• Anonym (usch)

Skabb?!! Och gravid..

Jag misstänker att jag har skabb. Kliar över hela överkroppen av bara tanken på det, usch..

Har som små knottriga utslag, hudfärgade eller lite rodnande utslag över rygg, axlar, bröstkorg, armar och nu även innanför ena låret.. Kliar på brösten, rygg och armar så jag blir galen, men nästan endast kväll och nattetid. Har kliat på bröstkorg och rygg även tidigare men har sedan försvunnit när jag slutade klia.

Kliar även i hårbotten och har gjort det länge. Likaså bröstkorgen. Trodde först att det var allergi mot hårspray, tvättmedel, allergi eller något annat. Har provat antihistamin tabletter för klådan som inte hjälper och 2 läkare har tittat på det och inte vetat vad det är, dom har väl typ förklarat det med att det nog är hormonerna el värmen tidigare. Men hade det även innan, dock inte lika mkt klåda som jag har nu..

Har inte nämnt el tänkt på skabb tidigare men tänkte gå till läkaren imorrn.

Vad gör jag om jag har det nu när jg är gravid, om det finns något alternativ, kan det på något sätt skada fostret el liknande? Blir galen på den här klådan. Kliar inte mellan fingrarna, måste det göra det?

Någon som haft det och kan berätta lite? :/ Vart kom utslagen, vart kliade det, hur snabbt försvann det etc?

Usch tycker det här är hemskt!!

• Svar på tråden Skabb?!! Och gravid..
  • Anonym (camilla)

hejsan
    jag och min sambo fick skabb för några år sedan..vi fick en salva som vi skulle smörja oss med och inte tvätta av på 24 timmar..
    luktade inte gott kan jag säga..
    vet inte om man får ha den som gravid..
    vi fick utslag på armar,bröst hals....
    mvh camilla

• bellamama

Jag hade skabb för ett antal år sedan! Vet i fan vart det kom ifrån men kliade som tusan gjorde det. Började med en lite prick på armen som kliade sen kom det fler och fler, på armarna, benen och magen. Krämen du ska använda heter Tenutex och säljs på Apoteket. Står i kylen där. Har ingen aning om man kan använda den när man är gravid, hoppas det. Du och ALLA som du varit i kontakt med den senaste tiden bör göra kuren för att det ska försvinna. Alla sängkläder,soffor, kläder ja allt i tyg du kan tänka dig måste tvättas. Tror man kan frysa ihjäl skabben också. Släng ut täcke, kuddar och allt du inte kan tvätta på en gång i plastpåsar på balkongen/uteplats. Det är mycket jobb men tro mig, det är värt det! Fy för skabb säger jag. Låter rätt äckligt men vem som helst kan få det så det är inget att skämmas för. Kan meddela att vi var typ 10 personer som gjorde skabbkuren tillsammans, skabbfest {#lang_emotions_wink} Deet var rätt skoj! Alla sprang runt mer eller mindre nakna med kräm på hela, och då menar jag HELA kroppen. Det svider i rumpan vill jag lova... Lycka till!!

• Anonym (M)

Jag fick skabb för några år sedan, troligen på en tågresa då min dotter lekte med andra barn i "lekvagnen". Det började med kliande prickar på händerna, som spred sig till armarna. Jag gick till läkaren och fick Tenutex, och så tvättade vi allting som Bellamama beskriver. Dock behövde inte familjemedlemmarna behandlas, det räckte att jag gjorde det, och tur var det för salvan stank hemskt. Klådan försvann snabbt, och märkena efter utslagen på någon vecka tror jag.

Gå till läkaren så fort du kan!

• bellamama
    Anonym (M) skrev 2009-07-13 13:12:52 följande:
    Jag fick skabb för några år sedan, troligen på en tågresa då min dotter lekte med andra barn i "lekvagnen". Det började med kliande prickar på händerna, som spred sig till armarna. Jag gick till läkaren och fick Tenutex, och så tvättade vi allting som Bellamama beskriver. Dock behövde inte familjemedlemmarna behandlas, det räckte att jag gjorde det, och tur var det för salvan stank hemskt. Klådan försvann snabbt, och märkena efter utslagen på någon vecka tror jag. Gå till läkaren så fort du kan!
    Vill inte vara en besserwisser på något sätt.. Alla i familjen måste visst göra kuren. Det smittar/sprider sig som tusan! När jag fick det började det hos en person som jag inte ens träffat som spred vidare det till en av mina kompisar. Jag lånade min kompis lägenhet då han var bortrest och låg i hans säng och fick på det viset skabb. Då kan jag tillägga att han inte hade legat i sängen på nästan ett dygn.. Skabb överlever i kläder/säng/soffa ett bra tag.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Skabb/
  • Anonym (camilla)
    bellamama skrev 2009-07-13 14:19:36 följande:
    Vill inte vara en besserwisser på något sätt.. Alla i familjen måste visst göra kuren. Det smittar/sprider sig som tusan! När jag fick det började det hos en person som jag inte ens träffat som spred vidare det till en av mina kompisar. Jag lånade min kompis lägenhet då han var bortrest och låg i hans säng och fick på det viset skabb. Då kan jag tillägga att han inte hade legat i sängen på nästan ett dygn.. Skabb överlever i kläder/säng/soffa ett bra tag.www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
    man måste inte behandla alla..
    jag hade vid den tidpunkten 3 barn som aldrig fick skabb och läkaren sa att vi endast behövde behandling..
  • redneck girl

man ska behandla de med symtom bara.nu vet jag inget om skabb på människor.bara på hundar.de fick bada i ett schampoo som inte skulle sköljas ur på ett visst antal timmar.röda utslag hade de och de rev ocjh kliade dagar och nätter.vet ej om hund kan smitta människan? de fick sin skabb från en skabbräv.

• bellamama
    Anonym (camilla) skrev 2009-07-13 14:30:09 följande:
    man måste inte behandla alla.. jag hade vid den tidpunkten 3 barn som aldrig fick skabb och läkaren sa att vi endast behövde behandling..
    Det var konstigt sagt av den läkaren tycker jag. Ni hade kanske bara tur? Skulle då inte våga riskera att få tillbaka skabben. Så kul är det inte, särskilt inte om man är gravid kan jag tro..
  • Anonym (M)

Anonym (camilla) skrev 2009-07-13 14:30:09 följande:

man måste inte behandla alla.. jag hade vid den tidpunkten 3 barn som aldrig fick skabb och läkaren sa att vi endast behövde behandling..
    Ja precis, så var det för mig också, läkaren sa att de som var symptomfria inte skulle behandlas.
  • sarafredrik88

hej det låter som du har skabb , du borde gå till doktorn , jag har oxå haft skabb i början av året

Svar på tråden Skabb?!! Och gravid..