• enlitenbitkaka

Vilket HD-resultat fick din hund vid röntgen?

Lite nyfiken på det här med hur folk tänker ang. höftledsröntgen av sina hundar. Jag själv anser att det är en självklarhet vare sig man har stor eller liten hund - det är ett bra sätt att hålla reda på genetik och linjer.

Så vad fick din hund för resultat? Fick hundens kullsyskon liknande resultat? Var båda föräldrarna fri-röntgade?

• Svar på tråden Vilket HD-resultat fick din hund vid röntgen?
  • Morbid Mistress

Grad-A, ett syskon fick B övriga kullsyskon är inte röntgade. Båda föräldrarna är både röntgade och ordentligt meriterade. Harne flat och när våran hund föddes var man tvungen att ha både jakt och utställningsmeriter för att få en championtitel. Det har tyvärr lättats upp nu

• Drakfisk

HD A/A, ED 0/0.

Av min hunds åtta syskon är det bara två st (hittills) som röntgat sina hundar, med samma resultat som min hund.

Alla hundar som finns med på stamtavlan är röntgade. Min hunds mamma är dock en tjeckisk import, och där är man mer noggrann med armbågar än höfter inom denna ras, så där finns det någon (avlägsen) släkting som enbart har känd armbågsstatus.

• FavvoJonna

vad kostar det att göra en hd röntgen?

Har inte gjort nån än på min men ska göra det nångång tänkte jag. Hur gamla "ska " de vara för att röntgas?

• enlitenbitkaka
    FavvoJonna skrev 2009-07-13 18:32:43 följande:
    vad kostar det att göra en hd röntgen? Har inte gjort nån än på min men ska göra det nångång tänkte jag. Hur gamla "ska " de vara för att röntgas?
    Runt 18mån är optimalt att röntga. Jag röntgade dock när min vovve var knappt 2år, lite sent men helt ok. Vi betalade 1200:- och sen tillkommer det avläsning av plåtarna hos SKK för att få resultaten reggade. Tror den summan ligger på 250-300:-

Ett litet pris att betala för sin hunds hälsa.
  • Drakfisk
    FavvoJonna skrev 2009-07-13 18:32:43 följande:
    vad kostar det att göra en hd röntgen? Har inte gjort nån än på min men ska göra det nångång tänkte jag. Hur gamla "ska " de vara för att röntgas?
    Från 12 månader kan man röntga, vissa raser har dock 18 mån som rekommendation. Fråga din veterinär, han/hon vet.

För prisuppgifter kan det löna sig att ringa runt och jämföra pris, det kan skilja litegrann mellan olika kliniker.
  • Drakfisk

Pinscher (det som tidigare kallade mellanpinscher)

• Drakfisk
    FavvoJonna skrev 2009-07-13 19:19:17 följande:
    Drakfisk Jag har oxå en pinscher ;) Från vilken kennel ?
    Vill helst inte skriva ut namnet här, antalet pinschrar är lite för lågt för att jag ska vilja lämna ut allt för mycket information om mig själv.

Kul att du har en pinscher, har du en röd eller en black and tan?
  • mannehund

Min hund är en omplacering. Hon röntgades av sin förra ägare med B+C. Men det var gjort ganska tidigt. Så när jag tog över henne och hade tränat upp henne röntgade jag om, med resultatet B+B. Bara för att jag ville se om det gjorde någon skillnad med bättre muskulatur, då var hon ca 2,5 år.
    Hon har inte verkat i avel och är nu 8,5 år och mår bra i kropp och knopp.

• Drakfisk
    FavvoJonna skrev 2009-07-13 19:48:12 följande:
    Jag har en svart kille. Svarta faran även kallad ;) Från Rivendells. Ni? Röd?
    Jepp, en röd hane. Ville egentligen ha en svart, men man kan inte få allt man önskar sig.

Lustigt sammanträffande, vår lille gris brukar ibland kallas Röda faran här hemma.
  • Mamma till R o A

Min Portis är friröntgad (A) och hans mamma o pappa är också fria. I kullen så är 7 av 9 testade och alla är fria.

Aliquando et insanire iucundum est
  • Meee

Min hund fick A dom var 6 i kullen 2 A 3 B och ett mkt mkt dåligt(är inte inskickat till SKK men MKT dåligt) och tyvärr har denne herre blivit avlivad.

• Meee
    Meee skrev 2009-07-13 21:56:49 följande:
    Min hund fick A dom var 6 i kullen 2 A 3 B och ett mkt mkt dåligt(är inte inskickat till SKK men MKT dåligt) och tyvärr har denne herre blivit avlivad.
    Har också en portugisisk vattenhund dvs portis :D
  • kimsi

Mina hundar (alla tre av rasen Schäfer)

Tik 1: Röntgad med a och ua, kullen består av sju individer där samtliga har samma resultat

Tik 2: Röntgad med a och ua, kullen består av åtta individer där sju har a och ua och en c och ua

Hane: Röntgad med a och ua, kullen består av fyra individer där samtliga har a och ua

Svar på tråden Vilket HD-resultat fick din hund vid röntgen?