Du måste logga in för att svara i en tråd.

• TereseA

Jordsmak i Tilapia/pangasius fisk?

Senaste gångerna jag köpt pangasius fisk smakar den äckligt..typ jordigt och gammalt..

vad ska man göra för att få bort smaken?lägga i kallt vatten el?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Jordsmak i Tilapia/pangasius fisk?
  • Zezana

Bleh ! Jag som varit så sugen på pangasius i flera veckor, nu lät det inget gott alls..

Du kanske kan testa att skölja rikligt i kallt vatten & panera fisken med ngt ?

• TereseA
    Zezana skrev 2009-07-13 15:17:46 följande:
    Bleh ! Jag som varit så sugen på pangasius i flera veckor, nu lät det inget gott alls.. Du kanske kan testa att skölja rikligt i kallt vatten & panera fisken med ngt ?
    ja.får nog göra det..kanske kan lägga i blöt några minuter...
    Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    Zezana skrev 2009-07-13 15:17:46 följande:
    Bleh ! Jag som varit så sugen på pangasius i flera veckor, nu lät det inget gott alls.. Du kanske kan testa att skölja rikligt i kallt vatten & panera fisken med ngt ?
    brukar vara den pangasus från willys och city gross..        
    Akiim är mitt liv 071004
  • lokisse

vad steker du den i?

snorkrakornas barn heter snorungar
  • TereseA
    lokisse skrev 2009-07-13 15:58:00 följande:
    vad steker du den i?
    haft den både i ugn och i panna..har smör..i ugn olja..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Anova

Hajmalen/pangasius lever i dy och är en växtätare, och köttet påverkas av hur fiskar lever och vad de äter.
    Jag tror inte att det hjälper att lägga den i kallt vatten.

Jag skulle krydda den ordentligt om jag skulle äta hajmal.

• lokisse

fisk i gutgjärns pannor kan bli jordig i smaken

• TereseA
    lokisse skrev 2009-07-13 16:00:55 följande:
    fisk i gutgjärns pannor kan bli jordig i smaken
    har bara teflon..alltså vet inte om det är som jord det smakar..men är äckligt i allafall..svårt att beskriva smak..men som kartong,unket,instängd...lite gammalt..
    bra beskrivning va{#lang_emotions_laughing}
    Akiim är mitt liv 071004
  • lokisse
    TereseA skrev 2009-07-13 16:02:59 följande:
    har bara teflon..alltså vet inte om det är som jord det smakar..men är äckligt i allafall..svårt att beskriva smak..men som kartong,unket,instängd...lite gammalt..bra beskrivning va
    da tycker jag att du ska hoppa den i fortsätningen och byta den mot en god fisk som tex rödspetta
  • Zezana

Har du testat hokifilé föresten ? Den är god faktiskt.. (jag gillar inte fisk, men äter pangasius panerad i sesamfrön & stekt hoki..

• TereseA
    Zezana skrev 2009-07-13 16:19:05 följande:
    Har du testat hokifilé föresten ? Den är god faktiskt.. (jag gillar inte fisk, men äter pangasius panerad i sesamfrön & stekt hoki..
    ja..det har jag testat..jag gillar mest rödspätta,kummel och sej är väldigt god..

denna fisk jag köpte är inte av samma märke som den andra jag köpt,få se om den smakar normalt.Jag skölje av dem noga.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Zezana

*Håller tummarna*

TereseA skrev 2009-07-13 17:31:35 följande:
    ja..det har jag testat..jag gillar mest rödspätta,kummel och sej är väldigt god.. denna fisk jag köpte är inte av samma märke som den andra jag köpt,få se om den smakar normalt.Jag skölje av dem noga.
  • Zanna1983

Pangasius är jättegod att äta panerad och stekt...men när jag har kokat den så smakar det dy =/

• Mammassaga

Jag tycker den är jättetråkig att äta på något annat sätt än panerad, då smakar den finfint!

• Toyna

Jag har oxå köp sån fisk en gång och jag håller med den smakade jord. Var vidrig rent ut sagt. Undrar om den ens går att göra god...USCH.

• TereseA

fisken klarade sig..kände bara pyttelite på ett ställe..men hedanefter ska jag hålla mig till fisk som man vet smakar ok...

Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Jordsmak i Tilapia/pangasius fisk?