte.
  • Eleonoratösen

Alltså, är inflyttad till Blekinge och vi trivs alldeles utmärkt! Är mest förvånad att någon vet vart Blekinge ligger

Här är det blåsigt längs med kusterna och rätt schysst väder. Skärgården har mycket att erbjuda om man är intresserad av segling och sådant. Givetvis behöver man inte segla för att kunna njuta av skärgården.

Känner en del lärare, och det är inte helt lätt att få jobb, men det beror givetvis på vad för sorts lärare man är och i vilka årskurser.
    Jag skulle nog ändå rekommendera att flytta till Karlskrona i första hand om man ska välja någonstans i Blekinge. Där bodde vi förut, men bor nu i Ronneby kommun där vi köpt hus. Vi trivs alldeles ypperligt, men det är som på de flesta ställen i Sverige lite svårare med arbetsmarknaden just nu.

Är det något mer du vill veta så hojta till så ska jag se om jag kan svara.

• Eleonoratösen

Karl Fazer: Jo, visst är det många som röstar rött, men att det är som ett norrlandslän är väl att ta i!?

Men dock kan man väl erkänna att E22 är rätt långsam genom Blekinge.

Men å andra sidan så diskuteras det att Blekinge och Halland ska bli Skåne så kanske det blir en flytt till Skåne ändå?

• Mandragora
    annaoedvin skrev 2009-07-12 22:51:23 följande:
    Ok! Kan man med att fråga varför du flyttade? Vi bor i Dalsland nu, i ett liiiitet samhälle.
    Jag är uppvuxen i Sölvesborg och det är i mitt tycke en hemsk stad. Jag bodde sedan i Karlshamn vilket är en stad som jag verkligen gillar.

Jag lämnade Blekinge första gången för att det är så smått. Är man det minsta "udda" på något sätt syns det för städerna är små och djungeltelegrafen är väl använd. Precis som Karl Fazer skriver är Blekinge en plats där många lågutbildade bor. Kanske också därför som det finns mycket främlingsfientlighet och fördomar... Det är bara i Blekinge som jag har upplevt nazister på gatorna. Helt jävla overkligt.

Andra gången som jag lämnade Blekinge var strax efter att jag hade återvänt från Malmö. Då flyttade jag tillbaka till Skåne på grund av kärleken.
  • skorpionen80

Jag bor i Ronneby och känner inte alls igen mig i det folk skriver. Det är kanske så att man väljer vilka man umgås med ;) Nazister har jag aldrig sett, men det beror kanske på att jag bor i "slummen". Det jag tycker är härligt är närheten till natur! Det är inte så långt till Kristianstad/Karlskrona/Växjö om man vill åka och shoppa, men vill man ta en promenad finns det gott om härliga ställen! Brunnsparken, skogar, sjöar, havet etc. Jag skulle välja att bo i Karlskrona, Ronneby eller Karlshamn om jag skulle flyttat hit nu. Ronneby är bra för det ligger mitt i, lätt att pendla både till Skåne och åt andra håll. Sen får man ju kolla lite på var ni får jobb, och kanske utgå från det? Bor ni i Karlskrona har ni ju rätt nära till Kalmar, kanske lättare att få jobb där?

• CeciliaB

Om de ska bli flytt till Blekinge så vill jag absolut slå ett slag för Karlshamn, min sambo kommer därifrån och vi har bott där drygt ett år och jag gillar verkligen karlshamn! Jätte mysig liten kuststad....

• Anjo2

Kommer själv från Ronneby men bor nu i Alingsås sen tio år tillbaka...men varje gång vi åker tillbaka så känner jag att jo jag saknar det faktiskt lite....Ronneby är fantastiskt mysigt egentligen...vilket man inte tyckte när man flyttade för ,man tyckte det var för litet.... Men som någon ovanstående sa så finns det mycket fin natur där och fina omgivningar överhuvudtaget.....

Det där med arbete...kan man tänka sej att pendla ett par tre mil så är det väl värt att bosätta sej i Ronneby...

Karlskrona är i mitt tycke en väldigt opersonlig stad...har släkt i karlskrona så man har varit en del även där men tycker inte att det är lika mysigt alls där....

Karlshamn är mer gemytligt och mysigt i så fall....

det är väl någon av de städerna som man bör fundera på att flytta till i blekinge....

lycka till!!

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
  • Till Elli47

Hej! Ni funderar på att pröva livet i Blekinge. Det skulle jag också vilja göra.
    Ett förslag från mig är följande:
    Ta ett sommarjobb, eller vikariera för någon under en viss tid under en annan årstid, och hyr en stuga eller andrahandslägenhet där i några veckor eller en månad. Samtidigt kan ni ägna er åt nöjen och försöka lära känna folk runt omkring där. Då får ni känna hur det är att leva där. Gillar ni det, skaffa tillsvidarejobb eller starta eget där, och flytta dit för att bo permanent. Gillar ni det inte, strunt i det.
    Att någon annan stormtrivs där, betyder inte att ni också kommer att göra det, och vice verca. Men det kan även bero på var där. Det är olikt från ställe till ställe. Karlskrona, Karlshamn, Olofström, Sölvesborg, Ronneby och landsbygden.
    Om jag förstår rätt är det inte så svårt att få jobb om man är polis. Och jag har läst att det är brist på förskollärare.
    Lycka till!Glad

• marmik

Jag är skåning och bodde några år i Karlskrona, vackert på somrarna och stendött, grått, regnigt och blåsigt resten av året :) Dock tyckte jag att det tråkigaste var att det var väldigt svårt att "komma in", man var alltid utsocknes, var man inte Karlskronit så passade man inte riktigt in. Jobbade på ett ganska stort företag där det jobbade en del inflyttade och alla upplevde samma sak. Sen är det liksom lite avsides, man passerar inte bara Blekinge och hälsar på om ni förstår vad jag menar... Samtidigt är det (eller var i alla fall) en ganska framåt region som efter att varvsindustrin vacklade satsade på ny teknik, högskolor osv. Men jag valde att flytta hem igen.

• Rosebud

Kan berätta att det kan var alldeles förträffligt att BO där, i a f om man har en tomt full av lövträd
    alldeles vid havet. Enskilt, avsides och rogivande. Havet kyler ända till midsommar men å andra sidan är det varmt och som mest bekvämt  långt in i september med alla sensommarens doftaromer.

Har tillbringat mycket ledig tid i länet under 50 år men aldrig arbetat där i bemärkelsen inställt mig på en arbets-
    plats klockan si eller så. 

Svar på tråden Hur är det att bo i Blekinge?