• Mammassaga

Recept för GI fas 1

Jag har tänkt börja med GI för att förbättra mina matvanor. Jag tänkte börja med fas 1 nästa vecka men tycker det verkar lite svårt och skulle vilja ha massor av recept som passar just fas 1

• Svar på tråden Recept för GI fas 1
  • Mammassaga

Låter gott, fler tips mottages gärna:) både frukost, lunch, middag å mellanmål

• frollan

Frukost: Jag äter alltid 1 dl keso (naturell) med 2 skivor rökt kalkonkött (påläggskött) och en halv röd paprika, eller två stekta ägg med lite körsbärstomater i en röra!

Lunch: tex ägg och bacon + frukt/grönsak

Middag: Det som resten av familjen äter fast väljer alltid bort kolhydraterna (ris/pasta/potatis/bröd) lägger till en sallad.

Kvällsmat eller mellis: Lite nötter, frukt eller en kopp te.

• NathalieMio

Omeletter med olika innehåll, jag har gjort med makrill & paprika, jättegott, snabbt & enkelt.
    Naturell youghurt med olika bär/frukt i.

*OHANA*
  • frollan
    ThereseF skrev 2009-07-13 17:55:28 följande:
    Omeletter med olika innehåll, jag har gjort med makrill & paprika, jättegott, snabbt & enkelt.Naturell youghurt med olika bär/frukt i.
    Ååå, det har jag missat, ska jag testa!

Har haft en svacka nu i helgen men ska komma igång igen, man känner sig ganska uppsvälld efter att ätit bröd (som varit mitt beroende) nu i helgen, någon som vill följas åt och tipsa om resept och motionen osv?
  • NathalieMio

Hemmagjorda hamburgare med egengjord dressing + massa grönsaker
    Renskavspanna
    Skinkpytt
    Kyckling i olika former
    Hemma gjorda köttbullar med grädde i
    Fisk & räk sufflé

Vi har en massa olika recept, har inte provat alla än

*OHANA*
  • anna li

Ett tips för att få sallader (ex kycklingsallad eller ost/skinksallad) lite mer matiga (ist för pasta) är att "klippa" ner en kall omelett...mättar mer men är ändå helt GI vänligt

• Mammassaga

Men åhh vilka bra recept! Tack så mycket för hjälpen.
    Hur är det med, fetaost å sånt? får man äta det?

Frollan - jag följ gärna åt:)

• anna li

Fetaost, parmesanost, mozzarella är helt ok ...även dessert ostar som typ camembert o grönmögelost

• Mammassaga

Oh, dåså:) Grekisk sallad funkar fint då?:)

anna li skrev 2009-07-13 20:57:01 följande:

Fetaost, parmesanost, mozzarella är helt ok ...även dessert ostar som typ camembert o grönmögelost
  • frollan

(Jajjamen, grekisksallad äts ofta här iaf nu på sommaren =)

Nu tänkte jag ta en powerwalk på ca 30min om min gubbe kan vakna och ta lillen som e vaken, hmmm. Sen blir det äggröra med tomater =) Mumms!

• Mammassaga

Jag var ute 2 rundor igår, men gick i helt fel skor så jag fick en blåsa UNDER foten:( Blir låta bli att gå idag.

Men jag ska göra lite äggröra!:)

frollan skrev 2009-07-14 06:12:57 följande:
    (Jajjamen, grekisksallad äts ofta här iaf nu på sommaren =) Nu tänkte jag ta en powerwalk på ca 30min om min gubbe kan vakna och ta lillen som e vaken, hmmm. Sen blir det äggröra med tomater =) Mumms!
  • anna li

Boktips: "Våra bästa GI-recept" av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson.
    Många bra tips och många bra/goda/enkla recept.

Recept på GI vänlig colslaw:
    4 port.

7 dl finstrimlad vitkål
    1 röd lök
    ½ dl majonnäs
    2-3 tsk fransk senap
    1 dl creme fraiche
    salt och grovmalen svartpeppar

Strimla vitkålen fint, skär löken i strimlor. Lägg vitkål och lök i en stor skål. Tillsätt majonnäs, senap, creme fraiche, salt och peppar. Rör samman så vitkålen blir krämig. Låt stå några timmar i kylen.

• Mammassaga

Har faktiskt precis köpt den boken, tänkte sätta mig å läsa i kväll när barnen går å lägger sig:)

anna li skrev 2009-07-14 09:24:34 följande:

Boktips: "Våra bästa GI-recept" av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Många bra tips och många bra/goda/enkla recept. Recept på GI vänlig colslaw: 4 port. 7 dl finstrimlad vitkål 1 röd lök ½ dl majonnäs 2-3 tsk fransk senap 1 dl creme fraiche salt och grovmalen svartpeppar Strimla vitkålen fint, skär löken i strimlor. Lägg vitkål och lök i en stor skål. Tillsätt majonnäs, senap, creme fraiche, salt och peppar. Rör samman så vitkålen blir krämig. Låt stå några timmar i kylen.
Svar på tråden Recept för GI fas 1