• Anonym (galen)

Slutat med Sertralin - HELT galen!!

Jag har ätit Sertralin i 2 år och trappade ned till en fjärdedels tabl och har nu slutat helt och jag mår så fruktansvärt dåligt.

Jag är exakt likadan som innan jag började med Sertralin.
    Jag är deppig, fruktansvärda humörsvängningar, kraftig ångest, svettningar M.M.

Anledningen till att jag slutade va pga min munntorrhet som resulterade i mkt dåligt tänder, karies!

Hur länge håller biverkningar i sig efter att man slutat med Sertralin?

Husläkaren har stängt för dagen så jag får återkomma imorrn.

Detta går ut över min älskade familj och det gör det hela ännu värre.

Vill inte va såhär men kommer inte ur det =/

HJÄLP!!!!

• Svar på tråden Slutat med Sertralin - HELT galen!!
  • Anonym (galen)
    Oon skrev 2009-07-13 15:09:51 följande:
    det avtar efter nån vecka..du klarar det!!
    Andra veckan nu men det blir ju bara värre :(
  • Oon

Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:11:03 följande:

Andra veckan nu men det blir ju bara värre :(
    ajfan.. prata med läkaren i morrn och hör om du måste fortsätta med pillrena :(
  • Anonym (galen)
    Oon skrev 2009-07-13 15:12:27 följande:
    Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:11:03 följande:
    ajfan.. prata med läkaren i morrn och hör om du måste fortsätta med pillrena :(
    Ja, jag får nog lov att göra det, man får väl välja mellan tänderna eller familjen. Valet känns rätt självklart!

Hade bara önskat att jag slapp äta medicin nåt mer.
  • Oon

Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:14:03 följande:

Ja, jag får nog lov att göra det, man får väl välja mellan tänderna eller familjen. Valet känns rätt självklart!Hade bara önskat att jag slapp äta medicin nåt mer.
    jag slutade med dom i början av sommaren, tyckte att det va nog nu bara, inga biverkningar av dom.. nu mår jag hur bra som helt.
    synd att det inte blev så för dig :/
  • Sweetheart86

Jag äter oxå sertralin 100 mg (har ätit i 5 år).. när jag blev gravid slutade jag, men började igen efter att läkaren sa att det gick bra att äta den medans man var gravid.. jag mådde iaf dåligt i ca 1,5 vecka. Orkade inte göra något, låg bara, mådde illa & kändes som man skulle spy. Det kändes ju som värsta baksmällan
    Sen mådde ja bra när mitt beroende försvunnit.. men ja blev osocial som bara den.. så jag började ju då igen

Lycka till. Är man stark så går det bra.

• Anonym (galen)
    Sweetheart86 skrev 2009-07-13 15:17:24 följande:
    Jag äter oxå sertralin 100 mg (har ätit i 5 år).. när jag blev gravid slutade jag, men började igen efter att läkaren sa att det gick bra att äta den medans man var gravid.. jag mådde iaf dåligt i ca 1,5 vecka. Orkade inte göra något, låg bara, mådde illa & kändes som man skulle spy. Det kändes ju som värsta baksmällan Sen mådde ja bra när mitt beroende försvunnit.. men ja blev osocial som bara den.. så jag började ju då igen Lycka till. Är man stark så går det bra.
    Har du inga problem med muntorrhet?

Tror du man törs börja igen utan doktorns ordination för jag har tabl kvar ?
  • Sweetheart86

Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:20:13 följande:

Har du inga problem med muntorrhet?Tror du man törs börja igen utan doktorns ordination för jag har tabl kvar ?
    Klart du kan börja igen utan läkarens ordination.. själv så trappade jag upp från 25 mg utan läkarens ordination. Som sagt så äter jag 100 mg nu.
    Jag lider inte av muntorrhet. Det finns ju tabletter på apoteket som tablettask mot muntorrhet. Testa med det.
  • Anonym (galen)
    Sweetheart86 skrev 2009-07-13 15:26:04 följande:
    Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:20:13 följande:
    Klart du kan börja igen utan läkarens ordination.. själv så trappade jag upp från 25 mg utan läkarens ordination. Som sagt så äter jag 100 mg nu. Jag lider inte av muntorrhet. Det finns ju tabletter på apoteket som tablettask mot muntorrhet. Testa med det.
    Jag åt 50 mg, inte så hög dos direkt men kör man med 1 hel tablett igen?
    Detta känns ju helt sjukt, tänk om kroppen blir alldeles galen av detta upp & ned gångar.

