• Ingrid

Mozzarella - hur var det nu....?

Hej!

Min gulliga sambo har gjort en god förrätt med bland annat mozzarella. Den har inte varit i ugn.

Jag har inte varit hos barnmorskan än, så jag har inte riktigt lärt mig alla kostråd.

Kan jag äta mozzarellan?

• Svar på tråden Mozzarella - hur var det nu....?
  • Full av förhoppning

Jag vet inte riktigt.... i mitt häfte från barnmorskan så står det att du får äta den om den varit ordentligt upphettad.... mer vet jag inte... det divideras ju hit och dit om pastörisering eller ej.... jag har fått information av min bm att INTE äta någon form av mögel eller kittost och endast mozzarella om den upphettas.... mer kan jag inte hjälpa dig tyvärr....
    //Linda som är så sugen på mozarella och tomatsallad med basilika och olivolja

• kattis81

tror det finns olika mozzarella, har också läst att man inte ska äta det men BM sa att man kunde det.. jag har ätit det, för över en månad sen, å allt är bra med min unge vad man kunnat se på UL och när man lyssnat på den. den mozzarella jag åt var helt "otillagad", bara uppskivad med tomat och nån vinegrett typ.. men vet inte om det finns olika sorter, pastöriserad/opastöriserad.

• Samba

Här kan ni bl.a. läsa om vilka ostar som är okej (se lite längre ner). Jag har tagit med hela artikeln. Från livsmedelsverket www.slv.se.

Skadliga bakterier och parasiter
    Bland de mikroorganismer som normalt förknippas med matförgiftning finns två som den gravida mamman bör vara extra observant på. De är bakterien Listeria monocytogenes och parasiten Toxoplasma gondii. Dessa mikroorganismer kan leda till skador på fostret utan att ge kraftigare symptom hos modern. Exempel på sjukdomstecken hos modern kan vara influensaliknande symptom. I värsta fall kan en infektion leda till spontan abort eller hjärnskador hos barnet.

Listeria monocytogenes tillhör bakteriesläktet Listeria, och kallas ibland bara listeria. Listeria är vitt spridd i naturen och kan därför lätt smitta livsmedelsanläggningar och därmed en rad olika livsmedel. Bakterien tål höga salthalter men dör i sur omgivning, till exempel ättiksinläggning. Listeria växer snabbt vid rumstemperatur men växer också vid kylskåpstemperatur. Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning. Listeria ger inte ifrån sig några varningssignaler som dålig lukt eller smak. Observera att upphettning i mikrovågsugn ofta blir ojämn. Rotera därför fatet eller blanda om maten någon gång under upphettningen. Vanlig ugn är att föredra om större bitar eller satser av mat ska upphettas.

Toxoplasma gondii finns i rått kött, framför allt gris och får. Toxoplasma överlever troligen gravning och kallrökning. Parasiten dör vid upphettning över 65°C (helt genomstekt eller genomkokt kött) och vid frysning (-18°C) i minst tre dygn. Katten (avföringen) är den viktigaste smittkällan i naturen. Förutom att undvika dåligt genomstekt/-kokt kött bör den gravida kvinnan också vara noga med handhygienen efter hantering av kattsand eller jord som kan vara förorenad av kattavföring. Kattlådan bör tömmas dagligen eftersom eventuella parasiter i avföringen inte blir smittfarliga förrän efter 2-3 dagar. I Sverige har ca 15% av den vuxna befolkningen antikroppar mot parasiten. Kostråden angående toxoplasma gäller i första hand gravida kvinnor utan sådana antikroppar.

Ost

Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier. Dessa har då smittat osten vid hanteringen. I praktiken innebär detta att gravida bör avstå från alla vit- och grönmögelostar samt kittostar - säljs oftast över disk, fråga om du är osäker - och kanske speciellt sådana som man har köpt under resor i små butiker, vid torghandel eller direkt av tillverkaren i sydligare länder.

Hårdostar som Herrgårdsost och Grevé har lägre pH (är surare) och har lägre vattenhalt än de mognadslagrade dessertostarna ovan och är därför inte gynnsamma för listeria. De tillhör därför inte risklivsmedlen. Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen. Smältost av alla typer (finns även av grönmögelosttyp) betraktas som riskfria. Dessa säljs vanligen i tub eller plastask och det står "smältost" på förpackningen.

När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.

Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig.

Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.

Fisk och skaldjur

Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk. Om bakterien får tillfälle att föröka sig, som i vakuumförpackad vara med flera veckors hållbarhet, kan halterna med tiden bli avsevärda om förvaringstemperaturen inte hålls vid den rekommenderade max +4°C. Observera att listeria inte störs av atmosfären i vakuumförpackningen. Vakuumförpackning används för att minska växt av "förskämningsbakterier" och därmed förlänga produktens hållbarhet. Nyrökt fisk är en betydligt säkrare produkt.

För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus. Vanlig inlagd sill är riskfri (sur miljö).

Fågel

Rått fågelkött kan innehålla flera olika typer av skadliga bakterier. Upphetta väl. Ät ej gravat fågelkött.

Kött och köttprodukter

I rått kött kan finnas både toxoplasmaparasiter och listeriabakterier. Malet kött utgör större risk än helt kött ur bakteriesynpunkt. Upphetta köttet till genomstekt/genomkokt. Listeria och troligen toxoplasma överlever gravning.

När det gäller rökt kött, kokt kött och korvar är hel produkt eller nyskivad att föredra framför skivad vacuumförpackad, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Motiveringen är samma som för rökt och gravad fisk ovan. Om produkten har blivit smittad av listeria, t.ex. vid skivningen eller senare hantering, har listeribakterierna möjlighet att växa till under förvaringen, och risk finns för skadligt höga halter.

Kallrökt kött, framför allt från gris, får och vilt, kan innehålla toxoplasma. Detta gäller även blandade charkuterier som inte upphettats, till exempel viss korv. För säkerhets skull bör även torkat kött som parmaskinka undvikas, även om risken för toxoplasma är liten.

Var försiktig med charkuterier av okänt ursprung vid utlandsresor - rådet gäller både ur toxoplasma- och listeriasynpunkt.

Blandat

För butiksförpackade (och motsvarande) ätfärdiga rätter, sallader, smörgåsar mm gäller att nyförpackad, nylagad mat är att föredra om den inte ska upphettas innan den äts.

• 79an

Det brukar annars stå på förpackningen om den är pastöriserad el. inte. Jag har ätit mozarella flera gånger sen jag blev gravid fast den har vart tillagad iof. Men jag har läst att den är pastöriserad den jag använt.

Svar på tråden Mozzarella - hur var det nu....?