• Anonym (olivolja?)

Olivolja i underlivet? När, hur och varför?

Jag har hört att man kan använda olivolja i underlivet istället för vanlig intimtvål.. Stämmer det?
    Och hur använder man det i så fall? Smörjer man in sig och sköljer bort det precis som med tvål eller låter man det sitta kvar efter duschen?
    Och VAD är det som är så bra med att använda olivolja i underlivet?

Blir väl idiotförklarad över mina frågor men jag har aldrig hört talas om detta innan så jag är nyfiken. Jag kan inte använda någon tvål alls och får ibland jobbiga svampinfektioner, så jag tänkte att detta kanske kunde vara något för mig.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Olivolja i underlivet? När, hur och varför?
  • Waiai

Inte hört detta tidigare, men olivolja är ju bra till allt känns det som.
    Har hört att grönsåpa ska funka bra med.
    Annars är det väl Lactacyd som gäller annars =)

• Anonym

Har du ingen pågående infektion så använd bara vatten! Oljor (oliv, barn ect) återställer balansen vid svamp. Men långvarigt bruk kan även GE problemen.

Bästa är kort och gott, vatten och en tvättlapp (de gula svamplapparna!)

• Anonym (olivolja?)

Okej, men vid en svaminfektion kan man använda det då?

Lactacyd ska man, enligt min BM, absolut inte använda! Den är inte alls så bra för underlivet som det sägs tydligen..

Tack för era svar!

Nån annan som vet? Nån som kanske använder olivolja själv?

• Fröken Fin

Vid irritation och klåda i underlivet är olivolja suveränt! Jag har provat intimgel etc, men inget slår olivolja. (Jag har aldrig haft svamp så jag vet inte hur det fungerar vid sådana situationer)

• Anonym

Olivolja botar inte svampinfektioner - däremot kan de motverka att man FÅR det, genom att se till att det inte blir små sprickor där svampen kan få fäste.

Själv har jag köpt en liten plastflaska (du vet, det finns såna där små resekit som man själv kan fylla på), och varje morgon tvättar jag mig med lite olja. Sköljer sedan av som vanligt.

• Anonym (olivolja?)
    Anonym skrev 2009-07-13 15:15:05 följande:
    Olivolja botar inte svampinfektioner - däremot kan de motverka att man FÅR det, genom att se till att det inte blir små sprickor där svampen kan få fäste.Själv har jag köpt en liten plastflaska (du vet, det finns såna där små resekit som man själv kan fylla på), och varje morgon tvättar jag mig med lite olja. Sköljer sedan av som vanligt.
    Okej, tusen tack för tipset!
    Läste här innan idag men jag var på jobb och kunde inte svara just då.
    Ha duschat och tvättat med olivolja nu i kväll och det känna helt fantastiskt lent och fräscht!
    Jag trodde att det skulle bli klabbigt och kletigt, men det blev det inte. Det här kommer jag fortsätta med!
  • Anonym (.)

Har haft djävulska problem med svamp och fick rådet av en gynekolog att smörja med barnolja i duschen för att förebygga.
    Så olivolja borde ju funka bra det med =)

Svar på tråden Olivolja i underlivet? När, hur och varför?