• Anonym

Hur gör man med en pappa som inte vill ta ansvar?

Jag och pappan ska inom kort separera då jag flyttar in i en ny lägenhet med mitt barn, och det andra påväg.
    Pappan har aldrig visat något engagemang eller tagit något ansvar för sitt barn och jag vet att när jag nu flyttar så kommer han låta barnen vara hos farmor istället för hos honom eftersom han "inte reder ut att ta hand om barn". Jag är bara så besviken på hans omogenhet och ansvarslöshet och det hjälper inte att prata med honom då han vägrar att lyssna. Han beter sig fortfarande som en 18-åring (han är 24) och ber jag om hjälp får jag ingen, inte heller erbjuder han att hjälpa till någonsin.
    Jag vill självklart inte ha något med honom att göra men det blir ju automatiskt svårt eftersom han är pappa till barnen, även om han inte bryr sig märkbart mycket.
    Hur gör man i en sådan situation? Är det att aldrig gå med på delad vårdnad OM han inte kan bevisa att han ändrats? Jag kan ju inte lita på honom som pappa eftersom han aldrig vill ta hand om sitt barn eller hjälpa till på något sätt.
    Sedan vill jag självklart inte att han ska ljuga och svika mina barn som han har svikit mig. Vad tycker ni att man borde göra i en sådan här situation?
    Måste jag gå med på att ha delad vårdnad?

• Svar på tråden Hur gör man med en pappa som inte vill ta ansvar?
  • Anonym (I samma sits)

Vet exakt hur du känner. Min sons pappa slutade bry sig i samma sekund som vi separerade. Idag är min son 3 år, och jag kan nog räkna på händerna hur många gånger hans pappa har visat sig.. Jag har honom 100 procent, och för ett litet tag sedan tog jag hjälp av advokat för att få ensam vårdnad. Det hela flöt på "smärtfritt" och han skrev, till min stora förvåning, på papprena.
    Nu har ett år snart gått, och i veckan fick jag veta att jag inte alls har ensam vårdnad, för familjerätten har aldrig skrivit på papprena. Tydligen skickades dom felaktigt till grannkommunen, och där slängde dom det, eller något, eftersom det inte berörde dom. Så nu måste jag, enligt familjerätten i vår kommun, göra om allt från början. Pappret han har skrivit under är värt noll, och jag är kallad till möte, där vi ska diskutera läget.

Tyvärr finns det nästan inget att göra, har du ensam vårdnad, lev ditt liv och koncentrera dig på ditt barn. Tyvärr daddar vi fortfarande för mycket med pappor, även om dom svär sig fria och sviker sina barn. Försök ta hjälp av advokat och se till vad du skall göra utifall något händer dig. Det är nämligen min fasa, om jag dör, kommer dom se till att MIN son hamnar hos sin "pappa", en total främling. Min sambo däremot, den man som tar hand om min son, som nu har blivit hans pappa, han står helt utan rättigheter, och kommer förlora honom, om vi inte har fler barn, eller om han inte adopterar min son...

Just nu är jag i ett mörkt hål, men det är bara fortsätta kämpa. Det många inte förstår är, att när ens barn har en dålig pappa, måste man själv vara en dubbelt så bra mamma, för helt plötsligt är du både mamma ochpappa.

Skickar en cyberkram till dig, för jag vet hur jävla ont det gör att någon sårar ens barn, och du kan inte göra någonting. Men jag kan lova dig det, all den smärta, kommer tillbaka tusenfalt i glädje när ditt barn kramar om dig och säger: Mamma, jag älskar dig!

• Anonym

Nej det har vi inte men han vill ha from barnen fyllt 3. Kan man på något sätt, när det är dags, begära någon form av bevis på att han kan ta ansvar för och kan ta hand om barnen?
    Kanske är det jag som är löjlig? Men jag känner sån avsky för honom och han har redan svikit sitt barn, även det andra som är påväg, också tror han på allvar att när barnen fyllt 3 så kommer de vilja vara med pappa självmant...

• Anonym (I samma sits)

Jag fick tipset av min pappa, så fort vi separerade, att köpa en almenacka, och skriva i ALLT han gör, och inte gör. Om inte annat är det väldigt bra att ha om det kommer till en vårdnadstvist! Så det är mitt allra bästa råd jag kan ge dig!

Jag har nu tre stycken hemma, sönderklottrade vissa perioder, och helt tomma andra perioder, då han inte ens har brytt sig om att höra av sig.

Sen måste du komma ihåg, tappa aldrig ansiktet. Det är skitjobbigt, men tänk på att det alltid är dig dom kommer att granska!

• trollkarl

det är ingen ide, lägg energin på annat...

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2009-07-13 10:59:55 följande:
    Jag och pappan ska inom kort separera då jag flyttar in i en ny lägenhet med mitt barn, och det andra påväg.Pappan har aldrig visat något engagemang eller tagit något ansvar för sitt barn och jag vet att när jag nu flyttar så kommer han låta barnen vara hos farmor istället för hos honom eftersom han "inte reder ut att ta hand om barn". Jag är bara så besviken på hans omogenhet och ansvarslöshet och det hjälper inte att prata med honom då han vägrar att lyssna. Han beter sig fortfarande som en 18-åring (han är 24) och ber jag om hjälp får jag ingen, inte heller erbjuder han att hjälpa till någonsin. Jag vill självklart inte ha något med honom att göra men det blir ju automatiskt svårt eftersom han är pappa till barnen, även om han inte bryr sig märkbart mycket.Hur gör man i en sådan situation? Är det att aldrig gå med på delad vårdnad OM han inte kan bevisa att han ändrats? Jag kan ju inte lita på honom som pappa eftersom han aldrig vill ta hand om sitt barn eller hjälpa till på något sätt. Sedan vill jag självklart inte att han ska ljuga och svika mina barn som han har svikit mig. Vad tycker ni att man borde göra i en sådan här situation? Måste jag gå med på att ha delad vårdnad?
    - nej, du måste inte gå med på gemensam vårdnad även om det i normalfallet är bäst för barn att ha den anknytningen till båda sina föräldrar.... däremot låter det som att ni behöver prata om hur ni skall fortsätta vara goda (bättre?) föräldrar tillsammans efter separationen. För den saken finns familjerätten som är skyldiga att erbjuda er gratis samarbetssamtal ... prata med pappan om att ni behöver den hjälpen och ring sedan och boka sedan tid...
  • iakttagare
    pegga skrev 2009-07-13 12:42:10 följande:
    Har ni gemensam vårdnad idag?
    Vad är det för en pappa, som inte tar sitt ansvar?! sparka ut honom, om Du inte redan har gjort det
  • iakttagare

Tummen ner, för pappor som är riktiga skitstövlar

• FamBroberg
    trollkarl skrev 2009-07-13 13:49:19 följande:
    det är ingen ide, lägg energin på annat...
    Jag förstår vad du menar, oftast är allt bara hopplöst, men om man inte lägger energin på att göra det bästa för sitt barn, vad ska man då lägga energin på?
  • trollkarl

det blir generellt bara sämre för det barnet, då din energi går till annat samt till att vara arg, besviken ledsen som dom får ta del av. skit i det. gå vidare utan pappa.

Svar på tråden Hur gör man med en pappa som inte vill ta ansvar?