• EvaTora

Vilket TV-spel ska vi köpa?

Min familj äger än så länge inget TV-spel, men till vintern blir det nog dags att inhandla ett. Vår 6½-åring längtar och trängtar efter ett Nintendo DS, som ju isåfall blir bara hans. Hans erfarenheter av TV-spel och liknande är mycket begränsade men just NDS vet han vad det är och därför önskar han sig ett. Jag känner istället att ett TV-spel borde väl vara lite roligare eftersom hela familjen kan nyttja det. Men det verkar finnas en massa olika TV-spelskonsoller (eller vad det heter) att välja på.

Vilket slags TV-spel ska vi köpa? Playstation? Annat? Vad har ni och vad tycker ni är bäst?

• Svar på tråden Vilket TV-spel ska vi köpa?
  • älskarlivet81

Vi har både wii och playstation 3. De är helt olika så det beror ju på vad man vill ha.
    Playstation har snygg grafik och häftiga spel, wii har inte lika bra grafik men är en annorlunda spelupplevelse då man använder hela kroppen när man spelar..

• ukochana

Vi har Wii, och det är den bästa konsollen jag haft!

Perfekt på festen också.

Man kan även spela "gamla hederliga" spel som Super Mario 1 på Wii, så alla i familjen kan hitta sin favorit!

• HannaS86

Jag håller med ovanstående talare. Till yngre barn (säg 12 år och mindre) rekommenderar jag Wii. Jag har en själv och tycker den är jättebra men "tyvärr" för mig finns det mest barnspel till den konsollen. Det som är positivt är kontrollen och alla mario-spel som finns. Super Mario Galaxy är det absolut bästa spelet till Wii :D Och sen är inte konsolen så dyr heller så den tycker jag du ska köpa. Iofs har de mage att ta ut bra betalt för en handkontroll: 500 för en remote och 300 för en nunchuck som man har till = 800:- för en kontroll men det är det värt.

För lite äldre barn/ungdomar tycker jag PS3 eller Xbox 360. PS3 är väldigt kraftig och klarar de flesta spel och i stort sett alla "skjuta"spel vilket brukar vara populärt bland tonåringar görs till den. Sen är den rätt smidig att se på DVD/Bluray med. Jag tycker om den konsolen men den är rätt tung och inte särskilt mobil om man vill ta med sig den någonstans. Xboxen är bättre på onlineläget. Xbox live gör att man lätt kan prata med kompisar, se vad de spelar för spel, hoppa in i samma onlinespel som dem osv så det är fördelen med den. Men som sagt jag tror Wii:n skulle passa er bra. En Nintendo DS tror jag är lite för "skör" för ett barn, det finns ju risk för vattenskador om den t.ex. ligger i en blöt ryggsäck, den är liten och lätt att tappa bort osv.

• Victoris

Rekommenderar Wii, det finns alla möjliga spel till det. Träningsspel, skjutspel, alla möjliga mariospel (som jag är en sucker för ), mario kart är också jättekul. Man kan spela gamecube-spel på wii samt ladda ner från nätet till wii om man har internetuppkoppling

Oscar 080709 + Matilda, BF 091010
  • Takex

Vet inte hur gamla ni i familjen ar men DS ar bast om det bara ar ett spel till pojken, om hans syskon ar yngre an vad han ar.

Visst ar Wii ett riktigt familjespel men kolla da igenom spelen forst och se om det finns nagot som intresserar er. Jag t ex tycker personligen att Wii inte ar mycket att hanga i julgranen, inte sa mycket for de som ar riktigt spelintresserade utan mest plojj spel som man kan springa och vifta runt med (nu betyder det inte att dom spelen inte ar spel men tror du fortstar min poang). Det beror pa vad ni vill ha ut av konsollen.

Jag kommer kopa ett Wii i framtiden men maste ha en ordentlig konsoll ocksa, sa det blir en xbox eller Ps ocksa.

• Lotlas

Jag funderar på samma sak! Har provat Wii Fit och tyckte det var superkul! Men sedan har vi kompisar som har Playstation2 och Singstar... Singstar är ju asroligt, och jag fattar inte om det finns till Wii..? Gör det det? (Förlåt TS att jag lånar tråden lite...)

• Victoris
    Lotlas skrev 2009-07-14 22:51:43 följande:
    Jag funderar på samma sak! Har provat Wii Fit och tyckte det var superkul! Men sedan har vi kompisar som har Playstation2 och Singstar... Singstar är ju asroligt, och jag fattar inte om det finns till Wii..? Gör det det? (Förlåt TS att jag lånar tråden lite...)
    Det finns nåt liknande som heter Sing it, men det verkar mest vara låtar från Disneys olika filmer, t ex High school musical.
    Oscar 080709 + Matilda, BF 091010
  • EvaTora

Hjälp, det här blir inte lätt! Undrar om man får provspela i butiken...? :) Tack för alla svar. Det verkar som om att alla konsoler är jättebra, men på olika sätt och beroende på vem som ska spela.

• Lotlas
    Vicki78 skrev 2009-07-15 12:53:41 följande:
    Det finns nåt liknande som heter Sing it, men det verkar mest vara låtar från Disneys olika filmer, t ex High school musical.
    Ja, det har jag sett, men det verkar inte lika kul som Singstar...
  • mammaNena

Inte så mycket för dom som är riktigt spel intresserade?? det va det största skitsnack jag har läst om idag! Vi har alla spelkonsoller man kan tänka sig, från amiga och comandore 64 och framåt och ALLA "konsoller" har sin charm.
    Men för barn som inte bara ska skjuta och döda, då är nintendo det bästa! Även familjespel. Finns väldigt många spel där du kan spela två eller fler, det finns det inte till ps eller xbox.

Takex skrev 2009-07-14 08:38:21 följande:
    Vet inte hur gamla ni i familjen ar men DS ar bast om det bara ar ett spel till pojken, om hans syskon ar yngre an vad han ar. Visst ar Wii ett riktigt familjespel men kolla da igenom spelen forst och se om det finns nagot som intresserar er. Jag t ex tycker personligen att Wii inte ar mycket att hanga i julgranen, inte sa mycket for de som ar riktigt spelintresserade utan mest plojj spel som man kan springa och vifta runt med (nu betyder det inte att dom spelen inte ar spel men tror du fortstar min poang). Det beror pa vad ni vill ha ut av konsollen. Jag kommer kopa ett Wii i framtiden men maste ha en ordentlig konsoll ocksa, sa det blir en xbox eller Ps ocksa.
  • Garderobshylla

Vi har wii och det passar hela familjen, jag själv har wii fit och personal trainer. Sambon har super mario galaxy och mario kart, vilket till och med sonen(tre år) kan spela.

Det end ajg tycker är synd är att det inte (ännu) finns något liknande singstar till wii

Svar på tråden Vilket TV-spel ska vi köpa?