Först sluta o sen börja igen.

Tror du man får dubbelt upp med biverkningar?
  • Sweetheart86

Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:27:41 följande:

Jag åt 50 mg, inte så hög dos direkt men kör man med 1 hel tablett igen? Detta känns ju helt sjukt, tänk om kroppen blir alldeles galen av detta upp & ned gångar.Först sluta o sen börja igen. Tror du man får dubbelt upp med biverkningar?
    Nej, börja med 25 mg. Ät 25 mg i ca en vecka innan du trappar upp.
    Du kan känna dig väääääldigt avslappnad efter första halva tabletten.. eftersom kroppen "saknat" detta. Men det kommer inte bli något dåligt om ja säger så
    Sen är det ju bara att höra av dig till din läkare o berätta att du börjat igen, så han/hon vet att du kanske behöver recept någon gång igen
  • Anonym (galen)
    Sweetheart86 skrev 2009-07-13 15:34:20 följande:
    Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:27:41 följande:
    Nej, börja med 25 mg. Ät 25 mg i ca en vecka innan du trappar upp. Du kan känna dig väääääldigt avslappnad efter första halva tabletten.. eftersom kroppen "saknat" detta. Men det kommer inte bli något dåligt om ja säger så Sen är det ju bara att höra av dig till din läkare o berätta att du börjat igen, så han/hon vet att du kanske behöver recept någon gång igen
    Tack för att du tog dig tid att svara, när man mår såhär så behöver iaf jag någon utomstående som lyssnar och ger råd!
  • Sweetheart86

Anonym (galen) skrev 2009-07-13 15:35:38 följande:

Tack för att du tog dig tid att svara, när man mår såhär så behöver iaf jag någon utomstående som lyssnar och ger råd!
    Hehe, det är luuugnt Maila gärna om du vill ha mer råd & kanske stöd
    Du kommer ju dock inte kunna vara anonym då.. men jag är inte den som leker CIA.. haha

Kram på dej
  • Grönögat

TS dte finns också en sorts gelé på Apoteket som man blandar runt i munnen och då framkallas saliv i flera timmar, det tog jag när jag var muntorr (äter oxo Sertralin). Trappa upp en vecka i taget som sagt, själv ligger jag på 125 mg.

• Sweetheart86
    Grönögat skrev 2009-07-13 18:27:51 följande:
    TS dte finns också en sorts gelé på Apoteket som man blandar runt i munnen och då framkallas saliv i flera timmar, det tog jag när jag var muntorr (äter oxo Sertralin). Trappa upp en vecka i taget som sagt, själv ligger jag på 125 mg.
    125 mg?? skulle ja me behöva.. hur mkt upp kan man gå?
  • Grönögat
    Sweetheart86 skrev 2009-07-15 04:57:31 följande:
    125 mg?? skulle ja me behöva.. hur mkt upp kan man gå?
    Japp. Hm jag tror att man kan gå upp till 150-175 mg. om jag inte minns fel.
  • Sweetheart86
    Grönögat skrev 2009-07-15 20:50:08 följande:
    Japp. Hm jag tror att man kan gå upp till 150-175 mg. om jag inte minns fel.
    Hmm.. så bra då vet jag det
  • social fobi 08

jag äter 150mg nu, först så åt jag 50 mg sedan så höjde läkaren dosen till 100mg och nu 150mg.

• Sweetheart86

social fobi 08 skrev 2009-07-16 02:25:21 följande:

jag äter 150mg nu, först så åt jag 50 mg sedan så höjde läkaren dosen till 100mg och nu 150mg.
    Ok
  • lillan1975

Hej hur länge har du ätit

Sweetheart86 skrev 2009-07-16 12:59:44 följande:
    social fobi 08 skrev 2009-07-16 02:25:21 följande:
    Ok
Svar på tråden Slutat med Sertralin - HELT galen!!