• Solrosskogen

Katt i en 1a?

Jag och sambon är så otroligt sugna på att skaffa en katt. Eller jag är väl mer sugen än honom då jag är uppväxt med katter under min barndom. Men det finns ett problem.. vi bor i en 1:a i stockholm. Han, min sambo tycker att det är okej att skaffa en trots att vi bor på sån liten yta. Men jag känner mig tveksam..

Vad tycker ni? Är det för litet och taskigt mot katten, eller kan den klara sig på en liten yta och vara innekatt ( och/eller att man kanske går ut med den så att den får frisk luft..)

Jag är så otroligt sugen på att skaffa en liten katt . .. snälla ge mig råd och tips!

• Svar på tråden Katt i en 1a?
  • C060908

vi bor i en etta och har två katter Funkar utmärkt vi har världens underbaraste katt..

• Maiko

Vi hade en katt i en 1:a och det gick inte särskilt bra. Beror iofs på hur stor 1:an är. Men ska det bara vara en innekatt så bör det finnas en större yta eller tillgång till balkong eller ngt.

• Anova

Beror lite på hur stor ettan är.. Min syster hade sin katt i en etta på över 40 kvm + balkong. Det tyckte jag var okej.
    Nu bor hon och hennes sambo i en mindre etta (25 kvm utan balkong) och då får katten bo hemma hos våra föräldrar tills de hittar något större.

• Solrosskogen

Vår lägenhet är endast på 30kvm.. så den är ganska liten..
    Jag hade en kompis en gång som hade katt i en 1a och det funkade, men hon var ju ensam också och utan sambo..

• C060908
    C060908 skrev 2009-07-13 12:14:52 följande:
    vi bor i en etta och har två katter Funkar utmärkt vi har världens underbaraste katt..
    tilläga att vi bor i en ett apå 46 kvm
  • micki

jag bor i en 3a på 83 kvm och har 2 katter, Skulle aldrig flytta till ett mindre och ha katt. Möjligtvis en stor 2a.

En vanlig etta och katt - Stort nej.

• Solrosskogen

Det verkar vara så att alla här inte tycker att det är värt att skaffa en katt när vi bor så litet! och det är ju förstårligt också..

• Maiko
    Solrosskogen skrev 2009-07-13 12:23:53 följande:
    Det verkar vara så att alla här inte tycker att det är värt att skaffa en katt när vi bor så litet! och det är ju förstårligt också..
    Eventuellt om ni skaffar en äldre "slöare" katt, yngre katter vill ju ha mer utrymme.
    Annars om ni har en innergård där katten kan få vara ibland.

Förstår er längtan.
  • LJ87

ja bodde i en etta på 29kvm med min katt o de va inga problem!!!! en kattunge vänjer man ju vid ytan... skillnad på en vuxen katt som kanske är van vid stor yta då är de inte snällt o flytta den till mindre.. men en liten kattunge vänjer sig vid ytan... va inga problem för mig!!!! min katt mådde hur bra som helst!!

• micki

Ett förslag. Om katten får gå ut (rekommenderar sele) så kanske det inte blir lika jobbigt för katten. Sen ha en stor klätterställning så hon/han kan klösa och klättra som en vilde.

Svar på tråden Katt i en 1a?