Recept för GI fas 1
Jag har tänkt börja med GI för att förbättra mina matvanor. Jag tänkte börja med fas 1 nästa vecka men tycker det verkar lite svårt och skulle vilja ha massor av recept som passar just fas 1
Jag har tänkt börja med GI för att förbättra mina matvanor. Jag tänkte börja med fas 1 nästa vecka men tycker det verkar lite svårt och skulle vilja ha massor av recept som passar just fas 1
Grillad kyckling med blomkålspuré?
Låter gott, fler tips mottages gärna:) både frukost, lunch, middag å mellanmål
Ingen mer som kan såånt här?
Frukost: Jag äter alltid 1 dl keso (naturell) med 2 skivor rökt kalkonkött (påläggskött) och en halv röd paprika, eller två stekta ägg med lite körsbärstomater i en röra!
Lunch: tex ägg och bacon + frukt/grönsak
Middag: Det som resten av familjen äter fast väljer alltid bort kolhydraterna (ris/pasta/potatis/bröd) lägger till en sallad.
Kvällsmat eller mellis: Lite nötter, frukt eller en kopp te.
Omeletter med olika innehåll, jag har gjort med makrill & paprika, jättegott, snabbt & enkelt.
Naturell youghurt med olika bär/frukt i.
Hemmagjorda hamburgare med egengjord dressing + massa grönsaker
Renskavspanna
Skinkpytt
Kyckling i olika former
Hemma gjorda köttbullar med grädde i
Fisk & räk sufflé
Vi har en massa olika recept, har inte provat alla än
Ett tips för att få sallader (ex kycklingsallad eller ost/skinksallad) lite mer matiga (ist för pasta) är att "klippa" ner en kall omelett...mättar mer men är ändå helt GI vänligt
Men åhh vilka bra recept! Tack så mycket för hjälpen.
Hur är det med, fetaost å sånt? får man äta det?
Frollan - jag följ gärna åt:)
Fetaost, parmesanost, mozzarella är helt ok ...även dessert ostar som typ camembert o grönmögelost
Oh, dåså:) Grekisk sallad funkar fint då?:)
anna li skrev 2009-07-13 20:57:01 följande:
(Jajjamen, grekisksallad äts ofta här iaf nu på sommaren =)
Nu tänkte jag ta en powerwalk på ca 30min om min gubbe kan vakna och ta lillen som e vaken, hmmm. Sen blir det äggröra med tomater =) Mumms!
Jag var ute 2 rundor igår, men gick i helt fel skor så jag fick en blåsa UNDER foten:( Blir låta bli att gå idag.
Men jag ska göra lite äggröra!:)
Boktips: "Våra bästa GI-recept" av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson.
Många bra tips och många bra/goda/enkla recept.
Recept på GI vänlig colslaw:
4 port.
7 dl finstrimlad vitkål
1 röd lök
½ dl majonnäs
2-3 tsk fransk senap
1 dl creme fraiche
salt och grovmalen svartpeppar
Strimla vitkålen fint, skär löken i strimlor. Lägg vitkål och lök i en stor skål. Tillsätt majonnäs, senap, creme fraiche, salt och peppar. Rör samman så vitkålen blir krämig. Låt stå några timmar i kylen.
Har faktiskt precis köpt den boken, tänkte sätta mig å läsa i kväll när barnen går å lägger sig:)
anna li skrev 2009-07-14 09:24:34 följande: