• Malva05

Ni som har hög elförbruknin, hur mycket /månad?

Ja ni med hög el förbrukning hur mycket kostar det /månad för er?

• Svar på tråden Ni som har hög elförbruknin, hur mycket /månad?
  • Yollis

jag tycker vi LÅG jäkligt högt, nu har vi bytt från vattenfall till ett billigare bolag.
    vi hade månadskostnad på typ minst 1700 förrut! (116 kvm parhus)

♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • Pappa G

Som vanligt är ju det intressanta att jämföra hur många kWh (kilowatt-timmar) man förbrukar, då priset som man betalar ju kan skilja rejält..

Jämför elpriser på www.elpriskollen.se

• Malva05

mm v i bor i bostadsrätt och när vi hadd vattenfall så beräkna dom vår årsförbrukning på ca 54oo kwh , och de roliga är att vi har samma förbrukning som mina föräldrar som har ett hus, sen är detta ju nått dom beräknat men har för mig att de var nå sånt vi faktis förbruka, hur mycke förbrukar ni pär månad /år ?

• Pappa G

Vi förbrukar cirka 6 000 kWh, och bor i villa.

Allt mellan 4 000 - 8 000 kWh brukar räknas som normalt som hushållsel.

Jag tror inte det skiljer specifikt på om man bor i villa eller större lägenhet.

• Malva05

Pappa G skrev 2009-07-13 10:31:50 följande:

Vi förbrukar cirka 6 000 kWh, och bor i villa. Allt mellan 4 000 - 8 000 kWh brukar räknas som normalt som hushållsel. Jag tror inte det skiljer specifikt på om man bor i villa eller större lägenhet.
    vi bor på 79kvadrat

Förresren har ni på mycket grejer då för ja vi är lite teknik tokiga har massor med datorer, alltid nån lampa på (även sommartid ) och så har jag märkt att elförbrukningen steg när vi skaffa platt tv för nått år sen..
    Har ingen direkt koll på hur mycket vi förbrukar /år nu (vi har gemensamhets el i vår bostadsrätt) men skulle vilja få lite koll då vi funderar på hus.
  • HOCHM

Wow vad lite ni förbrukar. Vi ligger på runt 23 000 kw per år. Det gjorde vi i förra huset med.

• Malva05
    HOCHM skrev 2009-07-13 10:38:39 följande:
    Wow vad lite ni förbrukar. Vi ligger på runt 23 000 kw per år. Det gjorde vi i förra huset med.
    Har ni el uppvärmt hus då??? antar de med den förbrukningen ..
    Var bor ni, håller ni hög värme?? vi bor långt upp och har rätt kalla vintrar så skulle vi ha eluppvärmt så skulle nog elkostnaden dra iväg rätt bra dom månaderna??
  • Pappa G
    Malva05 skrev 2009-07-13 10:36:30 följande:
    vi bor på 79kvadrat Förresren har ni på mycket grejer då för ja vi är lite teknik tokiga har massor med datorer, alltid nån lampa på (även sommartid ) och så har jag märkt att elförbrukningen steg när vi skaffa platt tv för nått år sen.. Har ingen direkt koll på hur mycket vi förbrukar /år nu (vi har gemensamhets el i vår bostadsrätt) men skulle vilja få lite koll då vi funderar på hus.
    Här finns en hel del datorer och annan elektronik igång också.
    Vi har även lite elektrisk golvvärme i badrum etc.
    Samtidigt så är så gott som alla lampor bytta till lågenergityp.
  • HOCHM
    Malva05 skrev 2009-07-13 10:42:07 följande:
    Har ni el uppvärmt hus då??? antar de med den förbrukningen ..Var bor ni, håller ni hög värme?? vi bor långt upp och har rätt kalla vintrar så skulle vi ha eluppvärmt så skulle nog elkostnaden dra iväg rätt bra dom månaderna??
    Vi bor i Uppland. Vårat förra hus var 60 kvm mindre med vattenburen värme, nu har vi direktverkande el och större hus men samma elförbrukan så nu är det "billigare" för oss. Jo vi har ganska hög värme hemma hos oss för våran äldsta dotter har jättedålig blodcirkulation så hon får lila fötter och händer om vi har under 25 grader hemma. Hon är så frusen på vintrarna att hon har värmeslingor i sina skor och vantar.
  • Malva05
    HOCHM skrev 2009-07-13 11:29:41 följande:
    Malva05 skrev 2009-07-13 10:42:07 följande: Vi bor i Uppland. Vårat förra hus var 60 kvm mindre med vattenburen värme, nu har vi direktverkande el och större hus men samma elförbrukan så nu är det "billigare" för oss. Jo vi har ganska hög värme hemma hos oss för våran äldsta dotter har jättedålig blodcirkulation så hon får lila fötter och händer om vi har under 25 grader hemma. Hon är så frusen på vintrarna att hon har värmeslingor i sina skor och vantar.
    oj stackars er lilla dotter, här är en till frusen (vill oxå ha 25 grader eller mer ) och det har vi (ca 25-26grader) blir det under 23 grader tycker jag det är kalt och fryser, även fast vi har varmt sitter jag oftast me en filt, fast ja jag blir ju inte lila om fötterna eller har andra problem än att jag tycker det är kalt..
    hur många kvadrat har ni???
Svar på tråden Ni som har hög elförbruknin, hur mycket /månad?