• mammaflickan

Hur tvättar ni trasmattor?

Ni som inte gör det i maskinen vill säja. Jag har stora trasmattor som mina förfäder har vävt o vill inte maskintvätta dem längre, dels för deras skull o dels för att jag inte får in dem i min nya maskin.
    Nu har jag provat nåra olika sätt utomhus, med diskmedel o vattenslangen. Bästa sättet hittills genom att lägga dem på en gympamadrass på marken i nerförslut o skrubba med en svamp. Men är inte helnöjd med denna metoden, så undrar hur andra gör? O hur gör ni på vintern?

• Svar på tråden Hur tvättar ni trasmattor?
  • Tant J

Det bästa sättet att tvätta trasmattor är att lägga dem i snön!
    Borsta av dem och torka dem sedan bra, de blir jättefina!
    På sommaren handskurar jag dem med såpa på en brygga vid sjön.

(Oj, vad jag lät som om jag var en 1800-tals tant nu)

• mammaflickan

Tant J skrev 2009-07-12 23:14:24 följande:

Det bästa sättet att tvätta trasmattor är att lägga dem i snön!Borsta av dem och torka dem sedan bra, de blir jättefina!På sommaren handskurar jag dem med såpa på en brygga vid sjön. (Oj, vad jag lät som om jag var en 1800-tals tant nu)
    Å ja, det låter härligt!! Ser framför mig Ida med sin gråa sjalett o härjade händer! Romantiskt o vackert. Och tack för tipset om snön, finns ju anledning nu då att se nåt bra med vintern efter allt!!( Har vinterskräck, men det lättade upp lite nu för nu så blev jag så sugen att prova snötvätt!)
    Föresten använder du skurborste? Jag är så rädd för att rugga upp dem så mesar med en badsvamp. Vilken slags borste är ok tycker du?
  • sannabanana

Högtryckstvätten...
    Brukar samla ihop och tvätta alla mattor en solig sommardag.
    Lite såpa i flaskan som man kopplar ihop med tvätten. (Finns speciella tvättmedel att köpa oxå).

• mammaflickan
    sannabanana skrev 2009-07-13 10:09:25 följande:
    Högtryckstvätten...Brukar samla ihop och tvätta alla mattor en solig sommardag.Lite såpa i flaskan som man kopplar ihop med tvätten. (Finns speciella tvättmedel att köpa oxå).
    Är så löjligt rädd om mattorna nu bara, är gamla som gatan o vill ju inte sabba dem nu när de hållt så länge. Katten har ju börjat att dra upp små flärpar här o var, är rädd att man sprutar sönder dem? Lägger du dem på marken eller hur har du dem?
  • sannabanana

Har en altan med trädäck där jag lägger dem. Min mamma brukar hänga sina på räcket när hon tvättar sina.

Är du rädd om mattorna så håll inte så nära, blir för högt tryck då. Sen finns det ju olika munstycken med olika inställningar. Jag brukar ha en som blir lite som en dusch - dvs inte så koncentrerad stråle.

Börja på "mitten" av mattorna och spruta ut mot kanterna så du får med dig smutsen.

• sannabanana

Tycker att det sliter mindre på mattorna med högtrycken än skrubba dem med skurborste. Håll bara inte för nära och på samma ställe alltför länge...

• mammaflickan
    sannabanana skrev 2009-07-13 17:29:13 följande:
    Tycker att det sliter mindre på mattorna med högtrycken än skrubba dem med skurborste. Håll bara inte för nära och på samma ställe alltför länge...
    Ok, tack så mkt för dina tips! Ska kolla med pappa va han har för grejer till sin tvätt, så kan jag ju prova på nån av dom jag inte älskar så vansinnigt som vissa. Och träna liksom, så jag får in rätta snitsen innan jag ger mig på mina älsklingar... För dom behöver lite mer grundlig rengörning nu faktist, än vad det blir när jag mesar som jag gör nu. Tack igen!
  • ica

I tvättmaskinen. Är de riktigt vävda är det inget bekymmer.

• sirisdotter
    ica skrev 2009-07-20 17:27:45 följande:
    I tvättmaskinen. Är de riktigt vävda är det inget bekymmer.
    Tja,  det beror nog lite på tvättemperatur också....    Svägerskan i  USA  lär ha sabbat alla mammas hemvävda mattor som den familjen fick genom  maskintvätt.....

Mindre mattor har jag tvättat i maskin,  kallt  vatten,  kanske 30 grader,  minns inte.  Det är noga att hänga dem rakt  om någon trasa fäller,  så att den färgen  rinner rakt ner i det fält där den är invävd.

Mamma rekommenderade såpa och vattenslang på altanen,  borstas.

Nu med -10-15 grader och snö dag efter dag tar jag ut dem!   Den röda julmattan fick en härligt röd färg!
  • hyschad

Jag spar också tvätten till sommaren, tar med till sommarstugan och tvättar dem med skurborste, gulsåpa och sköljer av i sjön.

• AnnaGreta 378
    Tant J skrev 2009-07-12 23:14:24 följande:
    Det bästa sättet att tvätta trasmattor är att lägga dem i snön!
    Borsta av dem och torka dem sedan bra, de blir jättefina!
    På sommaren handskurar jag dem med såpa på en brygga vid sjön.

(Oj, vad jag lät som om jag var en 1800-tals tant nu)

Instämmer helt. Rena blir de och enkelt är det!
Svar på tråden Hur tvättar ni trasmattor?