När kan man ge barnet havremjölk som innehåller lite salt?
Hej!
Min dotter är nu 1 år och en halv månad gammal och är känslig mot produkter med mjölk i med följden att hon bara fått mjölkfri gröt och välling sedan jag slutade amma vid 9 månaders ålder.
Nu är hennes favoritgröt och välling från Enago restad sedan ett tag och det ställer ju till stora besvär då hon vägrar äta Sinlacs gröt och den gillar jag inte heller då den innehåller relativt mkt socker. Helt onödigt för en ettåring i mina ögon.
Jag kikade runt lite i affären och såg havremjölk och tänkte Men det kanske kan ges till henne? Dock kollade jag innehållsförteckningen och den innehåller visst lite salt. Vet någon vid vilken ålder det kan vara säkert att ge barnet lite havremjölk?
Finns det några rekommendationer? Eller vet någon kanske om det finns någon annan bra produkt med tillsatt kalcium som inte innehåller salt?
Tacksam för råd och hjälp! Har frågat lite på bvc men hon menar på att kalciumbehovet inte är stort i den här åldern och att jag inte behöver oroa mig det minsta för kalciumbrist. Jag tror inte riktigt på det för varför skulle annars Enago mfl barnmatstillverkare tillsätta kalcium i gröten för barn.