Hur gör man med en pappa som inte vill ta ansvar?
Jag och pappan ska inom kort separera då jag flyttar in i en ny lägenhet med mitt barn, och det andra påväg.
Pappan har aldrig visat något engagemang eller tagit något ansvar för sitt barn och jag vet att när jag nu flyttar så kommer han låta barnen vara hos farmor istället för hos honom eftersom han "inte reder ut att ta hand om barn". Jag är bara så besviken på hans omogenhet och ansvarslöshet och det hjälper inte att prata med honom då han vägrar att lyssna. Han beter sig fortfarande som en 18-åring (han är 24) och ber jag om hjälp får jag ingen, inte heller erbjuder han att hjälpa till någonsin.
Jag vill självklart inte ha något med honom att göra men det blir ju automatiskt svårt eftersom han är pappa till barnen, även om han inte bryr sig märkbart mycket.
Hur gör man i en sådan situation? Är det att aldrig gå med på delad vårdnad OM han inte kan bevisa att han ändrats? Jag kan ju inte lita på honom som pappa eftersom han aldrig vill ta hand om sitt barn eller hjälpa till på något sätt.
Sedan vill jag självklart inte att han ska ljuga och svika mina barn som han har svikit mig. Vad tycker ni att man borde göra i en sådan här situation?
Måste jag gå med på att ha delad vårdnad?